zakelijke overeenkomst

Mette
Topic Starter
Berichten: 83
Locatie: Maaseik

zakelijke overeenkomst

#1 , 31 dec 2005 15:00

De kwalificatie als zakelijk contract kan omwille van het principieel kosteloos karakter van sommige zakelijke overeenkomsten(bruikleen) bovendien resulteren in de kwalificatie van deze overeenkomst als eenzijdige overeenkomst.
Nu is mijn vraag: als de uitlener de overeenkomst vervroegd wil be?indigen omdat de bruiklener zich niet houdt aan het overeengekomen gebruik, is er dan een gerechterlijke ontbinding mogelijk?
Ik dacht namenlijk dat gerechterlijke ontbinding enkel mogelijk was bij wederkerige overeenkomsten.

mvg
"Ik excuseer mij voor het soms aanstootgevende taalgebruik van mijn zoon" de moeder van Mette

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 31 dec 2005 15:51

Het kosteloos afgeven van een zaak aan een ander,opdat laatstgenoemde daarvan gebruik zou kunnen maken,doch met verplichting haar terug te geven,is een bruikleen,ook al kan het goed op eenvoudig verzoek van de eigenaar op onverschillig welk ogenblik worden teruggevraagd,Cass. 2 december 1987,R.W. 1988-89,p 1125.

Art.1875.Bruiklening...is een contract waarbij de ene partij aan de andere ...(B.W.)

Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan,strekken degenen die deze hebben aangegaan tot wet...(B.W.)

De contractanten zijn VRIJ om zich al dan niet te verbinden en om de aldus opgenomen verbintenissen nader-ook beperkend-te omschrijven',Cass. 2 december 1875,Pas. 1976,I,37;Cass. 11 januari 1978.

Het beginsel van de VRIJHEID van handel impliceert dat ??nieder naar goeddunken al dan niet overeenkomsten kan sluiten.Degene tot wie een aanbod is gericht,is op geen enkele wijze verplicht dit aanbod te aanvaarden.Evenmin dient hij de redenen van niet-aanvaarding te expliciteren,tenzij wettelijke verplichting,Cass. 13 september 1991,Bull. 1992,p 33

Bruiklening is een re?el contract,m.a.w. een contract dat tot stand komt door het afgeven van de zaak en niet door een voorafgaand geschrift.

Nog vragen?

Mette
Topic Starter
Berichten: 83
Locatie: Maaseik

#3 , 31 dec 2005 17:50

Alles klaar en duidelijk :D
nogmaals bedankt en prettige feestdagen
"Ik excuseer mij voor het soms aanstootgevende taalgebruik van mijn zoon" de moeder van Mette

Reclame

Terug naar “Andere”