Acer laptop: consumentenservice? Yeah right.

Wout
Topic Starter
Berichten: 1

Acer laptop: consumentenservice? Yeah right.

#1 , 05 jan 2007 23:24

Ik heb sinds iets meer dan een jaar een laptop van Acer. Een paar maanden geleden was het stekkertje van de adapter echter een beetje scheefgetrokken, en het paste niet meer in de socket aan de laptop. Mijn vriendin heeft een adapter met net dezelfde specificaties, dus probeerde ik die erin te steken, maar die paste ook niet. Ik kwam zo dus tot de conclusie dat er iets in de laptop zelf scheef moest zitten. Mijn laptop werkte nog perfect, alleen, hij kreeg geen stroom meer. Ik kon hem dus nog gebruiken tot de batterij leeg was, en aangezien ik ze niet meer op kon laden was het toen finito.

Ik heb toen naar Acer's klantendienst gebeld en die vertelden me dat ik de computer naar hun repair center in Duitsland (!) moest sturen, via UPS. Toen al speelde ik met de gedachte hem gewoon in een computerzaak binnen te doen voor reparatie, maar aangezien ik dacht dat de laptop nog onder garantie stond, heb ik hem maar naar Acer's repair center gestuurd. Inderdaad, "dacht". In de Media Markt waar ik de laptop heb aangeschaft heeft de kassierster mij verteld dat er twee jaar garantie op stond. Blijkt dat dit dus maar ??n jaar is. Media Markt ontkent dit natuurlijk glashard, het was in feite ook maar gewoon een vergissing van de kassierster.

Maar wel een dure vergissing. Ik heb net de offerte gekregen: juist geen 250 euro. Uitleg: moederbord is kapot. Dat snap ik dus al niet. De laptop werkte nog perfect, hij kreeg alleen geen stroom meer. Er was niks mis met het moederbord zelf. Op de klantendienst (want ik heb natuurlijk meteen gebeld) zeiden ze dat die connector, die waarschijnlijk kapot is, aan het moederbord vasthangt en dus niet apart vervangen kan worden. Ik bedoel, die moederborden worden toch ook door Acer zelf vervaardigd, waarom kunnen ze dan niet apart die connector vervangen of repareren? Dit is vergelijkbaar met naar de garage rijden om je olie te laten vervangen en terugkomen met een spiksplinternieuwe motor. Dit nieuwe moederbord alleen al kost mij 99 euro.

Daar had ik nog mee kunnen leven. Waar ik echter de muren van oploop, is hoe ze van die 99 euro naar 250 zijn kunnen gaan. Eerst en vooral, loonkosten. Labour costs bedragen bijna 90 euro. Zetten ze daar een team van specialisten op, of zo? Ik moet bijna twee dagen werken om zoveel geld te verdienen! Hoe komt het dat die kosten zo hoog zijn?

Tenslotte, verzendingskosten. Ik weet niet of u weet hoeveel het kost een pakket met de grootte en het gewicht van een laptop naar Duitsland te sturen, maar geloof me, het is niet niks. Ik moet de verzendingskosten dus zelf betalen, terwijl ik in feite min of meer verplicht was hem naar Duitsland te sturen, wou ik hem door Acer zelf laten reparen.

Als ik besluit de laptop niet te laten repareren zal me dat 40 euro kosten, verzendingskosten plus BTW. Ik heb momenteel niet de middelen om meteen 250 euro op te hoesten, met andere woorden, ik ben genoodzaakt mijn laptop terug te vragen, ongerepareerd, en dus 40 euro gewoon in de goot te smijten. Naar Duitsland gestuurd voor niks. Acer heeft momenteel mijn laptop en ik moet 40 euro betalen om hem terug te krijgen. En ik heb dus geen garantie meer, hoewel de problemen zijn begonnen toen die nog w?l onder garantie stond. Maar ja, dankzij die kassierster bij Media Markt dacht ik dus dat ik nog een extra jaar, en dus nog tijd, had.

Juridisch is hier bitter weinig aan te doen, denk ik, maar ik vraag me toch af of het niet al te makkelijk is voor bedrijven om zo'n offerte op te stellen. "Ah, connector aan 't moederbord kapot? Och, vervangen we gewoon het ganse moederbord he... En werkkosten? Euh, ik weet het niet, hoelang duurt het om zoiets te fixen? Och, zet maar 90 euro." Kan ik dit op de een of andere manier betwisten? Bij de klantendienst wuiven ze dit uiteraard weg met het argument dat bedrijven niets gratis doen - wat ik wel begrijp, maar er is het verschil tussen "gratis" en "voor een schappelijke prijs voor een product dat tenslotte maar een jaar oud is". Het feit dat hun repair center in Duitsland gelegen is en dat ik zelf mijn laptop daar naartoe moet sturen, zegt eigenlijk al genoeg over deze verschrikkelijke klantenservice.

Iemand anders dergelijke ervaringen meegemaakt?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding