Pagina 1 van 1

Recht op een gedetailleerde factuur?

Geplaatst: 17 okt 2012 13:04
door koppeluithasselt
We hebben recentelijk een probleem gehad met onze Viessmann ketel (geen warm water, wel verwarming). We hebben hiervoor de firma gecontacteerd die normaal het onderhoud doet, laten we hen Firma A noemen, en deze zijn een paar dagen later langsgekomen, maar konden het probleem niet vinden en zeiden dat er iemand van Viessmann zelf langs zou moeten komen. Voor deze non-oplossing kregen we wel al een factuur van 45 euro.

Na veel 5'en en 6'en lukte het uiteindelijk om iemand van Viessmann thuis te krijgen en binnen de kortste keren was het probleem opgelost. Er bleek zich door de jaren wat vuil in een sensor te hebben verzameld en het simpelweg verwijderen hiervan loste het probleem dan ook op. Er werd zelfs getoond hoe we dit in de toekomst zelf zouden kunnen doen. De reparateur van Viessmann vond het ook wel raar dat de reparateur van Firma A dit niet gevonden had omdat het toch een gekend en veelvoorkomend probleem is.

Op zich waren we blij om na meer dan 3 weken eindelijk terug warm water te hebben, maar deze blijdschap verdween snel toen we opnieuw een factuur van Firma A in de bus kregen voor een bedrag van +/- 180 euro. Op de factuur staat enkel de lijn 'tussenkomst van viessmann' en het bedrag. Wij vinden dit nogal een hoog bedrag voor een maar beperkte hoeveelheid werk, zeker omdat deze 2de tussenkomst in feite niet nodig geweest zou zijn indien Firma A bij het eerste bezoek fatsoenlijk hun werk gedaan zouden hebben.

We hebben dus contact opgenomen met Firma A om te vragen naar een gedetailleerde factuur zodat we kunnen zien waar het bedrag van 180 euro uit bestaat: uurloon, transportkosten, onderdelen (die niet gebruikt zijn), administratiekosten van Firma A (aka gratis geld), etc... . Tijdens dit gesprek werd de hoorn gewoon neergelegd toen we hierom vroegen. Daarop hebben we contact opgenomen via email met heel het verhaal, inclusief telefoongesprek. Een tijdje later kregen we een brief thuis met daaraan wel de werkbon van Viessmann, maar geen detail over het bedrag, wel de aanmaning om toch maar gewoon te betalen anders zouden ze hun advocaat/deurwaarder inschakelen.

Welke rechten (en plichten) hebben we in dit geval om een gedetailleerde factuur te krijgen of om het bedrag te betwisten (er is trouwens nooit gezegd of de tussenkomst van Viessmann iets zou kosten of hoeveel)?

Re: Recht op een gedetailleerde factuur?

Geplaatst: 17 okt 2012 16:33
door JohnD
U hebt het volledige recht om een gedetaileerde factuur aan te vragen, ttz werkuren , verplaatsingsonkosten, vervangen onderdelen, BTW. U hebt volgens mij uw tijd verloren met die E-mail. ookal omdat volgens mij U de onwil van de fa. toch al aan de telefoon duidelijk had moeten zijn. Vermeld in uw schrijven dat U niet van plan bent te betalen zonder een gedetaileerde factuur ontvangen te hebben. Het feit dat de eerste fa. het defect niet gevonden heeft, daar hebt U volgens mij niet genoeg argumenten. Wat niet wil zeggen dat als U er een rechtszaak van wil maken er misschien wel kans is dat U de zaak zal winnen.

Re: Recht op een gedetailleerde factuur?

Geplaatst: 17 okt 2012 16:35
door mava105
Die firma zal de officiele faktuur niet willen geven omdat je dan kan zien dat ze er een commissie hebben op genomen. :evil:

Re: Recht op een gedetailleerde factuur?

Geplaatst: 18 okt 2012 17:02
door koppeluithasselt
Hebben contact opgenomen rechtstreeks met Viessmann, maar deze willen ook geen echte details vrijgeven. Het enige dat we te weten zijn gekomen is dat er 45min werktijd aangerekend zijn en verplaatsingskosten en geen onderdelen. We hebben nu Firma A terug gecontacteerd met het voorstel dat we willen betalen indien we een gedetailleerde factuur krijgen waarop minstens dan werktijd, verplaatsingskosten en onderdelen staan, zodat we kunnen verifiëren dat dit enigzins overeenkomt met wat we nu van Viessmann zelf te weten zijn gekomen (zodat ze geen extra tijd of onderdelen aanrekenen) en dat ze hun eerste factuur voor hun tussenkomst die niks opgelost heeft crediteren. Zullen zien wat er van komt...

Re: Recht op een gedetailleerde factuur?

Geplaatst: 07 apr 2016 19:50
door fleurdu
Beste,
Wij zitten hier in juist dezelfde situatie.
Firma A heeft in de naam van viessmann 84 euro aangrekend voor de verplaatsing en voor 1 werk uur 79 euro.
Als ik om detail vraag van viessmann zelf, krijg ik na 6 maand uiteindelijk een overzicht van de werken die warden uitgevoerd zonder prijs.

Hier dreigen ze inderdaad ook met een incasso bureau, maar wat ik hier concreet aan doen?
Alvast bedankt voor de hulp!

Re: Recht op een gedetailleerde factuur?

Geplaatst: 07 apr 2016 19:57
door denlowie

Hier dreigen ze inderdaad ook met een incasso bureau, maar wat ik hier concreet aan doen?
Dit zal betalen worden.

Aan een privé persoon is men voor dergelijke tussen komst niet verplicht een factuur uit te reiken, het mag maar moet niet !

http://financien.belgium.be/nl/ondernem ... acturering

Re: Recht op een gedetailleerde factuur?

Geplaatst: 07 apr 2016 20:44
door sloeberken
Als je als particulier een factuur eist, is men verplicht deze te geven.

Re: Recht op een gedetailleerde factuur?

Geplaatst: 07 apr 2016 21:14
door denlowie
Als je als particulier een factuur eist, is men verplicht deze te geven.
En dan mag men kosten aanrekenen.

Is een factuur gratis?

Als u een factuur vraagt en de verkoper of de dienstverstrekker niet wettelijk verplicht is om u die te geven, dan mag hij u facturatiekosten aanrekenen.
Voor een verplichte factuur mogen geen kosten worden aangerekend.

- See more at: http://www.belgium.be/nl/economie/hande ... tmWaS.dpuf