Een principiële vraag:
Als men bij de dokter gaat dan krijgt men een briefje waarmee men bij zijn ziekteverzekering een deel van het ereloon kan terugkrijgen.
Indien de dokter werkt als privé persoon dan is hij verplicht op het fiscale strookje onderaan het TOTALE ontvangen ereloon te vermelden.
Echter, als de dokter werkt via een rechtspersoon (zijn eigen bvba meestal) dan is er geen fiscaal strookje en wordt er nergens op het document het ontvangen ereloon vermeld. M.a.w. de dokter kan vragen wat hij wil maar zijn bvba kan/zal slechts als inkomen het officiële geconventioneerde ereloon aangeven.
Waarom moet in dit tweede geval de "innende instelling' geen kwitantie geven aan de patient? De patient is een consument en als consument heeft men toch recht op een kwitantie indien men contant betaalt?
Waarom ontsnapt de dokter -en andere zorgverstrekkers- aan de fiscale controle indien hij werkt via zijn eigen bvba?
Telkens ik bij een dokter kom die met een bvba werkt leidt dat tot -soms onvriendelijke- discussies. Ik eis namelijk steeds kwitantie voor het betaalde ereloon......
Meestal wordt er dan beweerd dat ze geen kwitanie moeten verlenen (????) en dat ik niet het recht heb dat te vragen.
Nochtans vind ik nergens in de Belgische wetgeving dat dokters van die algemene verplichting zijn vrijgesteld en zouden mogen WEIGEREN een kwitantie voor contante betaling te geven indien de patient daar om verzoekt.
Aangezien ik niet verzekerbaar in het systeem van het RIZIV -dus niet kan toetreden tot een Belgische ziekenkas (noch die van enig ander EU-land)- heb ik dergelijke kwitantie die het ontvangen ereloon vermeldt absoluut nodig want anders betaalt mijn verzekering niets van die kosten terug.
Welke druk kan men uitoefenen op dokters die weigeren kwitanties te geven voor de door hen ontvangen erelonen?