contract privé muziekschool

Loria
Topic Starter

contract privé muziekschool

#1 , 03 okt 2010 16:11

In een dorp hier in de buurt is sinds nog niet zolang een privé muziekschool opengegaan. Ze zijn uiteraard een pak duurder dan de gewone muziekscholen, maar ze werken als volgt:

elke nieuwe student moet er een contract ondertekenen voor minstens 1 trimester. De prijs per les wordt verrekend met het aantal lessen per trimester, die je voor aanvang van de eerste les moet hebben betaald.
Wanneer de student ziek is of gedurende drie weken ( indien opleiding zang) met doktersattest kan bewijzen dat hij geen stem heeft, ben je het geld van de lessen kwijt.
Dat systeem is de enige manier van betalen dat ze toelaten. Wanneer een persoon op voorhand zegt, ik kan die data niet komen, moet hij of zij die toch betalen.

Wanneer je wil stoppen moet je dat een maand voor het einde van het lopende trimester aangetekend melden. Zoniet ben je automatisch ingeschreven voor het volgende trimester.
Dat is nu net een kennis van mij overkomen. Die had de kleine lettertjes niet gelezen, wou stoppen en had dat te laat gemeld. Nu moet hij een trimester betalen ook al kan hij geen lessen meer bijwonen.

Mijn vraag: kan de school dat eisen? Zijn hun algemene voorwaarden in overeenstemming met de wet rond privé (muziek) scholen?

en mag een privéschool vragen dat je voor de start van een trimester elke les al apart ( totaal samengeteld) betaalt zonder enige uitzondering bij ziekte of indien voorafgemeld dat je niet aanwezig kan zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 04 okt 2010 09:55

je zou natuurlijk ook kunnen gokken op de waarschijnlijkheid... stel dat zo'n trimester pakweg 400 euro kost.
En je stopt gewoon na het eerste trimester met een kort biefje dat je vanwege dringende omstandigheden géén volgende trimester kan betalen.
en je betaalt dus geen tweede trimester.
Gaat die privé-muziekschool dan een zaak aanvatten voor dat bedrag met de kans dat ze geen gelijk krijgen? ik denk het niet.
Hun kleine lettertjes hebben, denk ik, weinig commerciel/rechterlijke grond. Want "lesgeven" is niet zoals bvb de leveringen van een nutsbedrijf...
En dat je om medische redenen de lessen niet kan anuleren (en dus de betaling overdragten) lijkt me totaal ongegrond.
Hebben hun zaakjes goed geregeld... Informeer eens bij andere privé-muziekscholen. Voor zover ik weet heeft elk privé-initiatief wel een soort van intern reglement, maar zal men steeds individueel én per geval apart toch steeds een "klantvriendelijke" oplossing voorstellen.
Trouwens: ze zullen niet graag negatieve mond-aan mondreclame krijgen enne... hebben ze vooraanstaande lesgevers?
Bekijk hun curriculum even... Ik denk niet dat daar grote namen tussenzitten.

Loria
Topic Starter

#3 , 04 okt 2010 16:49

Een trimester kost idd rond de 400-500 euro.
Hun leerkrachten zijn wel professionele muzikanten, maar geen of nog geen grote namen. Dat klopt.
De leerkrachten en dan vooral de uitbater ( ook leerkracht) gedragen zich als een soort beste vriend of vriendin voor de leerlingen. Tot er issues zijn over de betalingen. Vele tieners vooral denken: mijn leraar zal er niet zwaar aan tillen, maar uiteindelijk komt de aap wel uit de mouw op het moment dat hun intern reglement niet wordt nageleefd.
Bij de inschrijving vroegen heel wat leerlingen: wat als ik ziek val? Bv. Geen stem bij zangopleiding en dat medisch kan staven. Dan ben je de les ( en dus het geld) gewoon kwijt.

Het is daardoor slim bekeken om mensen vooraf te laten betalen. Niemand kan voorspellen wanneer hij ziek wordt of door onvoorziene omstandigheden niet kan komen opdagen.
Is het trouwens gebruikelijk dat een muziekschool waar veel jonge mensen en zelfs tieners zitten met stilzwijgende contracten werken? Ze weten waarschijnlijk dat die groep het niet zo nouw neemt met kleine lettertjes en spelen daarop in.

Nu kort samengevat: Hoe verhoudt een intern reglement zich tot de eigenlijke wet? en wat kunnen ze in de praktijk doen?

Mag een privéschool een intern reglement opstellen en die wetten bij ziekte ed zichzelf eigen maken?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 okt 2010 18:36

Die leerkracht moet wel betaald worden ook als men niet komt opdagen dacht ik zo.
Een trimester is pak weg 12 lessen aan 2 uur : dus een bruto bedrag van pakweg € 20 per uur.
U kan misschien een verzekering afsluiten bij ziekte.
U sluit een contract af ... dat wettig is als er geen tegen de openbare zeden- veiligheid en gezondheid artikels instaan.
Bij het tekenen van een contract moet u het contract en de kleine letterjes maar lezen . bij niet verstaan uitleg vragen ne dit erbij noteren indien niet akkoord andere muziekschool zoeken.
Dat is nu eenmaal de vrijheid van handelen die u maar ook de school heeft.
De school zal trouwens GEEN officiële documenten kunnen afleveren vermoed ik.

eylis

#5 , 07 okt 2010 09:31

dan maar eens nagaan hoe dat "privéschootlje" omgaat met belastingen RSZ, inschrijving van contracten etc...ik heb een donkerbruin vermoeden dat er nogal wat aktiviteiten in het zwart gebeuren...Misschien moet je hen dat dan maar eens fijntjes laten voelen dat je op de hoogte bent.
Waarschijnlijk verandert de clausule dan wel zeer vlotjes :twisted:

Trouwens, Elke stempedagoog weet dat je bij ziekte niet kan en mag les volgen (zingen). In de officiele muziekscholen houdt men daar altijd rekening mee.

Loria
Topic Starter

#6 , 07 okt 2010 13:54

In het contract staat niets van ziekte in vermeld. Maar in de praktijk is het al gebeurd dat mensen met een ziekte-attest afkwamen en dat het niet werd aanvaard. Er staat wel iets in van dat een ziekenhuisopname van lange duur het contract eventueel kan schorsen.
Maar het hebben van "geen stem" vraagt zelden een opname, maar doet je toch geld verliezen.

Ik vraag me af of bij dat soort ondernemingen die stilzwijgende verlengingen eerder een manier van mensen bang maken zijn dan echt een waarschuwing om verdere stappen te ondernemen?

roharro

#7 , 07 okt 2010 14:20

Dat is nu net een kennis van mij overkomen. Die had de kleine lettertjes niet gelezen, wou stoppen en had dat te laat gemeld. Nu moet hij een trimester betalen ook al kan hij geen lessen meer bijwonen.

Dat is het nu net: een kontrakt is een kontrakt, men moet het dan ook volledig lezen.

De handelingswijze van de privé-school lijkt me zeer correct en getuigt van een doordacht bedrijfsbeleid (want een privé school is een bedrijf en moet bijgevolg gezonde managementprincipes hoog in het vaandel voeren, zoniet is bankroet steeds nabij). Ze hebben niet alleen verantwoordelijkheid tegenover hun leerlingen maar evenzeer tegenover hun lesgevers. De lesgevers zijn hun personeel en daar moeten ook regels gerespecteerd worden die financiële implicaties met zich kunnen meebrengen (zoals kunnen betalen van hun loon, opzeg uitbetalen, enz.).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Loria
Topic Starter

#8 , 07 okt 2010 15:40

Ok, tot op zekere hoogte begrijp ik het, maar indien iemand door medische redenen zoals stemproblemen geen les kan volgen, moet die toch betalen. Dat lijkt me toch wel verregaand. Het is niet dat een student kiest om ziek te worden.

JPV

#9 , 07 okt 2010 17:22

Het probleem is dat ziektebriefjes zo vlug geschreven worden. Mocht er effectief controle zijn op het schrijfgedrag van artsen, zou ik als zaakvoerder van zo'n school wél vlug zo'n attesten aanvaarden. Nu sta ik daar zelf ook redelijk argwanend tegenover (omdat ik net weet hoe veel er mee gefoefeld wordt)

eylis

#10 , 07 okt 2010 21:30

heren, dames, ...het gaat om een privéschooltje in een DORP...ik ken de sector een beetje en je kan er donder op zeggen dat het gaat om een "initiatiefje" gaat om als muziekleerkracht een mooi centje bij te verdienen buiten de reguliere muziekscholen.¨Pluis hun boekhouding na: dat is hoogstwaarschijnlijk voor een deeltje in het wit en de rest zo zwart als wat....
pluis het uit Lora, als je een griepje en een keelontsteking hebt per winter, kan je je geld net zo goed door het venster gooien.
En dan heb je nog géén les gehad.
Enne JPV... dat clubje heeft geen zaakvoerder hoor...
T'gaat hier om de soft-culturele sector :-))

JPV

#11 , 07 okt 2010 21:34

zaakvoerder, voorzitter van de vzw, vaak is het hetzelfde ;)

roharro

#12 , 07 okt 2010 21:38

heren, dames, ...het gaat om een privéschooltje in een DORP...ik ken de sector een beetje en je kan er donder op zeggen dat het gaat om een "initiatiefje" gaat om als muziekleerkracht een mooi centje bij te verdienen buiten de reguliere muziekscholen.¨Enne JPV... dat clubje heeft geen zaakvoerder hoor...
T'gaat hier om de soft-culturele sector :-))
Ik heb deze informatie nergens op het forum gelezen....ook "boerenkinkels" uit een dorp kunnen een zaak of privé school oosta opstarten....

bartvdv

#13 , 08 okt 2010 13:45

Eigenlijk begrijp ik het niet zo goed meer. Als iemand een privé-initiatief wil opstarten en bepaalde voorwaarden stelt, dan heb je je daar toch naar te schikken? Tenzij de voorwaarden wettelijk niet mogen. En als je je niet wil schikken naar de voorwaarden blijf er dan weg en zoek iets anders. Ga je fitnessen en je wordt ziek, dan moet je gewoon blijven doorbetalen (met soms een paar uitzonderingen); de staat betaalt subsidie aan scholen per leerling. Valt een leerling ziek, dan wordt die subsidie niet opgeschort. Val je ziek op het werk, dan betaalt de werkgever gewoon door. Ga je een lening aan en je wordt zwaar ziek, dan wordt de lening niet opgeschort, enz.

En of de man in het zwart werkt of maar een deel van de inkomsten aangeeft, wat heeft dat ermee te maken? Zijn boekhouding doorpluisen?

roharro

#14 , 08 okt 2010 13:54

Eigenlijk begrijp ik het niet zo goed meer. Als iemand een privé-initiatief wil opstarten en bepaalde voorwaarden stelt, dan heb je je daar toch naar te schikken? Tenzij de voorwaarden wettelijk niet mogen. En als je je niet wil schikken naar de voorwaarden blijf er dan weg en zoek iets anders. Ga je fitnessen en je wordt ziek, dan moet je gewoon blijven doorbetalen (met soms een paar uitzonderingen); de staat betaalt subsidie aan scholen per leerling. Valt een leerling ziek, dan wordt die subsidie niet opgeschort. Val je ziek op het werk, dan betaalt de werkgever gewoon door. Ga je een lening aan en je wordt zwaar ziek, dan wordt de lening niet opgeschort, enz.

En of de man in het zwart werkt of maar een deel van de inkomsten aangeeft, wat heeft dat ermee te maken? Zijn boekhouding doorpluisen?
Inderdaad bartdvd, uit de reacties op dit forum blijkt zeer dikwijls dat velen geen enkele notie hebben van wat het begrip "verbintenis" juridisch betekent. Of denken dat een kontrakt maar een vodje met "softe" rechten/plichten is.

Loria
Topic Starter

#15 , 08 dec 2010 19:09

zou zo'n kleiner initiatief niet eerder de voor- en nadelen afwegen?
Iemand komt niet meer opdagen, betekent dat er op dat uur een plaats vrij komt en ze hebben wachtlijsten. Men kan de niet opdagende of te laat afgemelde leerling een mail of brief sturen van: betaal jij nog maar lekker een trimester, maar gaan zij een juridische procedure starten omwille van enkele honderen euro's?
Ik had het ooit voor bij een fitness, had tijdig opgezegd met een aangetekende brief ( om stilzwijgende verlenging te voorkomen). Enkele weken later kreeg ik de aangetekende brief opnieuw toegestuurd, ze waren hem nooit gaan ophalen.

Terug naar “Andere”