Rechten leasingmaatschappij?

KrisP
Topic Starter

Rechten leasingmaatschappij?

#1 , 27 sep 2011 14:58

Beste,

Stel : een verhuurfrima (leasingbedrijf) verhuurt een wagen aan een klant. Deze klant betaalt na een tijd de maandelijkse huur niet meer.
klant wordt verschillende keren aangemaand te betalen wat niet gebeurt.
Mag een verhuurfirma de wagen eenzijdig gaan ophalen? (in de praktijk : een takeldienst komt de wagen takelen)

Mvg,
Kris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 sep 2011 16:43

Ja.
Zal contractueel bepaald zijn en meestal staat er zelfs in dat ze geen AS of wat dan ook moeten sturen.
Indien de klant de wagen zou houden kan het zelfs misbruik van vertrouwen/ bedrieglijke verberging worden wat een strafrechtelijk feit is

KrisP
Topic Starter

#3 , 27 sep 2011 18:30

Ja.
Zal contractueel bepaald zijn en meestal staat er zelfs in dat ze geen AS of wat dan ook moeten sturen.
Indien de klant de wagen zou houden kan het zelfs misbruik van vertrouwen/ bedrieglijke verberging worden wat een strafrechtelijk feit is
Bedankt voor uw antwoord. Het hangt dus af van wat in het contract staat.
Als er in het contract niets staat mag het nog steeds?

Ik breid mijn vraag wat uit. Stel dat er in de wagen nog persoonlijke goederen van de huurder liggen.
Verhuurfirma weet dit niet totdat ze in kennis worden gesteld door (ex) huurder.
De verhuurfirma wil deze wel teruggeven. (ex) huurder wil echter klacht indienen wegens diefstal. Heeft hij een punt?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 sep 2011 18:50

Ik denk het niet want het is geen diefstal.

gumball4000

#5 , 01 nov 2011 23:43

Als je een wagen leaset, ben JIJ NIET de eigenaar van de auto! De garagist/leasingmaatschappij is juridische eigenaar, JIJ huurt hem enkel. Dus naar mijn mening moet dit zelfs niet in het contract staan, aangezien jij toch niet de eigenaar bent.. :wink:

Terug naar “Andere”