Kan advocaat ereloon opeisen negen jaar na dato?

jozef222
Topic Starter

Kan advocaat ereloon opeisen negen jaar na dato?

#1 , 19 mar 2007 18:13

In het jaar 1998 won ik een eenvoudig advies in bij een advocaat. Een kennis had mij verteld dat zo'n vrijblijvend "orientatiegesprek" doorgaans slechts 50 euro, hoogstens 100 euro kon kosten. (in die tijd nog een 2000 a 4000 frank). Groot was mijn verbazing toen ik een paar weken nadien per brief gevraagd werd om zo'n 16.000 BEF (thans 400 euro) te betalen!
Ik vond dit onverantwoord en betaalde slechts omgerekend 100 euro, de rest liet ik onbetaald, omdat ik de gevraagde som niet in verhouding vond met de geleverde diensten (er werd geen zaak geopend of watdanook, het bleef bij dat eenmalige advies). Ik kreeg weliswaar een paar herinneringen tot betalen in de bus maar liet die gewoon onbeantwoord. Nu, negen jaar na dato, krijg ik een brief van een confrater van die advocaat met het dringende verzoek om het volledige ereloon alsnog te betalen binnen de acht dagen, zoniet dreig ik voor de rechtbank te worden gedagvaard... In al de tussenliggende jaren hoorde ik niets van hen, dien ik hier op in te gaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye

#2 , 19 mar 2007 18:48

Beste Jozef,

Het burgerlijk wetboek voorziet een korte verjaringstermijn voor advocaatkosten namelijk 5 jaar.

Niet overtuigd klik dan op deze link

http://mineco.fgov.be/protection_consum ... #verjaarde

Indien U nog eens advies wenst ga dan een kijkje nemen op www.advocaat.be (afdeling advies en bijstand)

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2007 19:12

Burgerlijk Wetboek

Art. 2276bis.
? 2. De vordering van de advocaten tot betaling van kosten en ereloon verjaart na verloop van vijf jaar na het be?indigen van hun taak.

scorpioen

Reclame

j.demoor

#4 , 21 mar 2007 11:51

?Art.2276bis...? 2. De vordering van de advocaten tot betaling van kosten en ereloon verjaart na verloop van vijf jaar na het be?indigen van hun taak.?(Burgerlijk Wetboek).

?De bepaling van art.2276bis berust op een vermoeden van betaling.Daaruit volgt dat de cli?nt deze verjaring niet vermag in te roepen wanneer hij uitdrukkelijk of stilzwijgend heeft bekend niet te hebben betaald?[Antwerpen 7 december 2004(N./H.),R.W.2006-07,179-185,Noot].

? Ik vond dit onverantwoord en betaalde slechts omgerekend 100 euro...? kan een stilzwijgende bekentenis zijn niet te hebben betaald.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Andere”