garantie of niet?

tinake
Topic Starter

garantie of niet?

#1 , 12 nov 2012 03:37

Ik heb 2dagen geleden in een tweedehandszaak een keramische gaskachel gekocht.
Blijkt dat dit ding lekt en ontsteking is ook kapot.
Kan ik mijn geld terugvragen of heb je op tweedehandsgoederen geen recht op garantie?
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 nov 2012 08:18

“Art.1649ter...§3 Gebrek aan overeenstemming wordt geacht niet te bestaan in de zin van dit artikel als, op het tijdstip van het sluiten van de overeenkomst, de consument het gebrek kende of redelijkerwijs daarvan op de hoogte moest zijn, dan wel als het gebrek aan overeenstemming voortvloeit uit het materiaal geleverd door de consument.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.)
‘Een gebrek geldt als verborgen,wanneer de meest nauwlettende koper het niet dadelijk bij levering kan merken‘(Cass. 6 april 1916,Pas. 1917,I,77).
‘Gebreken zijn ook verborgen in de zin van art.1641 als ze alleen zichtbaar worden na levering en bij de bewerking van de goederen door de koper‘[Cass. 6 december 2001(J.V. t. T.B.),R.W.2003-04,262].
‘De feitenrechter oordeelt soeverein of een gebrek van de verkochte zaak al dan niet verborgen is‘(Cass. 24 november 1989,Bull.Cass. 1990,376,noot,R.W. 1990-91,550,noot).

‘Blijkt dat dit ding lekt en ontsteking is ook kapot’

“Art.1649quinquies.§ 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”