Parkeerretributie sportpaleis.

zhoraindy1
Topic Starter

Parkeerretributie sportpaleis.

#1 , 04 okt 2011 02:03

Mijn zoon gebruikte mijn wagen om naar een optreden te gaan in het sportpaleis.
Hij parkeerde in een straat waar de "blauwe zone" van toepassing is en vond na het optreden uiteraard een parkeerretributie met uitnodiging tot betalen van 23 euro achter de ruitewisser.
Zijn uitleg:alle voorziene (betalende) parkings stonden vol en hij ging er van uit dat hij op een zaterdagavond geen schijf moest leggen. Het was donker en hij had de borden met de plaatselijke reglementering niet gezien.
Best aannemelijk, maar coit, hij heeft een fout gemaakt en krijgt daar een sanctie(?) voor.
Maar nu blijkt dat de vaststelling van deze overtreding niet correct gebeurd is. Plaats, uur en kenteken klopt, maar het merk van de wagen klopt totaal niet. Dus heeft de werknemer van parkeerbeheer ook een fout gemaakt. Kan dit zomaar?
Graag géén reacties in de zin van: je bent in fout, dus betaal het maar.
Graag wél reacties of het foute merk van wagen een reden zou kunnen zijn om deze retributie niet te betalen. Gewoon omdat ik vind dat een parkeerovertreding ook correct moet vastgesteld worden. Ik heb er geen probleem mee dat iemand die fout parkeert daar de gevolgen van moet dragen, maar dan moet diegene die een fout maakt bij de vaststelling ook de gevolgen van zijn/haar fout dragen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 04 okt 2011 09:18

de "blauwe zones" rond het sportpaleis zijn gekend voor de onduidelijke aanduiding hiervan.

alhoewel er juist in het begin van de zone een bord moet staan, bent u niet de eerste en waarschijnlijk niet de laatste die hierdoor een retributie krijgt.

u kan proberen om uw standpunt te gebruiken, het zou bevoorbeeld niet de eerste wagen zijn die met een gekopieerde nummerplaat rond rijd ;)

een tip voor de volgende keer sportpaleis; parkeer op de parking van de metropolis, dan kunt ge op een goeie 5-8min met de tram naar het sportpaleis en de parking van de metropolis is gratis ;)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 okt 2011 09:56

Staan daar geen zoneborden?

Reclame

Drone

#4 , 04 okt 2011 11:39

aan de parking van de metropolis?

nee, dat is een "privé-parking"

metropolis heeft, als ik een schatting mag maken, ongeveer 2000 parkeerplaatsen.

het enige bord dat ik meen gezien te hebben is een "P+R" als men langs de kant van de tram halte binnen rijd.

Afbeelding

rood = open lucht parking

groen = overdekte parking

blauw = tram lijn

Afbeelding

waarom parkeerplaats in de nabijheid van het sportpaleis zelf zoeken als ge met de tram op 5-8 min van op de parking van de metropolis tot aan het sportpaleis kunt geraken :mrgreen:

mava105

#5 , 04 okt 2011 11:54

Poster vraagt hier wel of de boete moet betaald worden omdat er een verkeerd MERK van wagen op de bon stond. Datum, uur en nummerplaat kloppen wel.
Ik denk dat een parkeerwachter niet alle merken van wagen moet kennen om dat werk te kunnen uitvoeren. In het donker is het niet eenvouding soms de merknaam te kunnen zien. Ookz ijn er merken en types die tegenwoordig zelfs geen merknaam meer op de wagen zetten,enkel een logo.

jojan

#6 , 04 okt 2011 12:03

ter zijde: een retributie is geen boete. Een retributie krijg je als je op een legale parkeerplaats stond maar niet betaalde. Een retributie is iets wat je moet betalen voor een geleverde dienst. Een parkeerboete krijg je (via de politie) als je ergens parkeert waar je niet mag parkeren.

Tegen een parkeerretributie kan u bezwaar indienen in eerste instantie bij het parkeerbedrijf van de Stad Antwerpen zelf. Of dat erg zinvol is is iets dat uzelf moet uitmaken.

Gebruiker21

#7 , 06 okt 2011 17:02

U kan proberen te betwisten dat uw wagen op die plaats was (dit in combinatie met de vermelding dat uw wagen helemaal niet van het merk X is). Indien u de parkeerfirma kan overtuigen dat hun parkeerwachter een fout begaan heeft (bij het noteren van de nummerplaat), kan de retributie misschien kwijtgescholden worden. Het proberen waard, natuurlijk... Als er echter foto's gemaakt zijn die ze kunnen raadplegen, bent u er aan voor de moeite...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#8 , 06 okt 2011 18:11

Zoneborden aan het sportpaleis in de wijk Kronenburg. Ik dacht het wel.

Evarist61

#9 , 14 okt 2011 17:40

Dit is duidelijk een procedurefout. Ik zou dit als argument gebruiken. Eventueel een copie van het inscharijvingsbewijs meezenden. De parkeerbeheerder zal U nog lastig vallen, maar U betaalt gewoon niet. Dagvaarden zal hij niet doen. Succes!!!

Franciscus

#10 , 14 okt 2011 19:47

En wie zegt dat men niet met een ander merk,type of kleur rijdt dan wat origineel aan de nummerplaat moet hangen.
Vaststelling is nplt x op plaats Y op datum Z.

Turaki

#11 , 14 okt 2011 23:59

Dit is duidelijk een procedurefout. Ik zou dit als argument gebruiken. Eventueel een copie van het inscharijvingsbewijs meezenden. De parkeerbeheerder zal U nog lastig vallen, maar U betaalt gewoon niet. Dagvaarden zal hij niet doen. Succes!!!
Een menselijke vergissing is niet gelijk aan een procedurefout, dit is trouwens niet van toepassing. Indien het vermelde model gelijkaardig is aan het werkelijke model, kan men zich in het donker wel eens vergissen, en ook kleur is in het donker wat moeilijker te zien. Een menselijke vergissing is niet voldoende grond om de retributie te annuleren.

Franciscus

#12 , 15 okt 2011 00:12

Een procedurefout is de wet niet volgen. Het is niet een foutief merk of kleur vermelden.
Wel vb iemand die als vaststeller zou tekenen bij vb een PV dan maar er niet bij was.

Gebruiker21

#13 , 17 okt 2011 09:57

En wie zegt dat men niet met een ander merk,type of kleur rijdt dan wat origineel aan de nummerplaat moet hangen.
Als dit bewezen is, dan moet men daarvoor beboeten. Maar voor hetzelfde geld heeft de parkeerwachter zich vergist bij het noteren van de nummerplaat (is dus de wagen wel correct genoteerd, maar de nummerplaat niet). Wie zal het zeggen? Er is in ieder geval een fout gemaakt, en zonder bewijs van schuld is iemand in dit land nog altijd onschuldig, zou ik zo denken?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”