Goedenavond,
Vond het moeilijk om een passende titel te bedenken maar het geeft wel heel kort aan wat er speelt.
Vorig jaar juni heb ik met (toen nog mn beste vriendin) een paard gekocht in Nederland (ben Nederlandse) op basis van lease koop bij een handelsstal.
We zouden elk de helft van het paard afbetalen (middels een maandelijkse afschrijving van haar rekening).
Verder zouden we samen het paard rijden en verzorgen en samen zorgdragen voor de gemaakte kosten zoals voer en ziektekosten.
Maar helaas na 2 maanden bleek het toch niet helemaal te zijn als wat ik dacht. Het voelde niet aan dat het ook mijn paard was. Het paard staat bij haar thuis op stalling. En bovendien kreeg ik telkens het verwijt dat wanneer ik had gereden, zij vond dat het paard moeilijker te berijden was als zij er weer op ging.
En zo zijn er nog veel meer verwijten.
Toen hebben we (nog in goede verstandhouding) besloten dat ik zou stoppen met het paard; dat houdt in het rijden en verzorgen want dat zou ze van me overnemen.
Ik heb aangegeven door te gaan met de afbetaling, want het was immers mijn fout omdat ik "ineens" ermee stopte.
Het was zelfs zo (omdat ik het zo lullig vond) dat ik elke maand nog 20 euro extra betaalde voor extra kosten.
Ervanuitgaande dat ze me mijn aandeel uiteindelijk wel zou terugbetalen want ik was natuurlijk niet van plan om een paard " weg te geven ". En terugbrengen naar de handelsstal wilde ze niet, het paard moest blijven.
Dus daardoor zit ik min of meer vast aan een paard, die ik wel volledig voor de helft betaal maar waar ik geen plezier van heb.
Maar hierna kregen we nog een andere " ruzie " waardoor het contact min of meer aan het verbreken was. En nu ben ik bang dat ik gedag kan zeggen tegen mijn geld wat ik nu maandelijks in het paard stop en er geen cent van terug vind.
Ze eiste later zelfs dat ik maar bleef meebetalen aan eventuele ziektekosten en de ziektekosten verzekering want de kosten waren voor haar ook hoog (aangezien ze nog een paard heeft).
Toen gaf ik aan dat die extra 20 euro daar min of meer voor bedoeld was, maar dat was niet afdoende want dat was immers mijn eigen keuze, ze vond dat ziektekosten nog extra waren.
Nu hebben we bij de aankoop van het paard wel een contract getekend waarbij zij aangeduid staat als 'koper' en ik als 2e 'contactpersoon' maar wel staat mijn handtekening samen met die van haar in het vakje van 'koper' .
Nu vraag ik me af of ik ook nog verantwoordelijk ben voor het afbetalen van het paard of dat zij volledig verantwoordelijk is.
Het is een moeilijke kwestie en zo nu achteraf had ik het nooit moeten doen, en ik krijg steeds meer het idee dat ik gewoon wordt afgeperst en nu maar mooi mag blijven betalen voor een paard dat ik niet heb.
Ik krijg zelfs bijna het idee dat het bewust gedaan is, want zeg nu zelf; een kadootje van ruim 3000,- euro is toch mooi meegenomen? En daarvoor mag ze er helemaal zelf mee doen wat ze wilt . . .
Ik hoop dat iemand voor mij een advies heeft.