prijsofferte komt niet overeen met faktuur!

Mac'je1
Topic Starter
Berichten: 4

prijsofferte komt niet overeen met faktuur!

#1 , 08 jan 2007 14:29

Hallo,

Wij hebben onze volledige gasleiding laten vervangen omdat deze lekte in de kelder waarvan wij attest hebben van imago (gas). Bij de opmeting van de prijsofferte was er duidelijk spraken van nieuwe leidingen vanaf de kelder, langs buiten toe zo naar binnen en dan aansluiten op de nieuwe condesatieketel zo doortrekken via slaapkamer naar de living.
De man was de meestergast van de firma en heeft een uur bezig gezeten met alles te meten en noteren. Bij het verkrijgen van de bindende prijsofferte gingen wij er tevens vanuit dat alle werken die wij gevraagd hadden erin vermeld stonden. Er staat brut is vermeld leggen gasleiding ongeveer 19m, aansluiten condensatieketel, proef stoken. Maar niet specifiek waar en hoe die buizen gingen lopen en geplaats gingen worden. Wij hebben geen offerte getekend en telefonish gezegd dat het inorde was en ze laten beginnen. De eerste dag was rampzalig, ze kwamen toe rond 8 uur en zijde van dat klopt hier niet en draaide terug. Na mijn kort maar krachtig telefoontje zij hij het gaat om een vergissing en stuurde direct een nieuwe ploeg die nooit is komen opdagen. Na 10x te blijven bellen kwam eindelijk de nieuwe ploeg rond 16.00! Met het verhaal dat klopt hier niet en heeft terug de hoofdzetel gebeld waarop ze zijde begin daar maar dat is inorde. Hij heeft 2 uur gewerkt en dan liet hij mij een werkpapiertje tekenen, had niks te betekenen gewoon voor interne doeleinden. Heb dat stomweg getekend, maar geen duplicaat van gekregen!! Wij gingen kijken naar zijn gepresteerd werk en wij moesten besluiten dat de gasleiding niet naar behoren lag en dat de deur niet meer kon worden gesoten omdat de leiding in de weg lag! Weer direct gebeld met de klacht waaruit s'anderdaags de meestergast kwam kijken wat er fout was gelopen. Het werkvolk begon ons uitteschelden en kreeg ongelijk van de meestergast wat aan onze kant stond en de gehele leiding terug liet leggen! boven hadden ze ook geklungeld en daar opnieuw hebben ze mogen veranderen van de meestergast. Ze wouden zaterdag niet meer komen werken bij ons omdat we teveel van ons oren maakte!! en wij hebben dan ook een briefje gestuurd waarin onze eisen werden gesteld! De meestergast moest allen komen afmaken en niemand anders mocht ons appartement nog betreden. De laatse dag alles klaar, ze zetten de gas open, woeff alles vol gas! Iedereen buiten, oorzaak ze hadden de gasleiding in de kelder niet aangesloten niet geperst! Alles is inorde gekomen zonder gewonden of doden. Toen we de factuur kregen was deze ineens verhoogd met 396 euro! Wij stuurden een fax en e-mail maar kregen geen gevolg, daarna kregen we een rapel en nu een brief van de advocaat met vraag tot betaling anders komen er gerechtskosten enz bij. wij hebben enkel de bewijzen van hun geklungel wat ze achteraf hebben komen vervangen. zij hebben dat briefje wat ik getekend heb waarzij hebben opgezet dat het ineens meerwerk was tevens moet je weten dat het de eerste dag was dat ze kwamen. dus hoe kan u het eerste wat je doet meerwerk zijn?

Maken wij een kans in het gerecht, wij willen deze man zo ver mogelijk uitkleden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 08 jan 2007 18:39

bij een rechtszaak draait alles om bewijs.

het enige stuk is een door U getekend briefje waar U dan nog niet eens een duplicata van heeft

braaf betalen en de volgende keer schriftelijk een offerte vragen vooraf

ik denk dat U wel eens uitgekleed zou kunnen raken als U een procedure
inspant

Mac'je1
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 12 jan 2007 09:35

Hallo koen,

Wij hebben wel een getekende prijsofferte gekregen, maar deze is niet zo gedetaileerd. Het briefje waar ik geen duplicaat van heb is een volgens hun werkbriefje voor intern gebruik wat ik afgetekend heb, waar ze nu meerwerk hebben boven geschreven. Wij kregen ook geen duplicaat toen bij tekening omdat het dus ging om een intern stuk.

blijf je nog bij u besluit dan?
ben jij advocaat?

Reclame

koen999
Berichten: 730

#4 , 12 jan 2007 10:54

ja , gezien jezelfs getekend hebt voor dat meerwerk

bovendien loont het bedrag waar het over gaat , de 396 euro extra die U diende te betalen de moeite niet om in te vorderen,
het ereloon van uw advocaat zal minstens evenveel eerder een veelvoud daarvan zijn



als ik u was probeerde ik zelf een minnelijke schikking te treffen met de firma

Mac'je1
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 15 jan 2007 09:49

Dus zij plegen eigenlijk bedrog door er achteraf meerwerk boven te schrijven en ik kan betalen! leuk is dit!

Wij hebben nog 1 aannemer nodig voor electriciteit, hoe krijg ik een watervaste en dichte prijsofferte, alles laten detaileren en niks tekenen tijdens de werken. Wat kan ik nog extra doen?

Minnelijke schikking gaat niet, want die man praat niet meer!
Wij hebben 3 faxen en mails gestuurd zonder anwtoord! eveneens naar zijn advocaat! niks, nul nada! Ik had beter toen de politie gebeld voor een pv toen ons appartement bijna ontplofte! Dan hadden we extra bewijs gehad. Vind een groot schandaal dat je zo word opgelicht en je zo machteloos staat tenzij je zwemt in't geld! Kweet bijna zeker dat er te winnen valt! Want dat getekend briefje stelt niks voor, want klopt langs geen kanten!!

greets

koen999
Berichten: 730

#6 , 15 jan 2007 11:23

zelfs al "wint" u dan nog gaat het u meer kosten dan 396 euro.

In het vervolg idd een gedetailleerde prijsofferte laten maken,
maar ook dat biedt geen garanties;
soms komt men er pas achter dat er meerwerk nodig is eens men aan het werk bezig is , geen aannemer kan dat voorzien of zal zich contractueel binden eventueel meerwerk ter zijner laste te nemen.

U kan in dit geval gewoon het bedrag op de offerte betalen ,
en afwachten of ze de rest al dan niet invorderen
enige voorzichtigheid is geboden, als zij gelijk krijgen kan de rechter u ook HUN advokatenkosten doen betalen.
Er kan ook eventueel een exprt aangesteld worden die de werken komt inschatten.
Krijgt U ongelijk zal U ook zijn loon dienen te betalen.
Naast dat van uw advokaat.
Het totale kostenplaatje kan oplopen

Mac'je1
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 15 jan 2007 12:02

Ja ok, maar ik wil u er nog maals opwijzen dat het geen meerwerk is!
Ze hebben de gehele gasleiding 2x moeten, leggen omdat ze die de eerste keer verkeerd hebben gelegd! daar moet ik toch niet voor opdraaien? Het gaat hier niet om meerwerk in de zin wij extra dinge hebben gevraagd of er dinge in die mate verkeerd zijn gelopen dat het niet ging. Ligt louter en alleen aan hun geknungel en kunnen we bewijzen aan de hand van foto's! Ook kunnen makkelijk de meters buis opgemeten worden en zijn ze zelf dat ze niet aan 33m graken, tis gewoon allemaal larie! je had er moeten bijzijn die 4 dagen! twas een hel en begin terug te trillen dat ik eraan denk! kweet dat wij een advocaat nemen het meer kost, maar voor hun toch ook! zou het geen dreiging zijn?

koen999
Berichten: 730

#8 , 15 jan 2007 12:18

kweet dat wij een advocaat nemen het meer kost, maar voor hun toch ook!
niet noodzakelijk gezien zij de faktuur opeisen kunnen zij hun advokatenkosten op U verhalen

zelfs al krijgt U gelijk zal U nog altijd zelf Uw advokatenkosten moeten betalen.

Wil U procederen dat is uw goed recht, maar weet waar u aan begint

dieke
Berichten: 1299

#9 , 15 jan 2007 17:46

Een eerste advies van een advocaat is normaal gezien volledig gratis. Een advocaat een brief laten sturen kost ook niet erg veel en maakt meer indruk dan wanneer je zelf een brief zou sturen.

Ook voor hen is het belachelijk te procederen voor net geen 400 euro. Als ze in het ongelijk gesteld zouden worden, zal het hen ook makkelijk een smak meer dan dat kosten.

Ik krijg dus ook de indruk dat ze denken wat extra poen op te kunnen strijken door wat te dreigen hier en daar.

Persoonlijk zou ik durven gaan voor deze stappen:
1. Zelf een aangetekend schrijven versturen waarin je omstandig de redenen uitlegt waarom je niet geneigd bent te betalen, eventueel met toevoeging van de foto's of toch melden dat je die in je bezit hebt. Kan je ook bijvoorbeeld geen getuigenverklaringen vastkrijgen van buren of zo die de hele heisa hebben zien gebeuren? (het geklungel)
2. Indien geen (afdoende) reactie op dergelijk schrijven: een eerste gratis gesprek met advocaat aangaan en daar mogelijkheden bekijken tot minnelijke schikking
3. Minnelijke schikking trachten te bekomen (bijvoorbeeld voorstellen slechts de helft van die 400 euro te betalen)

Of het sop de kool waard is, is natuurlijk wel de vraag. Je stopt al snel heel wat tijd en energie en toch ook wel wat centen erin (als je een advocaat een brief laat schrijven).

Ik raad je wel ook aan je eerste woede te laten bekoelen want uitspraken als "ik wil die helemaal uitkleden" lijken me een beetje te hevig qua taalgebruik + overdreven gezien het hier gaat om 400 euro en een paar dagen miserie die ondertussen al is opgelost.

Anderzijds is het niet omdat het maar om een klein bedragje gaat, dat je je in de luren moet laten leggen. Als elke klant van die firma zo redeneert, hebben ze een lucratief handeltje.

Terug naar “Andere”