In het jaar 1998 won ik een eenvoudig advies in bij een advocaat. Een kennis had mij verteld dat zo'n vrijblijvend "orientatiegesprek" doorgaans slechts 50 euro, hoogstens 100 euro kon kosten. (in die tijd nog een 2000 a 4000 frank). Groot was mijn verbazing toen ik een paar weken nadien per brief gevraagd werd om zo'n 16.000 BEF (thans 400 euro) te betalen!
Ik vond dit onverantwoord en betaalde slechts omgerekend 100 euro, de rest liet ik onbetaald, omdat ik de gevraagde som niet in verhouding vond met de geleverde diensten (er werd geen zaak geopend of watdanook, het bleef bij dat eenmalige advies). Ik kreeg weliswaar een paar herinneringen tot betalen in de bus maar liet die gewoon onbeantwoord. Nu, negen jaar na dato, krijg ik een brief van een confrater van die advocaat met het dringende verzoek om het volledige ereloon alsnog te betalen binnen de acht dagen, zoniet dreig ik voor de rechtbank te worden gedagvaard... In al de tussenliggende jaren hoorde ik niets van hen, dien ik hier op in te gaan?