Beste,
Laat ik meteen maar met de deur in huis vallen. 3 maanden geleden hebben wij een occasie Nissan Almera gekocht, met 1 jaar garantie. Bij de verkoop is er ons verteld dat de auto gekeurd was en dat er een groot onderhoud op gedaan was. Nu, 3 maanden verder, heeft onze auto al anderhalve maand terug in die garage gestaan wegens allerlei kleine probleempjes.... Dus we hebben er zelf ongeveer anderhalve maand mee gereden.
Afgelopen weekend begon de auto een hels lawaai te maken telkens we op de rem duwden. De depanneur van de verzekering wist ons na een check-up van maximaal 1 minuut te vertellen dat onze remblokken volledig af waren en dat het geluid van onze remschijven kwam.We werden zelfs verweten onze auto niet te onderhouden, terwijl we hem nog maar 3 maanden geleden gekocht hebben. We hebben de auto dan laten slepen (op kosten van onze autoverzekering) naar de garage om verdere schade aan de remschijven te vermijden.
Nu belt de garage ons om te laten weten dat we de auto mogen komen halen en dat de factuur voor de remblokken+schijven 360 euro bedraagt. Ik begrijp dat remblokken niet onder de garantie vallen, maar hadden ze die niet moeten controleren tijdens het grote onderhoud? Dan hadden ze toch gezien dat die volledig versleten waren en hadden ze die kunnen vervangen... Nu moeten wij opdraaien voor de schade aan de remschijven omdat de garage de remblokken niet gecontroleerd heeft voor de verkoop, noch tijdens het grote onderhoud.
We zijn altijd heel stipt geweest in het onderhoud van onze auto's en remmen zo veel mogelijk op de motor om de remmen te sparen (onze vorige auto heeft in 7 jaar tijd nooit versleten remblokken gehad), dus vinden we dit wel een beetje overdreven dat wij zouden moeten opdraaien voor de kosten van het vervangen van de remschijven, omdat de garage het nagelaten heeft tijdig de remblokken te controleren/vervangen.
Is er iets wat wij hier tegen kunnen doen? Of moeten wij gewoon de factuur maar slikken en op zoek gaan naar een betere/eerlijkere garage?
Kan er iemand mij hier meer inzicht in geven?
Alvast bedankt,
Daniel