Vergoeding en intresten op een factuur.

Vlaming
Topic Starter

Vergoeding en intresten op een factuur.

#1 , 09 apr 2012 12:25

Beste,

wij hebben een enkele maanden geleden een factuur gedeeltelijk betaald en daarna elke maand storten wij nog kleinere stukken.

Bij het ondertekenen van het factuur staat er het volgd bij:

- facturen te betalen 7 dagen na factuurdatum.
- Op alle vervallen facturen zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling een verwijlintrest van 2% per maand vanaf de vervaldag verschuldigd zijn.
- Bij gebrek aan betaling op de vervaldag, zal het factuurbedrag bovendien verhoogd worden met 12%.

Nu hebben wij 3/4 van het factuur betaald na 7 maanden eerste factuurdatum. Elke maand rekenen zij 2% aan van het orginele (start) factuurbedrag aan + nu voor de 2de maal 12% van het orginele Startfactuurbedrag.
Nu is mijn vraag: kunnen zij die 12% voor de 2de keer vragen terwijl er al elke maand 2% bijkomt en mogen zij ook dit steeds doen berekend op het hoofdbedrag? Want als dit van het openstaand saldo moet gebeuren dan hebben zij al reeds te veel aangrekend.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eddy009

#2 , 09 apr 2012 13:44

Zeer belangrijke vraag die nodig is om u passend te kunnen antwoorden : bent u consument of kadert de aankoop in uw eventuele handelsactiviteit ?

bartvdv

#3 , 09 apr 2012 13:47

Het is algemeen aanvaard, ook door rechtbanken, dat verwijlinteresten en kosten kunnen aangerekend worden op facturen. Bij bedrijven is dat automatisch zo. bij consumenten na een ingebrekestelling. De percentages zijn per jaar. Elke maand 12% en 2% bijtellen is niet juist.

Reclame

Eddy009

#4 , 09 apr 2012 20:42

@bartvdv : zo eenvoudig liggen de zaken niet.

Als 'Vlaming' als consument heeft gehandeld, moet de verkoper aantonen dat 'Vlaming' de factuurvoorwaarden heeft aanvaard. In een veelvoud van de gevallen zal dergelijk bewijs niet geleverd kunnen worden.

Zelfs indien de verkoper zulks wel kan aantonen, dan nog gaan de 'boeteclausules' zeer dikwijls ingaan tegen de wet marktpraktijken bij gebreke aan wederkerigheid van deze clausules ten gunste van de consument.

Zelfs indien Vlaming handelaar zou zijn, dient minstens te worden vastgesteld dat de boetebedingen overdreven zijn en gemilderd dienen te worden. De meeste rechtbanken kennen 10% schadevergoeding toe (al dan niet met een minimum) en intresten à 8.5% (overeenkomsstig de wet betreffende de betalingsachterstand in handelszaken). Afwijkingen in beide richtingen zijn mogelijk : zo zal de vrederechter in schaarbeek probleemloos 15% schadevergoeding en 12% intresten toekennen, terwijl de rechtbank van koophandel in doornik slechts intresten toekent aan de gewone wettelijke intrestvoet (thans 4.25 %).

Vlaming
Topic Starter

#5 , 10 apr 2012 09:41

Alvast bedanktvoor jullie reactie's.

Ik ben een particulier die een feest heeft laten verzorgen.
Ik heb dus voor het feest een totaalfactuur van 8000 euro

Voorschot: 1500 euro
2de voorschot: 3500 euro

1ste factuur na het feest nog te betalen: 4182 euro (incl. extra gedronken en eten buiten offerte)

nu na 7 maanden: 3724 euro nog te betalen, ook al heb ik in totaal al 3150 euro betaald.

Totaal aangerekende intresten 2%/ maand 1020 euro
Totaal aangrekend vergoeding 12% 921 euro

Na goed nakijken word blijkbaar de vergoeding berekend op het openstaand saldo. Maar dit word meerdere malen aangerekend.

MVg

Turaki

#6 , 10 apr 2012 10:03

Hier is sprake van minnelijke invordering. Volgens de wet kan deze maar starten na een schriftelijke ingebrekestelling (art 6 van de wet van 20/12/02 betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument). Hierin vind ik nergens de mogelijkheid tot afzien van deze ingebrekestelling, en is dit volgens mij nietig.
Gevolg zou zijn dat u op dit moment enkel nog de rest van de oorspronkelijke factuur dient te betalen, en dat alle bijkomende kosten hier wegvallen.

Vlaming
Topic Starter

#7 , 10 apr 2012 10:45

Wij hebben dus in het begin een papier ondertekend met een offerte en voorwaarden waarin staat dat er kosten aangerekend kunnen worden bij niet betaling.

We hebben ook al eens een aangetekend schrijven ontvangen waarin het openstaande saldo stond vermeld. Dus ik denk wel dat ze inorde zijn met ingebrekestelling.

We vinden alleen hun aangerekende kosten hoog!!!

groeten

Vlaming
Topic Starter

#8 , 10 apr 2012 11:22

Na jullie reactie's en zelf eens een berekening te maken, toch maar eens contact openomen met het bedrijf.
Blijkbaar gebeurd er in de boekouding een utomatische berekening bij openstaande facturen.
Als zij maandelijkse betalingen blijven ontvangen zonder hier stappen te moeten voor ondernemen zullen zij deze kosten terug in mindering brengen.
Dus het goede nieuws is..... Ik ben ervan af!!!!

Bedankt voor jullie reactie's

Mijn advies na dit gebeuren, praat eerst eens met het bedrijf alvorens in de aanval te gaan :D

bartvdv

#9 , 10 apr 2012 11:26

Toch nog dit als opmerking: als dit naar de rechtbank gaat, dan krijgt de leverancier gegarandeerd een schadevergoeding van de rechter. Particulier of niet. Het is wel - zoals Eddy aanhaalt - een afwegen van marktconforme vergoedingen. Het is niet omdat er in de verkoopsvoorwaarden bepaalde bedragen/percentages staan, dat die zomaar kunnen aangerekend worden. Bovendien is de berekening van de interesten totaal verkeerd: 2% per maand of 24% op jaarbasis is een woekerinterest die ver boven de marktnormen ligt. Dat percentage zal door de rechter naar een aanvaardbaar percentage worden teruggebracht.

Eddy009

#10 , 10 apr 2012 19:13

@bartvdv : lees even de volgende link na http://vredegerechtkortrijk2.skynetblog ... kwaar.html" onclick="window.open(this.href);return false;
@vlaming : zeer goed dat het blijkbaar is opgelost - probeer best wel een schriftelijke bevestiging te bekomen

bartvdv

#11 , 11 apr 2012 09:37

@Eddy: daar staat dus niet in dat een consument automatisch aan schadevergoeding en verwijlinterest ontsnapt.

Vlaming
Topic Starter

#12 , 11 apr 2012 10:36

Gisteren, vlak na mijn telefonisch contact, heb ik een mail ontvangen waarin het bewijs zit van de overeenkomst om de aangerekende kosten in mindering te brengen.

groetjes

Terug naar “Andere”