Hobby: optreden in band als mindervalide , met eigen muziek

MusicK_Man
Topic Starter
Berichten: 6

Hobby: optreden in band als mindervalide , met eigen muziek

#1 , 12 dec 2012 17:40

Hobby: optreden in een band als mindervalide , met eigen muziek

Ik trek dop (+33%) + tegemoetkoming bijgepast (vroegere Zwarte Lievevrouwenstraat)
Vanwege mijn invaliditeit ben ik werkonbekwaam (zelfredzaamheid 12 punten) sinds de jaren 90 ,
Beteren zal het zeker niet , maar ik zou toch graag mijn hobby willen uitvoeren , muziek spelen (dat lukt me nog) , ik wil geen CD uitbrengen , gewoon optreden zonder winst , en dat is het
Ik neem aan dat men een hobby mag uitvoeren zonder iets te willen verdienen
want op tv , VTM & Belgian Got Talent , daar deden ook mindervalide aan mee ,

Hoe zit de wetgeving hieromtrend ineen , ik ben al bij een advocaat & vakbond langsgeweest , het enige dat ik tot nu toe weet is , dat ik elk optreden moet aanvragen bij de vakbond & ziekenkas , en mijn belastingaangifte tonen aan het FOD , maar feitelijk weet ik nog dus niks , 't is voor mij allemaal een onbegrijpelijke warboel
Ik zou graag een band oprichten ; hoe zit het met bandleden en heel de reutemeteut ,
Wat met cafe's / zalen & contracten , hoe moeten zij dit ondernemen/doorgeven , want mijn in dienstnemen voor 1 avond , dan doen ze natuurlijk niet ,
Wat met de auteursrechten , want ik wil mijn muziek , bandnaam , logo beschermen , hoe zit het daarmee & belastingsaangifte
En mag je onkostenvergoeding ontvangen , bv kilometervergoeding (autobestuurder)
En stel ze vragen achter gadgets , bv T-shirts , daar ik weet dat dit eigenlijk een verdienste is , wat mag & wat mag dus niet ?????

Het zijn vele vragen , hopelijk is het niet te verwarrend ,
Alvast mercikes voor de hulp:
Musick_Man

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 dec 2012 07:48

je wil geen winst maken, maar je spreekt wel over auteursrechten, indienstnemen, t-shirts, ...

Je zal moeten een keuze maken:

ofwel is het puur een hobby en doe je het voor niemand anders. Dan moet je het niet aangeven.

ofwel kies je om te spelen als vrijwilliger. Dan moet het duidelijk om een vrijwilligersactiviteit gaan en kan je dus niet zomaar beginnen t-shirts verkopen, ... . Dan kan je enkel een onkostenvergoeding (onbeperkt) ontvangen die je moet kunnen bewijzen aan de hand van facturen, bewijzen van verplaatsing, .... Anders kan je ook vrijwilliger zijn met een max van ongeveer 1100 euro per jaar EN MAX 25 euro per dag, dan moet je niks bewijzen. Je kan niet de 2 systemen (bewijzen van kosten + forfaitaire onkostenvergoeding) combineren én moet natuurlijk duidelijk zijn dat je vrijwilliger bent (overal gaan optreden op commerciële feesten tegen 25 euro per dag zal niet kunnen). Die vrijwilligersactiviteit moet je sowieso ook VOORAF aangeven aan de FOD Sociale zekerheid én aan de RVA, je moet toestemming krijgen van beide (allez, ik ben zeker van de RVA, ik vermoed hetzelfde voor de FOD sociale zekerheid). Auteursrechten kan je niet ontvangen, gezien je vrijwilliger bent en dus geen persoonlijk voordeel wenst te krijgen.

ofwel wil je commercieel bezig zijn en dan moet je een zelfstandige activiteit aanvatten. Dit kan gerust in bijberoep, zelfs tijdens werkloosheid. Op die manier kan je facturen uitschrijven, kan je auteursrechten innen, cd's/t-shirts verkopen, ... Je moet dit dan wel aangeven aan de RVA, aan de FOD sociale zekerheid, ...

MusicK_Man
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 15 dec 2012 21:40

ofwel is het puur een hobby en doe je het voor niemand anders. Dan moet je het niet aangeven.
Euh , dit begrijp ik niet , want ik mag niet optreden zonder ALLES aan te vragen ,
zo vertelde de vakbond mij dit toch
En ook , stel , ik treed op , een klant aldaar gooit pint op mijn gitaar of op mijn versterker ,
als ik niet wettelijk kan aantonen dat ik daar mag optreden , of ook mijn materiaal ,
hoe kan die ik persoon dan aanklagen ????


Verder:
Ik wil inderdaad niets uitbrengen , wel een optreden dat op video staat , op youtube zetten
- ivm Gadgets , ik vraag het liever , maar zoals ik reeds zei , ik wil niets uitbrengen ,
dus inderdaad geen t-shirts , cd's e.d.
Maar wat ivm gratis promo cd's of MP3 naar cafe/zalen toe , daar zei graag eerst nummers horen ,
Want enkel foto's van een repetitie , daar zijn ze natuurlijk niks mee
Of misschien MP3-opname via mail sturen , ik weet dat sommige dit niet als echt positief beschouwen
- Verder , daar het mijn/onze eigen nummers zijn , wil ik deze + de bandnaam wettelijk beschermen
't Zou "geweldig" zijn , ik maak nummers , een andere band hoort die , schrijft ze uit ,
en neem de auteursrechten "sabam" + bandnaam voor zich , daar sta ik dan , mijn nummers + bandnaam foetsie !!
Of is er een andere manier om MIJN nummers te beschermen op mijn naam , ook alsmede de band naam , daar ik die verzonnen heb en heb opgestart
- En wat , stel dat iemand zonder het aan te vragen een compilatie cd uit met o.a. een nummer van mijn band , daar ik niets mag uitbrengen
- Hoe zit het met de cafe's / zalen zelf ivm optreden & mijn situatie , hoe moeten zij dit aanpakken Want vanaf dat hun geld kost , kan ik het wel vergeten
- En de overige bandleden , hoe moeten zij dit aangeven , of niet ????
Alleen wil ik niet optreden ; iemand in dienstnemen wil ik ook niet ,
hoe moeten zij hun aandeel ivm de band doorgeven , en ook daar zij dus niets verdienen

Want zoals ik het nu begrijp , kan ik beter alles opgeven & stoppen
ik ben niet van plan een mesthoop van papieren in te vullen , daar ik dit zelf niet kan

Het zijn vele vragen , maar ik wil dit tot op de bodem uitspitten ivm mijn invaliditeit

Mercikes: MusicK_Man

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 15 dec 2012 22:46

ofwel is het puur een hobby en doe je het voor niemand anders. Dan moet je het niet aangeven.
Euh , dit begrijp ik niet , want ik mag niet optreden zonder ALLES aan te vragen ,
m'n quote lees je niet goed: deze optie is indien je gewoon muziek maakt voor jezelf en niet performt voor anderen (toch niet in publieke ruimtes of voor inkomgelden)
zo vertelde de vakbond mij dit toch
En ook , stel , ik treed op , een klant aldaar gooit pint op mijn gitaar of op mijn versterker ,
als ik niet wettelijk kan aantonen dat ik daar mag optreden , of ook mijn materiaal ,
hoe kan die ik persoon dan aanklagen ????
dat je al dan niet illegaal (in't zwart) bezig bent, wil niet zeggen dat je niemand aansprakelijk kan stellen, alleen kan het aangeven een probleem vormen als de fiscus/RSZ dat te weten zou komen.

Verder:
Ik wil inderdaad niets uitbrengen , wel een optreden dat op video staat , op youtube zetten
is geen probleem indien het een optreden betreft van voor je ziekte/werkloosheid
- ivm Gadgets , ik vraag het liever , maar zoals ik reeds zei , ik wil niets uitbrengen ,
dus inderdaad geen t-shirts , cd's e.d.
Maar wat ivm gratis promo cd's of MP3 naar cafe/zalen toe , daar zei graag eerst nummers horen ,
iets gratis geven is geen probleem, het optreden zelf zal natuurlijk wel een probleem zijn
Want enkel foto's van een repetitie , daar zijn ze natuurlijk niks mee
Of misschien MP3-opname via mail sturen , ik weet dat sommige dit niet als echt positief beschouwen
- Verder , daar het mijn/onze eigen nummers zijn , wil ik deze + de bandnaam wettelijk beschermen
't Zou "geweldig" zijn , ik maak nummers , een andere band hoort die , schrijft ze uit ,
en neem de auteursrechten "sabam" + bandnaam voor zich , daar sta ik dan , mijn nummers + bandnaam foetsie !!
is niet noodzakelijk om je nummer te kunnen beschermen. Indien je op gelijk welke manier kan aantonen dat het nummer van jezelf is (bvb door het al 2 jaar eerder op youtube te zetten, is er geen probleem
- En wat , stel dat iemand zonder het aan te vragen een compilatie cd uit met o.a. een nummer van mijn band , daar ik niets mag uitbrengen
proces aanspannen tegen die persoon
- Hoe zit het met de cafe's / zalen zelf ivm optreden & mijn situatie , hoe moeten zij dit aanpakken Want vanaf dat hun geld kost , kan ik het wel vergeten
- En de overige bandleden , hoe moeten zij dit aangeven , of niet ????
Alleen wil ik niet optreden ; iemand in dienstnemen wil ik ook niet ,
hoe moeten zij hun aandeel ivm de band doorgeven , en ook daar zij dus niets verdienen
als je niks verdient en niet enkel thuis wil spelen voor je gezinsleden, ben je vrijwilliger. Iemand die werkt en niet stempelt moet dit niet aangeven, anders geef je dit gewoon aan via je vakbond/mutualiteit

MusicK_Man
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 16 dec 2012 01:15

ofwel is het puur een hobby en doe je het voor niemand anders. Dan moet je het niet aangeven.
Euh , dit begrijp ik niet , want ik mag niet optreden zonder ALLES aan te vragen ,
m'n quote lees je niet goed: deze optie is indien je gewoon muziek maakt voor jezelf en niet performt voor anderen (toch niet in publieke ruimtes of voor inkomgelden)
Tja , thuis voor pietsnot spelen heeft geen nut :(
Dan kan ik beter alles door wegdoen , daar heb ik dus geen fluit aan
- Verder , daar het mijn/onze eigen nummers zijn , wil ik deze + de bandnaam wettelijk beschermen
't Zou "geweldig" zijn , ik maak nummers , een andere band hoort die , schrijft ze uit ,
en neem de auteursrechten "sabam" + bandnaam voor zich , daar sta ik dan , mijn nummers + bandnaam foetsie !!
is niet noodzakelijk om je nummer te kunnen beschermen. Indien je op gelijk welke manier kan aantonen dat het nummer van jezelf is (bvb door het al 2 jaar eerder op youtube te zetten, is er geen probleem
Ah , ik wist niet dat zo simpel kon :)
Ookal mag ik het dus zelfs 4 jaar eerder op youtube gezet hebben , maar den andere komt met getekende sabam papieren aan , pakt 1,5 jaar oud , en duwt die onder de rechter zijn neus , hoe moet ik bewijzen dat het mijn nummers zijn , want ik vermoed dat ik dit toch zwart op wit moet kunnen hard maken ???? Ik dacht dat degene die getekende papieren had in dat geval mij kan laten verliezen
Iedereen kan wel een cd of cassette opnemen en zeggen dat het zijn nummers zijn

Maar ik zou dus mijn nummers + bandnaam aan sabam mogen aangeven
Verder:
Ik wil inderdaad niets uitbrengen , wel een optreden dat op video staat , op youtube zetten
is geen probleem indien het een optreden betreft van voor je ziekte/werkloosheid
Hoezo , daarna wel , daarvoor niet ????
- En wat , stel dat iemand zonder het aan te vragen een compilatie cd uit met o.a. een nummer van mijn band , daar ik niets mag uitbrengen
proces aanspannen tegen die persoon
Ah
- Hoe zit het met de cafe's / zalen zelf ivm optreden & mijn situatie , hoe moeten zij dit aanpakken Want vanaf dat hun geld kost , kan ik het wel vergeten
- En de overige bandleden , hoe moeten zij dit aangeven , of niet ????
Alleen wil ik niet optreden ; iemand in dienstnemen wil ik ook niet ,
hoe moeten zij hun aandeel ivm de band doorgeven , en ook daar zij dus niets verdienen
als je niks verdient en niet enkel thuis wil spelen voor je gezinsleden, ben je vrijwilliger. Iemand die werkt en niet stempelt moet dit niet aangeven, anders geef je dit gewoon aan via je vakbond/mutualiteit
Mercikes alvast voor deze info:

Toch nog een bijkomende vraag:
Maar hoe zit voor de organizator/cafebaas zelf waar ik dus op vrijwillige basis / of gratis kan optreden , want da's mij nog geheel niet duidelijk



Dank u alvast:
MusicK_Man

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 16 dec 2012 15:29

met de organisator/cafebaas heb jij geen zaken. Dat zijn zaken die hij op tientallen verschillende manieren kan regelen.

Besef wel dat zelfs gratis optreden een aanvraag (door jou) aan de RVA vereist (best doe je een algemene aanvraag om altijd te mogen optreden). Of de RVA zal geloven dat je gratis optreedt is een andere zaak (besef bvb dat gratis drank krijgen ook al maakt dat je niet meer gratis optreedt).

MusicK_Man
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 20 dec 2012 02:22

Mercikes ivm de info ivm een algemeen aanvraag bij de RVA



Toch nog zit ik met mijn vraagje ivm youtube:
Wanneer de RVA & ziekenkas & vakbond toelaat op te treden ,
waarom zou dan het optreden niet mogen worden opgenomen ,
en op youtube geplaatst worden ????
Want iedereen kan het daar gratis downloaden , zondermeer ,
dus ....

Mercikes alvast
MusicK_Man

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 20 dec 2012 05:51

dat mag, indien je een toelating hebt om te mogen optreden. IK zei enkel dat het een probleem is om nu een concert op internet te zwieren van tijdens je ziekte indien je geen toelating had :)

MusicK_Man
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 20 dec 2012 19:20

We zijn sinds zondag aan't jammen met 2 , dus nog geen volledige bezetting ,
dus .... optreden is nu nog zondermeer te vroeg :)
Sommige zeggen , niks van aantrekken , gewoon de buhne op , en spelen
Ik zeg/antwoord: Ik volg de wet ivm mijn invaliditeit , niks zonder toestemming
En dat begrijpen ze blijkbaar niet !!!!!!!!

MusicK_Man

Terug naar “Andere”