aannemer komt niet opdagen

imo
Topic Starter
Berichten: 27

aannemer komt niet opdagen

#1 , 30 nov 2012 11:47

hallo,


ongetwijfeld hebben ook anderen dit probleem voorgehad:

ik heb met een aannemer een contract getekend voor de verbouwing van de living.
In het contract staat dat de werken 1 week zouden duren. In het contract is ook een boeteclausule opgenomen: indien de werken langer dan 1 week zouden duren, dan moet de aannemer mij 30EUR/dag betalen, tenzij de vertraging te wijten is aan onvoorziene omstandigheden (er is niet verder gespecifieerd wat 'onvoorziene omstandigheden' zijn).

De werken zijn met 3dagen vertraging begonnen omdat de aannemer zich ziek heeft gemeld. Op dit moment zijn we reeds een dikke maand verder dan contractueel overeengekomen, en de werken zitten nog maar halfweg en niets is 100% afgewerkt. In de voorbije maand is hij al 2X ziek geweest, 1X een auto ongeval gehad, zijn garagepoort ging niet open ... telkens met deze excuses kwam hij meerdere dagen niet opdagen. En telkens moet ik 20X bellen naar de aannemer, zijn vrouw ... alvorens ik bericht krijg waarom hij er niet is. Meestal stuurt hij of zijn vrouw een sms dat hij binnen enkele dagen zal terugkomen.

Ik heb nooit een bewijs van ziekte of PV van het zogezegde ongeval gezien.

Wat kan ik best hiertegen beginnen?
1. Kan ik als zijn 'werkgever' eisen dat hij bewijsstukken levert voor zijn afwezigheden? Doktersattest, PV ongeval?
2. Hoe bewijs ik -mocht het tot een rechtzaak komen- dat de werken effectief een dikke maand langer geduurd hebben dan contractueel overeengekomen? Nu de werken nog niet af zijn, zou ik deze best laten vastleggen dmv een procesVerb? Wordt dit gedaan?

Welke stappen zou ik best hiertegen nu ondernemen?

Alvast bedankt.


Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 30 nov 2012 23:14

Ik vrees dat de term " werkgever " hier wat kort door de bocht is . U bent klant , géén werkgever in de klassieke zin van werkgever/werknemer .
In uw contract staat duidelijk : "tenzij de vertraging te wijten is aan onvoorziene omstandigheden"
Als het tot een rechtszaak komt ( welke uw goed recht is ) , dan bent u degene die zult moeten bewijzen dat de " omstandigheden" te voorzien waren , zoniet zijn ze "onvoorzien " .
Ook een leverancier die bepaalde materialen niet tijdig kan leveren aan uw aannemer zijn onvoorziene omstandigheden , om maar één voorbeeld te noemen .
Het enige wat u hard kunt maken is : dat de effectief gewerkte dagen niet langer dan een week mogen duren .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#3 , 01 dec 2012 10:49

Dit is volgens mij niet correct. Wie voor de rechtbank iets beweert, moet daarvan het bewijs leveren (actori incumbit probatio, 1315 B.W., 870 Ger.W.)

Wanneer de aannemer in kwestie dus stelt dat de vertraging te wijten is aan onvoorzienbare omstandigheden, dan moet de aannemer (en niet de klant) daarvan het bewijs leveren.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 01 dec 2012 11:12

Ik volg AdvoDanck hier. Aannemer zal bewijzen moeten voorleggen. Dus doktersattesten en ongevalsaangifteformulier opvragen lijkt mij perfect mogelijk.
Voor de poort is dit iets moeilijker, maar ook daar zou ik bewijsstukken vragen, bv verklaring van hersteller dat dit niet voorzien was. Slecht onderhoud kan leiden tot defecten, en is dus wel te voorzien.
Voor materialen die te laat worden geleverd is een melding van de leverancier dan weer onvoldoende, ook moet hij bewijzen dat hij tijdig besteld heeft.
En sowieso vallen de gewerkte dagen meer dan een week (6 als hij ook op zaterdag werkt, anders 5) onder de boeteclausule.

Wacht tot u de factuur krijgt, en antwoord dan via AS dat de werken X dagen over tijd zijn, en u dus X x 30€ van de factuur zal aftrekken. Dat u, zodra u de bewijsstukken ontvangt dat de vertraging te wijten was aan onvoorziene omstandigheden, voor de verantwoorde dagen telkens 30€ zal bijbetalen.

Dan wacht u op de verantwoordingsstukken, betaalt u voor de correct verantwoorde, en laat u hem weten welke stukken niet voldoende zijn (te late levering zonder bewijs van besteldatum, factuur van poorthersteller zonder verklaring dat de poort in goede staat was, ...)
Bij twijfel kan u ook zijn verantwoording hier posten, zodat we ook kunnen kijken of dit voldoende is of niet (naar onze kennis).

imo
Topic Starter
Berichten: 27

#5 , 01 dec 2012 13:05

bedankt voor de informatie! Best dan zoals voorgesteld de factuur afwachten en X aantal dagen aftrekken van de prijs.

In het contract stelt de aannemer zijn bedrijf voor als een aannemingsbedrijf met (meerdere) werknemers die continu geschoold worden en werken volgens de regels van de kunst.
In de praktijk is tot op vandaag enkel en alleen de zaakvoerder zelf steeds komen werken. Ik heb niemand anders gezien. Telkens de aannemer/zaakvoerder afwezig bleef wegens ziekte enz ... is het werk ook blijven liggen, omwille van die éne persoon. Moet een dergelijk (contractueel voorgestelde) firma de verdere afwerking van de werken niet verzekeren dmv haar andere gekwalificeerde werkkrachten? Kan toch niet dat omwille van één man alles plat ligt tot die éne terug klaar is om terug te komen?
Toen ik aan de telefoon deze opmerking gaf, zei men: "wil je kwalitatief werk? Dan moet je wachten tot die éne persoon (de zaakvoerder) terug is." Als particulier sta je dan natuurlijk met de rug tegen de muur en durf je gaan andere werkkrachten meer eisen. Dan vraag ik mij af waar die andere werknemers dan zijn die continu geschoold worden en werken volgens de regels van de kunst?
Is dit ook iets dat ik als argument kan aanhalen?

Op welk moment heb ik als particulier recht om het contract te verbreken en een andere firma te zoeken?
De werken waren voorzien 05-09/11/2012. Ipv de voorziene 1 week zijn we nu een maand verder en niets is 100% afgewerkt. Sinds afgelopen dinsdag is hij weer afwezig wegens ziekte. Ging normaal vandaag terug aan de slag, maar niemand kwam opdagen en moest zelf tientallen keren bellen voor ik een sms kreeg dat hij nog ziek is, zonder een vooruitzicht of nieuwe planning te geven.

Alvast bedankt.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 dec 2012 13:24

Wat de boeteclausule betreft moet u toch eens nakijken of de boete "van rechtswege en zonder ingebrekestelling" verschuldigd is.
Als dat niet het geval is, is deze maar verschuldigd nadat u de aannemer in gebreke gesteld hebt.

Dus de aannemer per aangetekende post aanschrijven en hem aanmanen de werken onmiddellijk te hervatten en te beëindigen, waarbij u hem er op wijst dat er reeds vertraging is, zodat de boete loopt.

imo
Topic Starter
Berichten: 27

#7 , 04 dec 2012 10:30

de ingebrekestelling stuur ik vandaag aangetekend naar de aannemer. Zoals je aangeeft vraag ik hem om de werken onmiddellijk te hervatten en te beëindigen.
Meteen heb ik er ook bijgezet dat alle reeds opgelopen vertraging vanaf de contractueel voorziene einddatum verantwoord moet worden ahv officiële attesten, zoniet de boeteclausule in werking zal treden.

imo
Topic Starter
Berichten: 27

#8 , 05 dec 2012 10:58

Op welk moment heb ik als particulier recht om het contract te verbreken en een andere firma te zoeken?
De werken waren voorzien 05-09/11/2012. Ipv de voorziene 1 week zijn we nu een maand verder en niets is 100% afgewerkt. Sinds afgelopen dinsdag is hij weer afwezig wegens ziekte en hoor ik weer niets meer van hem.
Op 04/12 heb ik dus een aangetekend ingebrekestelling gestuurd en daarin gevraagd binnen de 3 werkdagen te laten weten wanneer de werken hervat en beëindigd zullen worden.
Hoelang moet ik wachten?
Wat als ik na 3 werkdagen niets verneem? Wat zijn dan de volgende stappen die ik zou kunnen/moeten nemen? Nieuwe ingebrekestelling? Raadsman? Meteen klacht bij handelsrechtbank?

Bedankt.

steph06
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 jan 2017 23:49

Beste.
U verhaal lijkt 2 druppels dat van ons. Namen noemen mag wss niet maar komt of kwam u aannemer uit het antwerpse?

Terug naar “Andere”