Wie is de eigenaar van een onderhoudsboekje

pcfil
Topic Starter

Wie is de eigenaar van een onderhoudsboekje

#1 , 22 jul 2011 10:54

Hallo

De meeste garagisten van erkende merken houden het onderhoudsboekje zelf bij zonder de klant hierover in te lichten. Telkens je gaat voor een onderhoud vullen zijn dit aan. Wanneer je, je wagen wil verkopen moet je dus het onderhoudsboekje opvragen bij de garagist. Kan de garagist daar geld voor vragen? Ik denk van niet, want het boekje hoort bij de wagen te zitten. Uiteraard als je wil veranderen van garagist heb je dit boekje ook nodig als je wil dat het ondehoud correct kan uitgevoerd worden. Ik veronderstel dat de consesiehouders van een merk het onderhoudsboekje doelbewust inhouden om ze het monopolie te hebben op het onderhoud.

Alvast bedankt voor de info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 22 jul 2011 15:10

Ik hou zelf een boekje bij, waar ik alles op invul. Nu ik ga wel (bijna nooit) naar een garage. Het meeste kan ik zelf doen. Nu met een nieuwere auto, is dit wss wel wat moeilijker. Maar je kunt zelf wel altijd een boekje bijhouden, waar je onderhoud enzo bijhoud....
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jul 2011 16:05

Het boekje hoort bij de auto, en niet in de garage te liggen.
Heb dat nog nooit meegemaakt. Heb al 10 nieuwe auto's gehad, van 3 verschillende merken, en in 6 VERSCHILLENDE merkgarages, en heb nooit meegemaakt dat de garage het onderhoudsboekje bijhield. Mogelijks is uw garage de uitzondering op de regel.
Vraag hun gewoon het boekje terug. Je moet het natuurlijk niet vergeten als je volgende maal naar een onderhoudsbeurt gaat.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 jul 2011 20:02

Bij mijn laatste nieuwe wagen is geen papieren onderhoudsboekje. Het "boekje" is digitaal en wordt door de merkgarage (eender waar) geupdated in een centrale databank van de invoerder/fabrikant. Men kan wel een papieren afdruk vragen. Ik vermoed dat men zo fraude wil tegengaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pcfil
Topic Starter

#5 , 22 jul 2011 21:30

Het wordt inderdaad digitaal bijgehouden. Ik hoorde van kennissen dat ze 10 euro vragen voor een uitprint. Ik ben dus niet van plan dit te geven omdat het bij de auto hoort. En ik ben eigenaar van de auto. Ik dacht hier de wettelijke bepaling hierover te lezen zodat ik sterker in mijn schoenen sta. In ieder geval zal ik er niet voor betalen. Ik kocht al 4 nieuwe wagens in die garage in een termijn van 10 jaar.

Terug naar “Andere”