Pagina 1 van 1

wanprestatie ontstoppingsdienst

Geplaatst: 20 jan 2007 11:57
door ajmuller
Enkele weken terug is mijn kelder onder water gelopen door een verstopping in de rioolbuis.
Hiervoor belde ik een "ontstoppingsdienst" die, achteraf gezien met minderwaardig materiaal de boel kwam ontstoppen.
Op het eerste zicht was alles in orde, maar na een week was de boel weeral verstopt, met als gevolg dat ik weeral dienst zal moeten doen op een (andere) ontstopper.
Ik kreeg wel al een factuur van 125 euro voor de geleverde dienst.
Gezien er maar half werk is geleverd, en ik dienst zal moeten doen op een andere ontstopper ben ik niet geneigd om deze factuur (helemaal) te betalen..
Wat kan ik het beste doen? Ik heb als bewijs van de wanprestatie uiteraard een ondergelopen kelder - en binnenkort een factuur van een 2e ontstoppingsdienst, en de wettelijke (30 dagen) betalingstermijn van de factuur is nog niet verlopen. (hoewel de ontstopper een termijn van dagen op zijn factuur heeft geplakt)

Geplaatst: 20 jan 2007 12:39
door koen999
enerzijds is het idd heel waarschijnlijk dat firma 1 zijn werk niet goed gedaan heeft,

anderzijds heeft u firma 1 geen kans gegeven hun fout recht tezetten
door meteen op een andere firma beroep te doen, waardoor firma 1 weinig geneigd zal zijn u terug te betalen
stel ze voor terug te betalen , doen ze dat niet, stuur ze dan een aangetekend schrijven waarin u eist dat ze terug te betalen onder dreiging het bedrag gerechtelijk in te vorderen , dat u het als een princiepskwestie aanziet etc

betalen ze dan niet legt u er zich betr bij neer
bij een advokaat bent u sowieso meer dan 125 euro kwijt en niks garandeert dat u de zaak wint

Geplaatst: 20 jan 2007 18:19
door ajmuller
dag koen,
bedankt voor de reactie
kleine correctie: ik heb firma 1 nog niet betaald voor het ontstoppen, maar heb niet veel vertrouwen om hem nog eens te laten komen om de zaak 'recht te zetten'... kan ik de betaling weigeren wegens wanprestatie?

Geplaatst: 20 jan 2007 18:29
door koen999
u kan dat ja,

vraag is of de firma zich daarbij neerlegt

er kan bvb na de eerste tussenkomst iets in de afvoer terechtgekomen zijn dat daar niet hoort waardoor nog een interventie nodig was

U kan niet bewijzen dat dat niet zo is.

Zij van de andere kant kunnen wel bewijzen dat ze komen ontstoppen zijn, u heeft daar waarschijnlijk voor getekend.
En ze kunnen ook de betaling invorderen.

U kan niet betalen en HOPEN dat ze dat niet doen,
maar niks garandeert dat ze dat doen.

Mvg

Koen

Geplaatst: 20 jan 2007 18:43
door dieke
Inderdaad, mijn idee als ik dit lees is ook meteen: tja, op 1 week kan er natuurlijk vanalles verstopping veroorzaken...

Re: wanprestatie ontstoppingsdienst

Geplaatst: 22 jan 2007 16:29
door Rebel-with-a-cause
Je haalt aan dat je als bewijs van hun 'wanprestatie' een ondergelopen kelder hebt, maar die kelder was toch al ondergelopen?
Het meest gangbare is dat je die firma laat terugkomen en dat zij de job deze keer goed vervullen. Meestal is er een 'garantieperiode' na het uitoefenen van een karwei. Het zou slechts als een nieuwe karwei beschouwd kunnen worden als er duidelijk kan bewezen worden dat nieuwe zaken de verstopping veroorzaakt hebben na de eerste interventie.