Jarenlang te veel betaald door kapotte teller Eandis.

re1n0ut
Topic Starter
Contacteer: Website

Jarenlang te veel betaald door kapotte teller Eandis.

#1 , 25 okt 2011 09:26

Deze post heb ik gisterenavond op het forum van Test-Aankoop geplaatst alwaar ik werd doorverwezen naar dit forum.
http://www.test-aankoop.be/forums-topic ... 545845.htm
Ik tracht dit zo beknopt mogelijk te houden :

Toen ik tien jaar geleden op mijn twintigste alleen ging wonen in het kleine appartementje waar ik heden nog steeds verblijf, betaalde ik gemiddeld € 100 per maand aan elektriciteit, gas en water. Elk jaar moest ik een opleg betalen bij mijn eindafrekening en elk jaar steeg mijn maandfactuur lichtjes. Pas na enkele jaren kwam ik langzaam tot het besef dat ik toch wel wat veel betaalde aan elektriciteit.

In 2007 diende ik voor het eerst klacht in bij Eandis en stapte over van het dure Electrabel naar Nuon. Veel goedkoper was dit echter niet.

Dure jaarafrekeningen en een jaarlijkse stijging van mijn voorschotfactuur met gemiddeld € 20 noopten mij sporadisch tot telefoons met klachten over mijn hoge facturen bij Nuon, Eandis en mijn huisbaas, helaas zonder veel succes; "er was niets aan de hand, alles is normaal, hier, een overzichtje, met een statistiekje".

In augustus 2010 kreeg ik een aangetekende brief van Eandis. Hierin stond dat er een onregelmatigheid was vastgesteld bij mijn meteropname en of ik hen zo snel mogelijk kon contacteren. Zonder aarzelen heb ik direct gebeld en toen via de telefoon mijn correcte meterstand doorgegeven. Blijkbaar kwamen ze een cijfer te kort of stond de komma verkeerd. Ik vroeg nog of dit enige invloed zou hebben op mijn factuur (ik betaalde toen al maandelijks € 231,82 !). Er werd mij verteld van niet en moest dit alsnog het geval zijn dan zou het om enkele luttele euro's gaan.
Een weekje later kreeg ik een telefoontje van de Nuon klantendienst. Na een herberekening van mijn verbruik de voorbije 3 jaar werd mij een extra rekening van € 1900 aangewreven.

Ik belde Eandis, die gaf me het standaard antwoord ("niets aan de hand") en stuurde mij een overzicht van mijn verbruik de afgelopen 3 jaar ("hier, een statistiekje"). Ik vroeg Nuon om een herberekening en kreeg een tussentijdse jaarafrekening. Mijn maandfactuur daalde naar € 185, nog steeds veel voor een klein appartement dat verwarmd wordt met gas. Maandelijks betaalde ik daarbovenop nog € 197 om die factuur van € 1900 af te betalen. Eind april 2011 was ik daar eindelijk vanaf.

Helaas viel toen mijn nieuwe eindafrekening in de bus en mocht ik nogmaals +/- € 500 betalen. Op zich was ik dat soort bedragen intussen gewend... maar mijn maandfactuur steeg met € 120. Sinds mei 2011 diende ik maandelijks € 306,22 te betalen.

Na lang aandringen heeft mijn huisbaas dan toch eindelijk een elektricien aangesteld om mij te helpen. In juni 2011 belde die me op met de vraag dagelijks mijn meterstand te noteren en dit na een weekje door te mailen. Hij zou me dan vertellen of dit een normaal of abnormaal verbruik was. Zo gezegd, zo gedaan, niets meer van gehoord. Een tijdje later vroeg ik via de huisbaas naar zijn bevindingen. Alles was normaal.

Omwille van de hoge kosten kreeg ik financiële problemen, ik kon de rekeningen van Nuon niet meer betalen. Na herhaalde klachten omtrent mijn factuur stelden zij mij voor om de meterstand rechtstreeks aan hen door te geven en opnieuw om een herberekening te vragen. Ik vroeg de klantendienst of zij adhv. mijn dossier konden zien of ik werkelijk zo'n abnormaal verbruik had en of dit werkelijk zo'n hoge facturen kon verantwoorden. Daar kon de persoon geen antwoord op geven. Uiteindelijk ben ik dit zelf gaan uitzoeken.

Op twee dagen tijd noteerde ik een verbruik van 5 kWh. Daarna ontkoppelde ik de koelkast en de kleine elektrische boiler onder mijn gootsteen.. die volgende ochtend had ik een verbruik van 8 kWh. Dit klopt niet. Obsessief begon ik (opnieuw) mijn meterstanden te noteren.

Ik contacteerde mijn huisbaas en die speelde mijn meterstanden opnieuw door naar zijn elektricien. Die beweerde dat ik een normaal verbruik had. Ik vergeleek de nieuwe meterstanden met de meterstanden van juni. De schommelingen per dag waren mijns inziens toch markant, maar wist ik veel.

Op aanraden van schuldbemiddeling ('t is otss. zo ver gekomen) ben ik vorige week maandag in een Eandis kantoor een energiemeter gaan lenen. Gelukkig heb ik daar nogmaals mijn verhaal verteld. De dame die mij te woord stond kon inderdaad bevestigen dat ik reeds lange tijd regelmatig klachten had geuit tegen Eandis. Haar computer vertelde haar ook dat ik in augustus 2010 een nieuwe verbruiksmeter had gekregen. Wat ik onmiddellijk ontkende want dat was niet zo.
Aangezien mijn huisbaas twijfelde aan de correctheid van de naar hem doorgestuurde meterstanden had ik de week daarvoor foto's getrokken van mijn meter. Die stonden nog op mijn gsm. Daarop konden we deels het meternummer lezen en vergelijken.

De nummers kwamen niet overeen dus werd aangenomen dat mij sinds augustus een verkeerde meter werd aangerekend... Terwijl ik daarvoor reeds maandfacturen ontving van meer dan € 200.
De volgende voormiddag kon reeds iemand langskomen om mijn meternummer te controleren.

Ik heb een zeer oude meter (bouwjaar 1962) en we hadden het verkeerde nummer vergeleken. Dus mijn meternummer klopte. De technicus stelde wel direct vast dat mijn meter doordraait. Het laatste cijfer stond op een tussenstand tussen 7 en 8 en de meter draaide alsof er een heel pretpark op was aangesloten.
[sarc] Wie heeft er nu geen rollercoaster in zijn woonkamer ? srsly [/sarc]

Jarenlang kloeg ik de excessieve facturen aan bij verschillende instanties maar werd ik steeds afgewimpeld en genegeerd. Door een stom toeval en een verkeerdelijk aangenomen fout komt hier na al die tijd eindelijk iemand van Eandis de boel controleren en blijkt mijn meter overduidelijk stuk.
Diezelfde dag kreeg ik toevallig opnieuw een mail van de door mijn huisbaas aangestelde elektricien waarin hij mij opnieuw vertelde dat er niets mis was met mijn meterstanden. Ik heb in de periode tussen juni en oktober van dit jaar (= 3 (drie!) zomermaanden) een verbruik van meer dan 1000 (duizend!) kWh. Het feit dat mijn meter op het laatste cijfer in de rij vaak een tussenstand tussen cijfers toonde, wat volgens de Eandis technicus een duidelijk teken van falen is, werd gedocumenteerd in de naar mijn huisbaas opgestuurde meterstanden.

Deze morgen heb ik een aangetekende brief verstuurd naar Eandis waarin ik hen in gebreke stel. Ook mijn huisbaas krijgt deze week zo'n brief waarin ik hem formeel op de hoogte stel van de vastgestelde fout.

Augustus/september/oktober 2011 heb ik mijn energiefactuur, op aanraden van mijn schuldbemiddelaar, NIET betaald, wat neerkomt op een achterstallig bedrag van € 950. Begin november (volgende week) wordt ik afgesloten door Nuon, dit omdat ik drie maanden niet heb betaald, ik kom op de zwarte lijst van wanbetalers en krijg een budgetmeter van .. Eandis. ಠ_ಠ
De Eandis technicus heeft mijn meter (gelukkig) laten hangen omdat ik anders alle bewijzen kwijt ben en niks zou kunnen terugvorderen...
Maarrrrr als Eandis niet snel met een oplossing komt dan zal ik omwille van die budgetmeter zeer snel zonder stroom vallen. Ik heb steeds braaf gewerkt en een degelijk loon verdiend. Het beetje dat ik moeizaam bij elkaar heb kunnen sparen is als sneeuw voor de zon verdwenen. De voorbije jaren leefde ik onder de armoedegrens.

Het enkele weken geleden door Test-Aankoop uitgebrachte energie-dossier is zeer boeiend maar kwam in mijn geval ettelijke jaren te laat. Waarschijnlijk draait mijn meter reeds door sinds ik hier 10 jaar geleden kwam wonen. Ik kan dit niet bewijzen, wel heb ik nog een aantal facturen uit die tijd en kan ik adhv. mijn bankgegevens nagaan wat ik gedurende mijn verblijf hier maandelijks betaalde. Ik kan echter slechts 5 jaar teruggaan om een invordering van het te veel betaalde bedrag te verkrijgen. De extreemste facturen vielen hier weliswaar pas de laatste jaren in de bus en hopelijk kan ik daar een substantieel bedrag van terugvorderen maar dit valt natuurlijk nog af te wachten. Een schrale troost.

Dit is slechts een deel van het verhaal en ik heb veel weggelaten om het overzichtelijk te houden. Dit weekend heb ik het webdomein http://www.ikbentebraaf.be geregistreerd waar ik binnenkort uitvoerig verslag zal uitbrengen omtrent de voorafgaande geschiedenis en de verdere verwikkelingen in deze zaak. Op aanraden van vrienden post ik alvast deze thread.

Met het oog op een eventuele rechtszaak; heeft iemand nog goede raad voor mij ? Ik kan het zeker gebruiken nu.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 okt 2011 10:49

Iets snap ik niet in uw verhaal: wat doet uw huisbaas en zijn elektrieker hier tussen, als het blijkbaar om een meter gaat van EANDIS. die rechtstreeks op uw naam staat?

Drone

#3 , 25 okt 2011 11:27

ombudsman voor energie contacteren zou ik zeggen . . .

ja, ik weet ook uit ervaring dat eandis het niet al te nauw neemt met klachten van de consument :(

Reclame

Tom_kleine

#4 , 25 okt 2011 11:34

Je kunt de werking van de elektriciteitsmeter steeds betwisten. De meter wordt dan weggenomen en zal opgestuurd worden naar een ijkingsbank ter ijking, dit met medeweten van de FOD economie (als ik mij niet vergis). Indien de werking van de meter juist blijkt te zijn dan zal deze kost (de gehele procedure in feite) op jou verhaald worden. Eandis maakt een offerte op die u schriftelijk zal moeten bevestigen. Dit kost iets rond de 500€, blijkt de meter een afwijking of een gebrek te hebben, dan zal Eandis u kosteloos een nieuwe meter moeten voorzien, en krijgt u een herberekening van de facturen.

Hetgeen je al een lange tijd geleden had kunnen doen, is een controlemeter plaatsen, en die vergelijken met de telling van je huidige meter. Een elektrieker had beter ter plaatse geweest om te meten of je nergens geen verlies hebt, de binneninstallatie kan gebreken vertonen, dit moet vasgesteld worden, en in uw geval dan door de huisbaas in orde worden gebracht.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 25 okt 2011 11:38

Nooit aan geacht om alle zekeringen eens uit te schakelen?
Draait de meter dan nog, dan is hij stuk. Draait hij niet meer dan zit de fout in de bedrading in het appartement zelf of is er een of ander toestel dat abnormaal veel verbruikt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

re1n0ut
Topic Starter

#6 , 25 okt 2011 12:09

@mava105 : Ik heb mijn huisbaas gecontacteerd om mijn elektriciteitsnet te controleren. Aangezien ik in het begin van mijn verblijf op het appartement reeds problemen had met de elektriciteit. Lichtschakelaar van de keuken deed het licht in de woonkamer branden ed. Aanvankelijk dacht ik dat ik met verlies zat of dat een deel van mijn circuit naar de buren ging.

@Drone : Ombudsdienst voor Energie heb ik op 9 september 2010 via het invulformulier op hun website gecontacteerd. Ik heb toen uitdrukkelijk gevraagd welke stappen ik diende te ondernemen en heb toen een pdf-bestand in bijlage gevoegd met een uitleg over het probleem, gedocumenteerd met de eindafrekening van april, mijn tussentijdse eindafrekening van augustus en de extra factuur van € 1900. Een maand later ik kreeg ik een antwoord in de bus waarin mij werd gemeld dat niet voldoende was aangetoond dat ik voldoende stappen had ondernomen (!) tov. Nuon en Eandis en dat mijn klacht hierdoor onontvankelijk was verklaard. De ombudsdienst heeft mijn klacht toen doorgestuurd naar deze bedrijven ; Nuon heeft hier nooit op gereageerd en Eandis heeft mij toen opnieuw een overzicht gestuurd van mijn meterstanden de afgelopen drie jaar.

@Tom_kleine : Dit weet ik maar dit systeem werkt gezien de vrij hoge waarborg van € 500 nogal ontradend. Ook vertrouw ik Eandis in deze weinig en zou ik alle bewijzen omtrent de falende meter kwijt zijn.

@roharro : Eind augustus 2010 heb ik zelf een elektricien ingehuurd en wij hebben toen uitvoerig mijn elektriciteitsnet gecontroleerd. Spanningen gemeten aan de zekeringkast boven in het appartement en beneden aan de meter kwamen overeen. Ook reageerde mijn meter normaal op het uitschakelen van de verschillende zekeringen en elektrische apparaten. Mijn verbruiksmeter draait sporadisch door maar dit valt op een enkele namiddag niet zo eenvoudig vast te stellen.

Tom_kleine

#7 , 25 okt 2011 12:45

Indien je het risico van de waarborg ter ijking wil vermijden, dan kan je ook aandringen op een gehele vervanging van de meter. Vraag trouwens ook eens naar de voorwaarden, want ik geloof dat de netbeheerders verplicht zijn om na x aantal jaar (de uwe is toch al uit 1962) hun meters kosteloos te vervangen. In verband met het vertrouwen in Eandis, de werking van de telling van de meter moet sowieso toch gecontroleerd verlopen. Anders kunnen er middels door hun toedoen woekerwinsten naar de energieleveranciers gaan. Eandis geeft immers de metergegevens aan hen door.

re1n0ut
Topic Starter

#8 , 25 okt 2011 13:00

@Tom_kleine : Ergens in 2004 of 2005 is de hoofdzekering van mijn verbruiksmeter gedurende een korte periode enkele malen gesprongen omwille van een defecte koffiezet. Aangezien het een oude en dus verzegelde meter betreft mag ik de zekering niet zelf vervangen en moest hier steeds iemand van Imewo of Eandis langskomen om dit te repareren. Dit kostte mij, als ik me dit correct herinner, per reparatie zo'n € 55, voor reparaties in de week, en € 75 voor reparaties tijdens het weekend. Ik zal de kosten eens opzoeken via mijn bankgegevens.

Ik belde mijn huisbaas en klaagde over het regelmatig springen van de zekering en de mi. ietwat hoge energiefacturen. Ik vroeg hem of hij geen nieuwe meter kon plaatsen. De huisbaas zag dit niet zitten maar vertelde me wel dat ik dit op eigen initiatief kon laten gebeuren indien ik zelf de kosten betaalde. Iets wat ik principieel weigerde aangezien dit appartement niet mijn eigendom is en ik reeds enkele investeringen had gedaan. Ik verving de koffiezet en de zekering in mijn meter sprong niet meer.

Van de Eandis technicus die hier vorige week eindelijk een fout vaststelde op mijn meter weet ik ondertussen dat oude meters, ouder dan 40 jaar, volledig kosteloos door Eandis worden vervangen. Had ik dat maar geweten.

Achteraf bekeken was het inderdaad beter geweest de meter opnieuw te laten ijken of om zelf de investering te doen in een nieuwe meter. Wat gezien de leeftijd van mijn meter toen reeds kosteloos zou gebeuren, alhoewel ik niet weet of die regel anno 2004/2005 reeds gold.

mava105

#9 , 25 okt 2011 15:15

[quote="re1n0utik reeds enkele investeringen had gedaan. Ik verving de koffiezet en de zekering in mijn meter sprong niet meer.

[/quote]
Dat wil dus zeggen dat de fout in uw koffiezetapparaat zat en niet in de installatie van het appartement.
Ik neem aan dat die koffiezet uw eigendom was?

Boregard

#10 , 25 okt 2011 16:57

Domme opmerking: heb je al nagegaan of er niemand aftapt van je teller.
Heb zelf dit eens voorgehad.
De nieuwe eigenaar , die boven woonde, wou slim zijn en pikte aan op mijn leidingen.
Toen de overbuur opmerkte dat ik reeds 2 xvergeten was 's avonds het licht uit te doen liet ik 1 van de aanwezige techniekers deze zaak nakijken.
Opgelost en niets gezegd. (Ben toen 2 jaar gas van hem gebruikt ook zonder iets te zeggen.) :D
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Franciscus

#11 , 25 okt 2011 17:18

Bij ons zijn jaren geleden al de meters vervangen door netwerkbeheerder.

Saar_

#12 , 26 okt 2011 09:29

Goed, even een paar vraagjes.

a) dus je hebt nog steeds een kapotte meter?
b) je hebt wel vrij lang gewacht met deze vraag te stellen, normaal gezien word je 60 dagen op voorhand op de hoogte gebracht van beëindiging contract.
c) is intussen de correcte meter geregistreerd en heb je een correctie ontvangen hiervan?
d) kan je het niet betaalde bedrag onmiddellijk betalen?

re1n0ut
Topic Starter

#13 , 26 okt 2011 10:33

@mava105 : De koffiezet is mijn eigendom en neem ik mee bij een eventuele verhuis, de verbruiksmeter is eigendom van Eandis en hoort bij het appartement. Een huisbaas dient gedegen huisvesting te verlenen en een goed werkende en geijkte verbruiksmeter hoort daar bij. FYI : ik heb de huisbaas niet in gebreke gesteld maar enkel formeel op de hoogte gebracht inzake de falende verbruiksmeter. Het scheelde niet veel of ik was hier 4-5 jaar geleden verhuisd en dan zou een volgende huurder deze miserie meegemaakt hebben. Ik heb een goede verstandhouding met mijn huisbaas en neem hem in deze niets kwalijk.

@Boregard : Inderdaad ook aan gedacht of de buren (bewust of onbewust) mijn energie aftapten. Probeer dat maar eens uit te zoeken. Ware het niet dat Eandis hier uiteindelijk het verkeerd functioneren van mijn meter vaststelde zo niet hadden we vorige week alle contactdozen uit de muur gehaald om inderdaad de hele bedrading te onderzoeken. Voorlopig stel ik dit nog even uit :)

@Franciscus : tof

@Saar_ : Ik heb gisterenavond eveneens een lijstje gemaakt met vragen die ik vandaag aan enkele juristen wou voorleggen. Enkele komen overeen met de uwe.

Antwoorden
a) Ik heb nog steeds de kapotte meter, de technicus wou deze, na het horen van mijn verhaal, niet zomaar vervangen om geen bewijsmateriaal te vernietigen.
b) Ik werd 60 dagen geleden door Nuon op de hoogte gebracht en heb dit onmiddellijk gemeld bij het OCMW schuldbemiddeling. Deze treden enkel op als tussenpersoon bij het afbetalen van schulden en bieden verder geen concrete hulp om problemen ten gronde aan te pakken. Ik had gehoopt iets meer begeleiding te krijgen bij het uitzoeken van de oorzaak van de hoge facturen. Niet enkel die van Nuon maar ook de hoge persoonsbelastingen van de afgelopen jaren.
c) Gisteren kreeg ik de laatst aangevraagde meterstanden in de bus. Ik heb blijkbaar 2 meternummers. Het is een vreemd papier en zal ongetwijfeld kunnen dienen als bewijslast. Ik denk dat Eandis er ook niet meer aan uitgeraakt. (De falende meter in acht genomen, kloppen de meterstanden, ook degene genoteerd naast het verkeerde nummer.) Ik heb geen officiële correctie ontvangen van Eandis, ook niet toen ze mij, buiten mijn weten om, een ander meternummer toekenden in augustus vorig jaar. Het meternummer dat mij in augustus vorig jaar werd toegekend IS mijn correcte nummer. Het nummer waarop ik al die jaren was geregistreerd is mij volslagen onbekend en komt nergens voor op mijn meter.
d) Mits enige dagen uitstel kan ik die € 950 betalen maar dan komen weer andere betalingen in het gedrang ; huishuur/belastingen... dagelijkse kosten.

Vragen :
e) Wat als de meter zonder mijn weten, en buiten mijn wil vervangen wordt en het bewijsmateriaal wordt vernietigd ? De meter hangt in het gemeenschappelijk deel van het appartement naast die van de buren. Wat als de buren Eandis binnenlaten wanneer ik niet thuis ben ?
f) Wat is de bewijswaarde van de foto's en filmpjes die ik ondertussen van mijn meter heb gemaakt ? Niet zo heel veel denk ik.
g) Wat als ik Nuon € 950 betaal en mijn schuld aflos ook al is reeds vastgesteld dat dit bedrag oncorrect is ? Dan vermijd ik de budgetmeter maar dan kom ik weer in de problemen met andere rekeningen.
h) Mag ik mijn persoonlijke dossier inzien bij Nuon, Eandis, Imewo, Ombudsdienst voor Energie ? Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur zou ik mijn persoonlijke dossier (al was het maar één klacht) bij de Ombudsdient voor Energie mogen opvragen. Aangezien Nuon, Eandis en Imewo zich in de private sector bevinden weet ik niet of dit voor hen ook geldt. Ik moet nog wat onderzoek doen inzake consumentenrecht...

Franciscus

#14 , 26 okt 2011 12:09

U zal bij meteropnemer via Eandis of Nuon eerst uw meterstanden van de afgelopen x jaar moeten opvragen. Bij ons is dat Indexis of zoiets. Mogelijk hebben Nuon of Eandis die ook.
Zelf ook via uw bank(uittreksels) de eindafrekeningen terugzoeken.
Zoals reeds is gezegd alles afzetten en zien of meter blijft draaien. Dus alle zekeringen af.
Een energiemeter installeren en zo per apparaat verbruik registreren.
Staan er verliesstroomschakelaars en aarding aangesloten.
Aan eandis vragen van wie die andere nummer die nergens opstaat kan zijn.
Uiteraard naar de ombudsdienst gaan die kan eventueel voor zorgen dat er (voorlopig) niet moet betaald worden.
Andere appartementen ....wat is die hun verbruik? Pas gaan vragen als je zeker bent dat er geen diefstal van stroom gebeurd.
Met een vriend die iets afweet van electriciteit eens de stroomcircuits testen en kijken of er nergens 'rare' of vreemde aansluitingen zijn. Te beginnen bij de meter, achter het eerste schakelbord enz ... hangen daar lossen kabels? Staat de kelder, gang wasmachine in waskot op uw meter enz enz....
Je zou verschieten wat je kan tegenkomen.
vb bij ons... een verbinding van de waterleiding naar de buurman zijn garage. Een verbinding van toilet appartement eerste naar toilet gelijkvloers.
Van het gelijkvloers eerste een elektriciteitsleiding (in lood) door de muur naar de geburen en er stond nog stroom op.
Ook van het gelijkvloers naar een stopcontact naar de buren. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat de beide gebouwen gebouwd (1938) en eigendom waren van dezelfde familie en deze leidingen duidelijk van de aanvang zo waren aangelegd.

re1n0ut
Topic Starter

#15 , 31 okt 2011 12:00

@Franciscus : De meeste suggesties heb ik reeds ondernomen. De meterstanden werden al enkele malen opgevraagd en de verbruiksmeter is gecontroleerd op vreemde kabels. De Ombudsdienst voor Energie is nogal traag maar ik zal niettemin opnieuw een klacht opstellen en doorsturen. Alsnog bedankt voor de tips.

Eerder gestelde vragen kan ik ondertussen zelf beantwoorden :
e) Eandis mag geen aanpassingen doen aan mijn meter zonder mijn toestemming. Deze ochtend kreeg ik een offerte in de bus voor ijking van mijn meter. Helaas was dit niet de offerte die mij eerder telefonisch was beloofd waarover hieronder meer. In deze offerte staat duidelijk dat ikzelf of een vertegenwoordiger aanwezig moet zijn gedurende de werken. Deze offerte moet getekend voor akkoord opgestuurd worden naar Eandis vooraleer zij de procedure in gang zetten.
f) Hoe meer documentatie hoe beter. Alle beetjes helpen, je kan nooit weten.
g) Als ik Nuon niet betaal, wat mi. logisch is gezien het absurd hoge bedrag, word ik klant van Eandis. Dus Eandis levert mijn energie en zal deze factureren. Pas wanneer ik de facturen van Eandis niet betaal zal worden overgegaan tot het plaatsen van een budgetmeter. Voorlopig komt die er dus nog niet.
h) Ik heb recht tot inzage in mijn persoonlijk dossier, niet alleen volgens de Belgische privacy wet maar ook volgens de Europese conventie 108 (http://privacycommission.be/nl/legislation/). Eigenlijk zou dit zelf kosteloos moeten gebeuren maar ik dien dit aan te vragen via een aangetekend schrijven. Vorige week donderdag kreeg ik in het Eandis kantoor te horen dat deze vraag nog nooit was gesteld en dat zij hiervoor toestemming moesten vragen. Na wat telefoontjes kreeg ik als antwoord dat ik, gelet op mijn eerder aangetekend schrijven, mijn weg wel kende en ik mijn vraag tot inzage dan maar via dezelfde weg moest ondernemen. Ik had de indruk dat de dame voor me dit naar mij toe vertaalde op een duidelijk veel vriendelijkere toon dan de manier waarop de persoon het aan de andere kant van de lijn wist te verwoorden.

Update van mijn verhaal :

Nadat de Eandis technicus die, ondertussen bijna twee weken geleden, een fout constateerde op mijn meter was vertrokken kreeg ik een telefoontje van de Eandis dame die me de dag ervoor had geholpen in het Eandis kantoor. Ze vertelde me dat ze de bevindingen van de Technicus had ontvangen en de zaak reeds had aangekaart bij haar overste. Gezien de aard van de situatie zou er een tweede meter worden bijgeplaatst om mijn normaal verbruik te registreren. Eveneens zou mijn bestaande, kapotte meter opnieuw worden geijkt en het voorschotbedrag van € 500 zou mij, gezien de reeds vastgestelde fout, NIET worden aangerekend. Dit gebeurde telefonisch, ik heb hier dus geen bewijzen van.

Vorige week donderdag ben ik nogmaals langsgeweest in het Eandis kantoor. Dit bezoek was in meerdere opzichten verontrustend.
  • - Er werd me verteld dat Eandis bij fouten op de meter slechts tot één jaar teruggaat om het te veel betaalde bedrag aan facturen te vergoeden. Ik stelde dat de minimumtermijn voor dit soort situaties bij wet vastegelegd was op 5 jaar en Eandis, een Belgisch bedrijf werkzaam op Belgisch grondgebied, zich daar aan moest houden. De dame die me te woord stond zei dat ze dit even zou navragen hoewel ze vrij zeker was van haar gelijk. Met een zweem van hooghartigheid wist ze me enkele ogenblikken later te vertellen dat de terugvorderingstermijn daadwerkelijk slechts 1 (één!) jaar bedroeg. Blijkbaar gelden hier andere wetten, de verschillende juristen die ik hier achteraf over ondervroeg drukten me op het hart dat die periode 5 jaar bedraagt.
  • - Na een poosje kreeg de Eandis dame de persoon aan de lijn die mijn aangetekend schrijven eerder die week moest beantwoorden. De dame zei niet veel maar luisterde aandachtig. Toen ze ongeveer een kwartiertje aan het bellen was zei ze dat er nog een dossier was die de persoon aan de andere kant van de lijn moest inzien. Ze vertelde het nummer. Aangezien het gesprek de hele tijd over mijn probleem ging en er geen indicaties waren dat ook andere dossiers (van andere personen) werden besproken vermoed ik dat ook dit tweede dossier betrekking heeft op mijn situatie. Heel vreemd.
  • - Toen ik vertrok had ik een zeer naar gevoel. De dame die me een week eerder oprecht, vriendelijk en met medeleven had geholpen ontweek mijn oogcontact.
Deze ochtend kreeg ik een offerte van Eandis in de bus met een voorstel tot ijking van mijn meter. Over het plaatsen van een tweede meter wordt met geen woord gerept. Ook wordt mij een bedrag van € 429,80 (exclusief BTW) (!) aangerekend... tiens, tiens,... Beide offertes dien ik te ondertekenen en één ervan moet, via de bijgeleverde en voorgefrankeerde enveloppe teruggestuurd worden naar Eandis.

Terug naar “Andere”