Hallo iedereen,
ik heb een vraagje ivm 'beheerskosten' van een energiemaatschappij.
Een tijdje geleden was er een discussie met onze energiemaatschappij omdat ze mijn ouders beschuldigden van wanbetaling van hun factuur van november, die we nooit hebben ontvangen.
De facturen van december en januari waren betaald en eind feb. kregen wij een brief van Imewo dat de maatschappij ons geen energie meer wou leveren.
Ik heb direct telefonisch contact opgenomen met de klantendienst, bleek dat ze ons niet meer als klant wilden omdat wij NOOIT op tijd betalen.
Asjemenou?
Bleek dat ze de betaling van januari nog niet ontvangen hadden (zes dagen na vervaldatum pas betaald, onze fout) en dat de factuur van november dus niet werd betaald.
Uiteraard heb ik hiervoor onmiddellijk een duplicaat gevraagd en heb ik dan ook aangetekend een brief gestuurd naar de energiemaatschappij om uitleg en hebben we een betalingsoverzicht van het voorbije jaar gestuurd met betalingsdatum + vervaldatum + het aantal vervallen dagen. Enkel de factuur van januari was 6 dagen vervallen eer ze de betaling kregen.
Ook betaalden mijn ouders blijkbaar een factuur die niet voor ons was bestemd, ze betaalden het zonder te kijken naar het adres, dat was voor een ander bedrijf... maar dat had Electrabel niet gezien. Dus betaalden mijn ouders voor de openstaande factuur van november enkel het verschil nog, nl. iets van 151 eur. Dat ander bedrag kon de energiemaatschappij gewoon koppelen aan die factuur. En dan zou de schuld moeten effen zijn.
Maar de zogezegde openstaand bedrag was plots 2000 EUR geworden ipv het werkelijk bedrag van november (492 EUR). Wat bleek, om klant te blijven moeten we een waarborg van 1400 EUR bijbetalen.
Zolang we het niet betalen, stoppen ze de diensten. Soit, ik heb dan naar de ombudsdienst van energie een brief geschreven en ze vonden de klacht wel ontvankelijk.
Om het verhaal kort te maken, de verkeerde betaling die we in november hebben betaald werd afgetrokken. En we kregen nog één kans van hen.
Bij de volgende factuur zagen we dat er 'beheerskosten van laattijdige betaling' tbv 176 werd aangerekend... Ik heb gekeken naar hun algemene voorwaarden, daar stond niets in van beheerskosten, wel van interesten enzo. Maar 176 eur aan interesten? Dat is dan eigenlijk 116% op het bedrag van 151 eur of zelfs als ze geen rekening hielden met de verkeerde betaling, is dat een % van 36%...
We hebben de factuur WEL vereffend zonder die 176 eur, die heb ik geprotesteerd. Maar ik vroeg me af, is dat eigenlijk wel wettelijk? Het staat niet in hun algemene voorwaarden...
Sorry voor de lange uitleg.
Bedankt voor zij die het willen lezen.
Groetjes,
RainDream