Advies gevraagd: Ongewenst pakket

doryblue
Topic Starter

Advies gevraagd: Ongewenst pakket

#1 , 26 jul 2011 14:37

Toen ik gisteren net thuis kwam van het werk kreeg ik telefoon. Of ik even tijd had? Nee mevrouw, ik doe liever niet mee aan bevragingen via de telefoon. Maar u hebt al aan één van onze enquêtes meegedaan! Bel ik dan niet met mevrouw H.? Euhm. Ja. Maar op welke site was dat dan? Dat kan ik niet weten hé mevrouw. Maar u heeft interesse voor digitale fotografie en webdesign, toch? Eu...Ja. Dan heb ik een mooi aanbod voor u. Een promotiepakket met... Nee, mevrouw dat hoeft niet, ik volg al lessen in de avondschool. Azo. Maar ik ga het u toch opsturen voor 3,80 euro en 2,98 euro verzendkosten naar België. U kan het dan nadien altijd stopzetten. U bent mevrouw -------- en uw adres is -------- en u bent geboren op ------- Sorry mevrouw, maar hoe komt u aan die gegevens?! Via de enquête hé mevrouw! En hoe kan ik dit dan stopzetten? Want ik wil helemaal niets ontv-... (heel snel) Dat kan pas als we van u een klantennummer hebben. Dan kan u de actie eenmalig houden. Gewoon het klantennummer doorgeven. U ontvangt nog een bevestigingsmail van ons. De verzending zal binnen de twee weken zijn. Verder nog vragen? Nee? Tot ziens dan mevrouw. En dan een andere stem Een gedeelte van dit gesprek werd opgenomen.... Niets meer.

Ik had zelfs geen nummer, want de beller belde anoniem. 1919 van Belgacom kon mij ook niet helpen. Wat moet ik hier nu mee doen? Ik wil helemaal niets ontvangen, laat staan ervoor betalen! Achteraf gezien had ik beter meteen ingehaakt, maar ja, als je alles op voorhand weet... Bovendien werden ineens mijn persoonlijke gegevens zomaar afgerateld, en was ik best wel in shock! Ik ben altijd heel voorzichtig met mijn gegevens op internet. Meld ik dit bij de politie? En als ik het bewuste pakket toch krijg, retour ik het dan onmiddellijk? Of neem ik er best eerst foto's van of zo?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 26 jul 2011 14:50

Het ogenblik dat het pakket aankomt het abonnement onmiddellijk stopzetten en klacht indienen bij de economische inspectie.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jul 2011 15:06

En dan weet/ken je de firma en dan kan je ook vragen u uit hun bestanden te schrappen.
http://www.privacycommission.be/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Turaki

#4 , 26 jul 2011 15:13

Het ogenblik dat het pakket aankomt het abonnement onmiddellijk stopzetten en klacht indienen bij de economische inspectie.
Normaal is geen enkele actie nodig: ongevraagde zendingen mag je houden, zonder enige verplichting. Je bent zelfs niet verplicht om deze terug te zenden. Ook latere zendingen mag je houden, aanmaningen kan je negeren (ze gaan er toch nooit een zaak van maken, ze kunnen die nooit winnen).

Om toekomstige ongewenste post te vermijden, bij ontvangst pakket hen mailen (kost u niets) met de vraag een bewijs te sturen van uw akkoord, en dat u niet eerder betaald (houd het zakelijk). Verwijzen naar artikel 94, 6e van de wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming van 6 april 2010: "Worden onder alle omstandigheden, als oneerlijke handelspraktijken beschouwd, de volgende agressieve handelspraktijken: vragen om onmiddellijke dan wel uitgestelde betaling of om terugzending of bewaring van producten die de onderneming heeft geleverd, maar waar de consument niet om heeft gevraagd." Bijkomend de economische inspectie in CC van uw mail (eco.inspec.fo@economie.fgov.be), dit is voldoende om als klacht behandeld te worden. Hierna zal u snel bericht krijgen dat uw abbonement opgezegd is, en niets hoeft te betalen.

doryblue
Topic Starter

#5 , 27 jul 2011 08:09

Dus het pakket niet retouren?
En als de postbode vraagt om te tekenen voor ontvangst?

Turaki

#6 , 27 jul 2011 08:17

Als u twijfelt, kan u dan altijd weigeren om te tekenen (hoewel dit geen verschil uitmaakt), en dus het pakket weigeren. Maar normaal moet u voor deze pakketten niet tekenen.
En neen, niet terugzenden. U heeft geen enkele verplichting tegenover hen, en wettelijk gezien is het uw eigendom.

Terug naar “Andere”