Boete buiten proportie + dreiging deurwaarder te sturen

iemandje
Topic Starter
Berichten: 5

Boete buiten proportie + dreiging deurwaarder te sturen

#1 , 27 okt 2010 18:41

Hallo,

Een tijdje geleden had mijn vriend een dvd gehuurd. We waren die een beetje uit het oog verloren, en pas na een paar herinneringsbrieven hebben we die uiteindelijk teruggebracht, maar de boete nooit betaald. Dat is ondertussen al enkele maanden geleden. Deze morgen stond er iemand aan de deur om te melden dat we de boete zo snel mogelijk moeten betalen. Zo niet, sturen ze een deurwaarder.

In principe zijn wij wel bereid een boete te betalen. Alleen vinden we 250 euro boete voor 1 enkele dvd die ze uiteindelijk toch teruggekregen hebben wel erg veel geld. Nu is mijn vraag: kunnen zij dergelijke hoge boete aanrekenen? En als we die niet betalen, moeten zij dan niet eerst een proces aanspannen voor ze een deurwaarder kunnen sturen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 27 okt 2010 18:45

Hoe lang is een tijdje uit het oog verloren?
Wat is het tarief om de DVD te huren?

iemandje
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 27 okt 2010 18:46

Ik geloof dat de dvd een 8-tal weken bij ons is blijven liggen. Ik denk dat het iets van 4 of 5 euro was om de dvd te huren.

Reclame

Lightning

#4 , 27 okt 2010 18:48

4 euro per dag?
Reken dan zelf mee: 8 weken x 7 dagen/week x 4 euro/dag = 224 euro
Is dan een boete van 250 euro overdreven?

iemandje
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 27 okt 2010 18:49

Dat vind ik wel. Een dvd kun je kopen voor maximum 20 à 25 euro.

Lightning

#6 , 27 okt 2010 18:52

Als u die DVD pas na 56 dagen terugbrengt, mogen ze u die volle 56 dagen huurprijs aanrekenen.
Er is hier dus nauwelijks sprake van boete.

iemandje
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 27 okt 2010 18:56

Ok, als ik even die denkpiste volg. De dvd was op dat moment per dag te huur voor 4 euro. Nu, dat is enkel zo voor nieuwe dvd's. Daarna mag je ze voor dezelfde prijs langer houden. Mogen ze dan nog altijd voor elke dag boete aanrekenen? Want in theorie kunnen ze dan maar om de 2 à 3 dagen verhuren, en lopen ze dus niet elke dag 4 euro mis.

Lightning

#8 , 27 okt 2010 19:00

Dat ze theoretisch misschien maar om de 2 à 3 dagen verhuren, daar moeten ze geen rekening mee houden. U hebt de DVD 56 dagen gehad, dus mogen ze die allemaal aanrekenen. Hoe hun prijszetting i.v.m. nieuwe/oude dvd's is is hier niet van belang.

iemandje
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 27 okt 2010 19:08

Nog een kleine nuance: het gaat om een incassobureau dat is langsgeweest? Hebben zij wel het recht deurwaarders te sturen? Ik dacht dat incassobureaus enkel de administratieve kant mochten doen (zoals aanmaningen sturen)?

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 27 okt 2010 19:45

Incassobureau mag normaal gezien zelfs niemand langs sturen laat staan een deurwaarder.

Maar ik dien Lightning gelijk te geven. Indien de uitbaters naar het vredegerecht stappen heeft u prijs:

€ 250 boete
minimum € 400 RPV indien de eisers een advocaat in de arm nemen
minimum € 65 voor betekening vonnis
De gerechtskosten van het proces

reken maar uit wat het voordeligste is...
Dat vind ik wel. Een dvd kun je kopen voor maximum 20 à 25 euro.
U heeft het wel over dvd's voor thuisgebruik. Dvd's bestemd voor verhuur kosten de uitbater minstens € 150 (Auvibel, SABAM, enz..) per exemplaar.

j.demoor
Berichten: 10360

#11 , 29 okt 2010 09:33

“Art.1231.§ 1. De rechter kan, ambtshalve of op verzoek van de schuldenaar, de straf die bestaat in het betalen van een bepaalde geldsom verminderen, wanneer die som kennelijk het bedrag te boven gaat dat de partijen konden vaststellen om de schade wegens de niet-uitvoering van de overeenkomst te vergoeden. In geval van herziening kan de rechter de schuldenaar niet veroordelen tot een kleinere geldsom dan bij gebrek aan strafbeding verschuldigd zou zijn geweest. § 2. De straf kan door de rechter worden verminderd wanneer de hoofdverbintenis gedeeltelijk is uitgevoerd. § 3. Ieder beding dat strijdig is met de bepalingen van dit artikel wordt voor niet-geschreven gehouden.”(Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek in uw overeenkomst,inbegrepen algemene voorwaarden,wat precies als ‘straf’ bedongen is.

“Art.1494. Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken."(Gerechtelijk Wetboek).

Een uitvoerbare titel is in principe een vonnis.

Een gerechtsdeurwaarder kan echter ook zonder beslagrecht optreden in het kader van .20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”