Garage en extreem lange werkuren

Tj2940
Topic Starter

Garage en extreem lange werkuren

#1 , 03 apr 2012 16:53

Vorige week maandag is mijn wagen (Ford Modeo 1995) afgekeurd bij technische controle wegens versleten rubbers aan de rechter draagarm.
Ik ben onmiddelijk naar een garage gegaan, deze wist mij te melden dat een draagarm ong 50 euro ex btw en ex werkuren zou kosten. Hij wist mij ook te melden dat dit niet veel werk zou zijn om deze te vervangen. Ik ben direct akkoord gegaan en heb de wagen daar laten staan, verder is hier niets over gezegd geweest.

Vandaag heb ik telefoon gekregen van de garage dat de herstelling klaar is. Alsook de prijs: 860 euro. Toen ik zei dat dit schandalig duur was zei hij: maar ik heb ze ook beide moeten vervangen want de andere was ook aan vervangen toe.

Ik ben mijn wagen nog niet gaan afhalen aangezien ik eerst zou willen weten wat ik hier aan kan doen. Ik heb reeds 2 andere garages gecontacteerd met de vraag voor een prijsofferte. Deze andere rekenen, inclusief beide draagarmen: 360 euro en de andere 480 euro aan.

Wat kan ik doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 03 apr 2012 17:40

u heeft de opdracht gegeven voor het vervangen van 1 rubber van de rechter draagarm, naar aanleiding van de technische controle.

het is de garagist die op eigen initiatief de linker rubber van de draagarm heeft vervangen.

u hoeft bijgevolg de "kosten" van de linkerarm dan ook niet te betalen.

als u uw voertuig gaat ophalen, meld dit duidelijk aan de garagist, dat u bereid bent om voor de 'rechterkant' te betalen en NIET voor de linkerkant, daar u niet de opdracht heeft gegeven voor de linkerkant, nog heeft de garagist u hiervan op de hoogte gesteld.

de garagist zal vermoedelijk wel moeilijk doen en zich beroepen op het "retentie recht" ( eerst betalen, dan auto meekrijgen ), maar gelet op voorgaande, indien u alleen de "rechterkant" betaald, kan in theorie de garagist zich niet meer beroepen op het "retentie recht" en indien hij van mening is dat hij het geld van u tegoed heeft, de nodige juridische stappen dienen te ondernemen.

wat dan in uw "voordeel" speelt is, dat als u uw wagen niet meekrijgt en u genoodzaakt bent een vervangwagen te huren, u deze kosten volledig aan de garagist kunt doorrekenen en dit tot zolang hij u wagen ( na betaling rechterkant ) niet wilt meegeven.

Tj2940
Topic Starter

#3 , 03 apr 2012 18:32

Het probleem is dat er niets op papier staat dat enkel de rechterdraagarm moest vervangen worden.

Mijn idee is om de factuur te betalen en dan onmiddelijk te betwisten dmv aangetekend schrijven. Indien dit voor het vredegerecht kom en ik breng 2 offertes mee van andere garages, hoeveel kans is er dat ik 400 euro kan terugvorderen?

Ik weet niet of dit een goed idee is, en of het haalbaar is.

Reclame

Drone

#4 , 03 apr 2012 18:55

een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst, alleen is deze moeilijker te bewijzen.

er zal op de papieren van de keuring normaal iets moeten staan van "rubber rechter arm versleten"

dat vormt het begin van het bewijs, het kan goed zijn dat de linkerkant ook slijtage vertoonde, doch het is niet om aan de garagist om op eigen houtje dingen te gaan vervangen en al zeker niet zonder de klant in te lichten.

vraag aan de garagist dan ook de nodige 'bewijzen' dat u de opdracht heeft gegeven om beide kanten te vervangen, vraag hem ook een gedetailleerde factuur, u heeft recht om beide te ontvangen.

weigert hij nog om uw wagen mee te geven, dan kunt ge ofwel de weigering laten vaststellen door een deurwaarder, of de iets goedkopere oplossing, hem aangetekend in gebreke stellen en bij geen antwoord dagvaarden voor het vredegerecht.

een met de spreekwoordelijke "vuist op de tafel" kloppen kan nooit geen kwaad.

Tj2940
Topic Starter

#5 , 03 apr 2012 23:44

Ok ik ga dat vrijdag proberen, ik hou jullie op de hoogte.
Hartelijk dank voor de info

Terug naar “Andere”