te hoge factuur zonder omschrijving

KeVina
Topic Starter
Berichten: 4

te hoge factuur zonder omschrijving

#1 , 24 sep 2010 14:28

Mijn vriend verhuurt een huis, in dat huis was een kauwnest in de schouw. De huurder heeft een aannemer laten komen om dat te verwijderen. De cassette (op gas) moest eruigehaald worden. Er werd op de schouw ook een ijzeren roostertje voorzien.
Hij heeft er max. 5uur aan gewerkt.
Er werd ons een factuur gestuurd van maar liefst een 570 euro.
We hebben hem op 6/7/2010 een mail gestuurd met de vraag ons meer uitleg te verschaffen over de factuur. Diezelfde avond ontvingen we nog een gelezen bevestiging maar tot gisteren geen antwoord.
Gisteren kwam er dus een aangetekende zending binnen dat wij niet hebben gereageerd op zijn brief van 30/7/2010 (nooit ontvangen) en dat hij overgaat tot advocaten. De factuur liep ondertussen op tot 700 euro.

Het lijkt mij heel erg veel om voor 5u werk 570 euro te vragen. Wij hebben nooit geweigerd te betalen alleen gevraagd naar een gedetailleerde omschrijving waarop we nooit antwoord hebben gekregen.

Wat kunnen wij nu doen?? Moeten wij dan zomaar betalen?
Waar kan ik terecht?
Kunnen ze zomaar factureren wat ze willen??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 24 sep 2010 14:36

Onderhoud en reiniging van de schouw is ten laste van de huurder

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 24 sep 2010 14:46

huurder kan u hooguit laten betalen voor dat roostertje bovenaan.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 sep 2010 14:53

Ik laat buiten beschouwing of deze kost ten laste van de verhuurder valt. Blijkbaar bent u akkoord om de kost te dragen.

Het toe te passen rechtsprincipe staat mooi beschreven in een arrest van het Hof van Beroep te Brussel van 27 mei 2010, rolnummer 2005/AR/946, http://jure.juridat.just.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false;.

Als er geen bestek gemaakt is bepaalt de aannemer zijn prijs. Hij moet dit te goeder trouw doen. De rechtbank heeft een marginale controle. Als de aannemer duidelijk overdreven prijzen vraagt kan de rechtbank de prijs verminderen.

Wat te doen: u antwoordt aangetekend met kopie van uw e-mail van 6/7/2010 en de mededeling dat u het schrijven van 30/7/2010 niet ontvangen hebt. U vraagt nogmaals detail van het factuurbedrag. Ondertussen betaalt u vrijwillig reeds het bedrag dat u normaal vindt en niet betwist. De discussie geeft u niet het recht niets te betalen. Als u het niet-betwiste deel betaalt geeft u dit het voordeel dat de aannemer voor een kleiner bedrag moet procederen, wat hem zal doen nadenken, èn dat u minder risico loopt (een deel van) de gerechtskosten te moeten betalen. Als u niets betaalt zal de rechtbank u immers hoe dan ook tot iets moeten veroordelen en loopt u dus het risico (een deel van de) gerechtskosten te moeten betalen.

Een verhoging van het factuurbedrag mag niet. U bent geen schadebeding overeengekomen. Er kunnen verwijlintresten verschuldigd zijn aan de wettelijke intrestvoet (3,25 % per jaar) vanaf de ingebrekestelling.

KeVina
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 27 sep 2010 12:43

Bedankt mensen! Er is idd overeengekomen dat wij zelf die factuur zouden betalen gezien de huurders er nog maar net wonen.
Ik was dus van plan om dergelijke brief te sturen want er is volgens mij vanalles dat niet klopt. Zo is hun aangetekend schrijven verstuurd op poststempel van 22/9/10 en staat hun brief op datum van 14/9/10.
Ze rekenen ons al direct 68 euro interesten aan vanaf de vervaldag (niet op factuur vermeld, staat wel op "al onze facturen zijn contant betaalbaar" terwijl hij ze opgestuurd heeft). En nog eens 63 euro schadebeding.
Dit terwijl we na de mail nooit een schrijven hebben ontvangen van hen.

De aannemer was blijkbaar een kennis van de huurder en heeft 'ter goeder trouw' gewerkt voor de huurder blijkbaar...

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#6 , 07 okt 2010 10:15

570 € voor één dag werk ? even rekenen

van die 570 gaat ook nog eens de BTW eraf want die is niet voor de uitvoerder.
5 uur gewerkt zegt u ? en de verplaatsing of woont de uitvoerder toevallig naast de deur.
Het is mijn gevoel dat héél véél consumenten de analyse /kostenstructuur van een factuur helemaal niet kennen en denken dat
uitvoerders en aannemers vooral zakkenvullers zijn. Die discussie ga ik niet aan. Maar vraag eens aan uw eigen baas hoe groot
het verschil is tussen wat u op het eind van de maand in uw loonzakje krijgt en welk bedrag daar dan tegenover staat om alle
kosten gedekt te krijgen. Dan zal u misschien een beter inzicht hebben.
In het vervolg dient u toch beter een bestek te vragen voor zo'n werk . De "verrassing" over de kostprijs van een uitgevoerd
werk is ook heel subjectief. dan hebben we ook nog feit dat toch wel wat mensen tevreden zijn over hen die nog gevaarlijk werk
(bovenop een dak aan de schouw) en vies werk willen doen zoals schouwvegen en dankbaar de rekening betalen.
Een arbeider in de chemie krijgt automatisch ook een hoger (gevaren) loon evenals wegenwerker waar auto's aan 120 voorbij
zoeven of iemand die kdavers gaat ophalen. Het enige wat u de uitvoerder kunt kwalijk nemen is zijn te enthousiaste manier van
rente en schadevergoeding. Maar de factuur voor 5 uur werk + de verplaatsing+materiaal+ btw is zeker niet overdreven .
Gemiddeld uurloon voor een zelfstandige ligt tegen de 37/40 € terwijl voor iemand die langskomt in loondienst het uurtarief nog
hoger ligt. Verder moet u ook eens kijken hoeveel een hersteller van een wasmachine u vraagt. U zal ontstelt zijn als u ver-
houidingsgewjs vergelijkt wat u de schouwveger en de hersteller per uur betaald
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Tope
Berichten: 916

#7 , 07 okt 2010 11:01

Mijn ruitenwasser moet van een paar straten verder komen.
Zijn patroon rekent 45 Euro per uur aan, omdat hij anders niet uit de kosten zou komen.
Cash betalen uiteraard anders komt er nog eens BTW bij.

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#8 , 09 okt 2010 16:28

Mijn ruitenwasser moet van een paar straten verder komen.
Zijn patroon rekent 45 Euro per uur aan, omdat hij anders niet uit de kosten zou komen.
Cash betalen uiteraard anders komt er nog eens BTW bij.

Een duidelijk voorbeeld van ZWART WERK dus ! :roll:

KeVina
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 10 nov 2010 22:56

dat hij moet betaald worden is logisch, hij heeft werk geleverd... Maar ik blijf erbij, wij vroegen via mail een detail : niet gekregen direct een dreigbrief na maanden dat hij een advocaat zou aanstellen...
Een aangetekend schrijven gestuurd en een deel betaald, en nog eens gevraagd naar een gedetailleerde factuur met als resultaat, een brief van zijn advocaat!!!
Is dat nu zoveel gevraagd??? Wij willen weten waarvoor we betalen, is dat ons goed recht niet?? Ipv te communiceren stuurt hij zijn advocaat, laf niet?? Geen al te beste reclame voor dakwerker, saniair en schouwveger...
Wij belgen hé, zijn veel te gemakkelijk en laten alles maar gebeuren!

Terug naar “Andere”