Pagina 1 van 2

leverancier lijkt dood

Geplaatst: 30 okt 2012 19:36
door Carinecn
Situatieschets:

- Leverancier van ramen heeft een voorschot ontvangen van 20%
- De leveringstermijn wordt bij herhaling uitgesteld
- Uiteindelijk reageert de leverancier niet meer op de schriftelijke vraag (fax en brief) ofwel een definitieve bindende termijn op te geven dan wel het voorschot terug te betalen en het contract te ontbinden
- welke stappen kan ik best ondernemen en tot welke rechtbank moet ik mij wenden

Re: leverancier lijkt dood

Geplaatst: 30 okt 2012 21:38
door Lousia
Ik weet niet uit welke streek U bent maar in mijn streek is er een glashandel in faling gegaan.
Dus best eens navragen .

Re: leverancier lijkt dood

Geplaatst: 30 okt 2012 22:10
door Carinecn
Ik ben op de hoogte van het faillisement in Pittem.

Re: leverancier lijkt dood

Geplaatst: 31 okt 2012 10:09
door Carinecn
De persoon die de ramen ging komen vernieuwe is niet in faling, we hebben gehoord dat hij gestopt is sinds augustus maar hij heeft veertien dagen geleden nog gezegd dat hij de ramen kwam plaatsen voor de herfstvakantie.

Re: leverancier lijkt dood

Geplaatst: 31 okt 2012 10:55
door Vandebos
Wanneer was de oorspronkelijke datum van installatie?

Re: leverancier lijkt dood

Geplaatst: 31 okt 2012 11:09
door Carinecn
Er is een offerte gemaakt in april en een voorschot van 2000€ betaald half mei. Sindsdien wordt alles altijd maar opgeschoven zoals eerst voor het bouwverlof, daarna na het bouwverlof, dan voor de herfstvakantie. Er staat geen datum op de offerte maar er was gezegd dat het heel druk was omdat men het jaar daarvoor de premies had afgeschaft en er veel mensen toen nog hebben besteld. In september was het dat er medewerkers ziek waren enz.. Ik ben dan maar gaan informeren overal en ook bij De ceuninck men wist daar te vertellen dat hij gestopt is. ( met dank aan die firma) Ondertussen weten we zijn adres en telefoonnummer privé (via opzoekwerk) en is er een fax, brief gestuurd om de werken direct af te werken of om het voorschot terug te betalen. (zowel privé als aan het werkadres) Tot nu nog niets gehoord of gezien. Trouwens het is niet voor mij maar voor mijn dochter. Het is een bvba en niet in faling. Tot nu toe toch niet.

Re: leverancier lijkt dood

Geplaatst: 31 okt 2012 12:05
door Vandebos
Best laat u indien er in de offerte geen datum van installatie werd geplaatst een termijn van 6 maand verstrijken alvorens aangetekend het opzeggen van de overeenkomst vanwege het overschrijden van redelijke termijnen en de terugbetaling van de overeenkomst te eisen.

Re: leverancier lijkt dood

Geplaatst: 31 okt 2012 13:06
door Carinecn
We hebben de brieven al verstuurd (nog niet aangetekend)omdat men ons had gezegd dat hij gestopt was. Twee verschillende bronnen waarvan één zei dat het al in augustus was. Wat als er geen faling komt maar dat hij gewoon niet terug betaald? Het gaat over een oud huis die gerenoveerd wordt en de winter staat voor de deur, hoge rekeningen voor verwarming enz....

Re: leverancier lijkt dood

Geplaatst: 31 okt 2012 13:55
door Vandebos
In feite had u in de offerte een uiterste installatiedatum dienen af te spreken. Dan is het veel eenvoudiger om overschreden redelijke termijn aan te tonen. Nu dient u er vooral voor te zorgen dat de aannemer in kwestie bij het verbreken van het contract niet plots met een schadevergoeding wegens contractbreuk komt opdraven.

Verricht alle briefwisseling dan ook aangetekend.

Re: leverancier lijkt dood

Geplaatst: 31 okt 2012 14:31
door Carinecn
Ze heeft een voorschot betaald 12 mei dus de zes maanden zijn bijna voorbij. Wat als hij op niets reageert? Moeten we dan naar de handelsrechtbank stappen?

Re: leverancier lijkt dood

Geplaatst: 31 okt 2012 14:41
door Vandebos
Dan zal u inderdaad de handelsrechter dienen in te schakelen aangezien het bedrag in kwestie de € 1860 overstijgt.

Re: leverancier lijkt dood

Geplaatst: 31 okt 2012 14:43
door Carinecn
Bedankt voor de informatie.

Re: leverancier lijkt dood

Geplaatst: 31 okt 2012 21:39
door Lousia
De glazenhandel, die in faling is gegaan, waar ik eht over had was gevestigd in Eeklo.

Re: leverancier lijkt dood

Geplaatst: 31 okt 2012 23:37
door Carinecn
@Lousia: er zijn er wel meer in het land die in faling zijn veronderstel ik.

Re: leverancier lijkt dood

Geplaatst: 01 nov 2012 08:16
door j.demoor
"Art.1184. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd ,heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren,wanneer de uitvoering mogelijk is,ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen,met schadevergoeding"(Burgerlijk Wetboek).

Dit noodzaken de overeenkomst uit te voeren kan gebeuren onder verbeurte van een dwangsom(=art.1385bis e.v. Gerechtelijk Wetboek).