ONLINE INSCHRIJVING DOOR MINDERJARIGE

witmerelke
Topic Starter

ONLINE INSCHRIJVING DOOR MINDERJARIGE

#1 , 21 apr 2007 17:20

Beste,

ik zit met een vervelend probleem.
Mijn dochter (bijna 10) schreef mijn andere dochter (anderhalf) een paar maanden terug in voor een auditie bij een castingbureau.
Mijn kleinste dochter werd zogezegd "geselecteerd" en ik kreeg daar een mail van.Voor mij een verrassing.Aangezien het ook een bureau betrof ergens in Nederland, negeerde ik alles en las ook niks van al de rest; zoveel tijd heb ik dus ook niet en ik dacht eigenlijk niet dat het bittere ernst was.
Ik maakte me w?l boos op mijn oudste dochter, maar verder niks; hoe kun je je trouwens ook druk maken als een kind van 10 de kleine letterkes in een contract niet leest?
Een tijdje later kreeg ik opnieuw een dreigende mail met de melding dat ik een factuur zou krijgen van 50 euro om hun kosten te dekken die ze hadden moeten maken omdat ik de afspraak geannuleerd had, heb.
Dit lijkt me w?l straf!
Maar ze imponeren me hier wel enorm mee en dat zal uiteraard ook hun bedoeling zijn.
Een paar weken nadien kreeg ik idd een factuur van een incassobureau.
Wat moet ik doen?
Wat zijn mijn rechten?
Mijn dochter vulde online w?l in dat ze minderjarig was, maar dat ze mijn toestemming gekregen had (wat uiteraard niet zo was).
Nu; als ik hen betaal, ben ik ervan af, maar 't gaat wel tegen mijn principes in.In feite kan iedereen jou dat toch lappen?Stel dat een oppas 's avonds prutst aan je pc, dan kan zijn ook van die zaken doen, toch?
Graag een antwoordje terug alstublieft,

groetjes,

Linda Dezitter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 23 apr 2007 19:38

?Art.1125. Minderjarigen en onbekwaamverklaarden kunnen slechts in de bij de wet bepaalde gevallen tegen hun verbintenissen opkomen op grond van onbekwaamheid...?(Burgerlijk Wetboek)

?Afgezien van...geldt als beginsel dat de minderjarige die de volle leeftijd van 18 jaar niet heeft bereikt, voor het stellen van rechtshandelingen behoort te worden vertegenwoordigd door diegene die het bewakingsrecht uitoefent over zijn persoon en het beheer over diens vermogen.Artikel 378 B.W. in samenlezing met de bepalingen inzake het vertegenwoordigend optreden van de voogd houdt in dat de onbekwaam gestelde rechtshandeling enkel zonder meer nietig is indien deze voor haar totstandkoming aan bijzondere formaliteiten (machtiging en homologatie) is onderworpen en dus niet enkel met gewone vertegenwoordiging geldig kan worden gesteld. In de andere gevallen is krachtens artikel 1305 B.W. de rechtshandeling slechts voor vernietiging vatbaar indien de benadeling van de minderjarige wordt bewezen door degene die er zich op beroept.De benadeling dient te worden begrepen in haar functionele betekenis :de aangegane verbintenis heeft een disproportionele omvang ten aanzien van het globale vermogen van de minderjarige of heeft geleid tot zijn verarming.(Brussel 13 maart 2001,http://www.juridat.be/).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

witmerelke
Topic Starter

#3 , 23 apr 2007 21:44

Redelijk moeilijke materie dus en misschien wel verschillende interpretaties mogelijk.
Ik veronderstel dus dat dit betekent dat, als ik kan aantonen (voogd) dat 't mijn 10-jarige dochter schade berokkent, dat alles dan nietig kan verklaard worden.Of zou 't evengoed mogelijk kunnen zijn dat ik moet kunnen aantonen dat 't mijn anderhalf jaar oude dochter schade berokkent?Dat zou 't zeker, want dat zou betekenen dat ze 3 uur op en af moet reizen om in Nederland aan te komen om dan nog 'ns 'k weet niet hoe lang voor de camera te moeten poseren?

Verder lukt het me niet om "Juridische aard" te vinden...

alvast wel bedankt voor het antwoordje,

groeten,

linda

Reclame

sperwer

#4 , 24 apr 2007 08:23

Als ouder ben je steeds verantwoordelijk voor het handelen en de daden van je minderjarige kinderen.
Jij had dus toezicht moeten houden voor wat je dochter doet op de pc en/of moeten verhinderen dat je minderjarig kind zichzelf of andere kan inschrijven op de ene of andere site.

Internet is een zeer gevaarlijk medium en als ouder sta je vaak machteloos tegen sommige zaken hierop, zeker als je een IT-leek bent.

Je bent ook verantwoordelijk voor alles wat er via jou pc gebeurd op het internet. Je moet dus ook je pc en internetverbinding beschermen tegen mogelijk misbruiken door derde. En zorgen dat je steeds kan bewijzen dat iemand misbruik heeft gemaakt van jou pc en/of internetverbinding.

Anders loop je idd veel kans dat je steeds zal opdraaien voor wat er gebeurd via jou pc op het internet.

vraag aan je proviader hoe jij je kan beschermen tegen mogelijk verder misbruik van je internetverbinding, deze zullen je graag helpen hierbij.

Daar er geen direct kosten waren aan de dingen waar je dochter haar zusje voor heeft ingeschreven en jij niet heb gereageerd op de email over deze inschrijving zal je moeten opdraaien voor de schade die door derde is geleden door het inschrijven en niet reageren. Zich moeten verplaatsen om te voldoen aan deze inschrijving is geen directe schade voor je kinderen en zal dus niet kunnen ingeroepen worden.

Een rechtzaak zal je ook meer kosten dan die 50? en je zal het proces waarschijnlijk ook verliezen, wegens gebrek aan toezicht op het handelen van je minderjarige dochter op het internet.

Terug naar “Andere”