Automatisch contract verlengen = ongeldig?

Zatar
Topic Starter
Berichten: 1

Automatisch contract verlengen = ongeldig?

#1 , 07 nov 2010 14:42

Beste,

In men lessen bedrijfsbeheer had de leerkracht gezegd dat contracten niet automatisch verlengd mogen worden (vb. gsm, site domein,...). Die docente zei dat wanneer een contract zonder je medeweten automatisch verlengd word, dat dit een ongeldig contract zou zijn.

Nu heb ik een website en daar had ik vorig jaar al problemen met de administratie (wou enkel een domeinnaam en ze hadden me de webruimte bijgerekend en dit moest ik dan ook betalen). Dit jaar werd men contract blijkbaar automatisch verlengd en nu krijg ik hier zomaar een factuur op men gmail (al een geluk dat ik die nog lees).

Klopt het dat dit automatisch verlengen als nietig beschouwd kan worden? Ik wou namelijk net veranderen van webhost ding.

Alvast érg bedankt!

mvg,

B

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 nov 2010 16:48

Uw leerkracht heeft het bij het verkeerde einde. Er is geen enkele wettelijke bepaling die verbied dat een contract automatisch verlengbaar zou zijn.
De enige bedingen die hieromtrent verboden zijn de volgende:
Art. 74. In de overeenkomsten gesloten tussen een onderneming en een <consument> zijn in elk geval onrechtmatig, de bedingen en voorwaarden of de combinaties van bedingen en voorwaarden die ertoe strekken :
18° de consument voor een onbepaalde termijn te binden, zonder duidelijke vermelding van een redelijke opzeggingstermijn;
20° een overeenkomst van bepaalde duur automatisch te verlengen bij het ontbreken van een tegengestelde kennisgeving van de <consument>, terwijl een al te ver van het einde van de overeenkomst verwijderde datum is vastgesteld als uiterste datum voor de kennisgeving van de wil van de consument om de overeenkomst niet te verlengen;

Dit heeft geenszins tot gevolg dat de hele overeenkomst nietig is, maar enkel het desbetreffende beding.

Wat staat er in de algemene voorwaarden van de webhost omtrent de verlening van het contract?

Reclame

Terug naar “Andere”