Ruitenwissers kapot - diagnose
Geplaatst: 29 dec 2012 10:12
Onlangs deed ons dochter ons oud cliootje binnen omdat de ruitenwissers niet meer werkten. Na een kwartiertje wachten aan de receptie kwam men haar zeggen dat het motortje kapot was en dat een herstelling 260euro zou kosten. Omdat zij dat nogal veel geld vond wou zij dat eerst nog ff navragen thuis. Een week nadien kreeg ik een factuur binnen voor het stellen van de diagnose tbv +40euro. In eerste instantie wou ik deze betalen voor de minste miserie maar bij nader inzien heb ik daar eigenlijk niet zo veel zin in. (straks factureren zij ook de tijd van de verkoper bij het gaan bekijken van de Dacia Duster...) Is deze factuur eigenlijk wettelijk? Wat kan gebeuren wanneer ik deze niet betaal?
Hieronder de mailconversatie in dit verband.
--------------------------------------------------------------------------------
Van: Andres
Verzonden: zondag 23 december 2012 10:31
Aan: thierry...@dealer.renault.be
Onderwerp: RE: U Factuur 1202948
Ieder zijn visie natuurlijk maar deze van jullie is een visie die wij totaal niet kunnen volgen.
De factuur wordt eerstdaags betaald en daarmee mag je ons definitief uit jullie klantenlijst schrappen.
Van: ...@dealer.renault.be
Verzonden: zaterdag 22 december 2012 14:57
Aan: Andres
Onderwerp: Re: U Factuur 1202948
Bedankt voor uw mailtje en voor het vertrouwen dat u stelt in ons en in Renault.
U moet echter begrijpen dat gezien het aantal diagnoses die wij wekelijks moeten stellen die niet gevolgd worden door de vervanging van deze wisselstukken en de kosten van het arbeidsloon in het huidig economisch klimaat, het voor ons onmogelijk is om nog rendabel te zijn indien wij deze kosteloos uitvoeren.
Daarom kunnen wij niet ingaan op uw verzoek om deze factuur te crediteren.
Wij willen u zeker hierdoor niet verliezen als klant en daarom stellen wij als commercieel gebaar voor om wanneer u overgaat tot de aankoop van een Dacia Duster deze factuur te crediteren.
----- Oorspronkelijk Bericht -----
Van: Andres
Datum: Vrijdag, December 21, 2012 9:50 pm
Onderwerp: U Factuur 1202948
Aan: ...@dealer.renault.be"
> Goeiemiddag,
>
> Deze week kreeg ik van jullie de factuur 1202948 tbv 28.44euro
> toegestuurd, deze naar aanleiding van ons oud Cliootje dat bij
> jullie aangeboden werd omdat de ruitenwissers het niet meer
> deden. Na een kwartiertje wist jullie technieker mij te
> vertellen dat het motortje het had begeven en dat een nieuw
> motortje tussen de 200 en 300 euro zou kosten waarop onze
> dochter besliste om de wagen nog niet te laten herstellen maar
> dit eerst thuis even voor te leggen.
>
> Jullie begrijpen dat ik het dan ook een beetje sneu vindt dat
> hier meteen een factuur voor opgemaakt wordt. Het Cliootje laat
> zijn tanden zien en wij zijn van plan het van de hand te doen en
> het te vervangen eventueel door een Dacia Duster. Het toesturen
> van een factuur voor het stellen van een diagnose heeft mij niet
> echt een goed gevoel naar de beroepsethiek van garage X.
>
> Misschien betreft het een vergissing? In ieder geval durf ik
> vriendelijk vragen of er mogelijkheid bestaat om deze factuur te
> crediteren. Indien wel dan dank ik jullie bij voorbaat, indien
> niet dan betaal ik deze zonder probleem maar trek ik mijn conclusies.
>
> Alvast bedankt voor jullie - hopelijk positieve - reply.
>
Hieronder de mailconversatie in dit verband.
--------------------------------------------------------------------------------
Van: Andres
Verzonden: zondag 23 december 2012 10:31
Aan: thierry...@dealer.renault.be
Onderwerp: RE: U Factuur 1202948
Ieder zijn visie natuurlijk maar deze van jullie is een visie die wij totaal niet kunnen volgen.
De factuur wordt eerstdaags betaald en daarmee mag je ons definitief uit jullie klantenlijst schrappen.
Van: ...@dealer.renault.be
Verzonden: zaterdag 22 december 2012 14:57
Aan: Andres
Onderwerp: Re: U Factuur 1202948
Bedankt voor uw mailtje en voor het vertrouwen dat u stelt in ons en in Renault.
U moet echter begrijpen dat gezien het aantal diagnoses die wij wekelijks moeten stellen die niet gevolgd worden door de vervanging van deze wisselstukken en de kosten van het arbeidsloon in het huidig economisch klimaat, het voor ons onmogelijk is om nog rendabel te zijn indien wij deze kosteloos uitvoeren.
Daarom kunnen wij niet ingaan op uw verzoek om deze factuur te crediteren.
Wij willen u zeker hierdoor niet verliezen als klant en daarom stellen wij als commercieel gebaar voor om wanneer u overgaat tot de aankoop van een Dacia Duster deze factuur te crediteren.
----- Oorspronkelijk Bericht -----
Van: Andres
Datum: Vrijdag, December 21, 2012 9:50 pm
Onderwerp: U Factuur 1202948
Aan: ...@dealer.renault.be"
> Goeiemiddag,
>
> Deze week kreeg ik van jullie de factuur 1202948 tbv 28.44euro
> toegestuurd, deze naar aanleiding van ons oud Cliootje dat bij
> jullie aangeboden werd omdat de ruitenwissers het niet meer
> deden. Na een kwartiertje wist jullie technieker mij te
> vertellen dat het motortje het had begeven en dat een nieuw
> motortje tussen de 200 en 300 euro zou kosten waarop onze
> dochter besliste om de wagen nog niet te laten herstellen maar
> dit eerst thuis even voor te leggen.
>
> Jullie begrijpen dat ik het dan ook een beetje sneu vindt dat
> hier meteen een factuur voor opgemaakt wordt. Het Cliootje laat
> zijn tanden zien en wij zijn van plan het van de hand te doen en
> het te vervangen eventueel door een Dacia Duster. Het toesturen
> van een factuur voor het stellen van een diagnose heeft mij niet
> echt een goed gevoel naar de beroepsethiek van garage X.
>
> Misschien betreft het een vergissing? In ieder geval durf ik
> vriendelijk vragen of er mogelijkheid bestaat om deze factuur te
> crediteren. Indien wel dan dank ik jullie bij voorbaat, indien
> niet dan betaal ik deze zonder probleem maar trek ik mijn conclusies.
>
> Alvast bedankt voor jullie - hopelijk positieve - reply.
>