Schulden - Verhuis naar Buitenland

Ben83
Topic Starter
Berichten: 22

Schulden - Verhuis naar Buitenland

#1 , 12 sep 2010 17:26

Hallo,

Ik vroeg me het volgende af. Indien je schulden hebt van een krediet gebruik (4000Euro) bij je bank en je verhuist naar het buitenland buiten Europa. Wat zouden de gevolgen hiervan kunnen zijn? Wordt dit eigenlijk als een strafrechtelijk misdrijf gezien of gewoon ingebreke stelling wegens wanbetaling?

Dank U

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 sep 2010 19:22

Dus je bent nooit nog van plan om terug te keren naar België?

Ben83
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 13 sep 2010 13:40

Normaal niet, maar je weet nooit natuurlijk.

Reclame

Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 sep 2010 14:11

Ben je van plan je schulden (ooit) af te betalen?

Ben83
Topic Starter
Berichten: 22

#5 , 13 sep 2010 14:15

Neen! ... ik vertrek en kan de schulden helaas niet betalen op deze moment.

Wat heeft dit voor rechtstreekse en onrechtstreekse gevolgen? Ben ik dan gewoon een
wanbetaler of pleeg ik een strafrechtelijk misdrijf (wat me zou verwonderen)

En neen, ik ben geen geld gaan lenen om dan met de noorderzon te verdwijnen, het is
gewoon een openstaand negatief saldo op mijn bankrekening.

Franciscus
Berichten: 38730

#6 , 13 sep 2010 14:25

Ik hoop dan voor u dat u ook nooit terug komt in Schengen :mrgreen:
Of dat u moet werken met een geassocieerde bank waar u nu - opzettelijk dus een misdrijf niet betaald. :twisted:

Ben83
Topic Starter
Berichten: 22

#7 , 13 sep 2010 14:29

Ik hoop dan voor u dat u ook nooit terug komt in Schengen :mrgreen:
Of dat u moet werken met een geassocieerde bank waar u nu - opzettelijk dus een misdrijf niet betaald. :twisted:
Kan U dit verduidelijken? Waarom de "Ik hoop dat...." en in welke zin spreken we over een opzettelijk misdrijf? Of ik nu in België blijf/ben of in het buitenland.
Als ik deze schulden niet kan betalen...

mava105
Berichten: 22329
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 13 sep 2010 19:45

4000 € ????
Maar je hebt blijkbaar wel geld om in het buitenland te verblijven en daar een bestaan op te bouwen.
Vergeet niet dat de sociale zekerheden nergens zo goed zijn als in ons landje.

Hera
Berichten: 57

#9 , 13 sep 2010 20:49

binnen de EU? Tjah, de vraag is of ze u zullen zoeken voor een dergelijk klein bedrag. Het is een beetje een gok. U kan strafrechtelijk niet vervolg worden. Burgerlijk uiteraard wel. Als ze u willen vinden zal hen dat wel lukken. De meeste banken hebben overal ter wereld connecties met elkaar. Opgepast dus als u in het buitenland ene nieuwe bankrekening opent.

U gaat toevallig niet naar Zwitserland? :D

Ben83
Topic Starter
Berichten: 22

#10 , 13 sep 2010 23:44

Wat is het nu concreet... is dit opzettelijk het niet terug betalen van schulden en is dat dan wel/geen misdrijf?

Dat is wat ik graag zou weten.

Hera
Berichten: 57

#11 , 13 sep 2010 23:50

het is geen misdrijf.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 13 sep 2010 23:52

Bij verhuis bent u wettelijk verplicht uw nieuw adres aan uw financiële instelling mee te delen. Ook als uw nieuw adres in het buitenland is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Ben83
Topic Starter
Berichten: 22

#13 , 14 sep 2010 14:30

4000 € ????
Maar je hebt blijkbaar wel geld om in het buitenland te verblijven en daar een bestaan op te bouwen.
Vergeet niet dat de sociale zekerheden nergens zo goed zijn als in ons landje.
Klopt, ik heb voldoende middelen om in het buitenland een bestaan op te bouwen. En ik heb evengoed de middelen om die 4000 euro te vereffenen en zal dit ook doen als correcte burger. Het was eerder een vraag uit nieuwsgierigheid aangezien ik alles aan het afhandelen ben in België om voorgoed te vertrekken. Heb alles van de hand gedaan en alle gelden die ik heb worden overgeplaats naar het buitenland en uiteraard dat negatief saldo van 4000 euro wordt ook in orde gebracht. Dus geen paniek beste bank mensen :D

Sociale zekerheden in ons landje het beste??? Daar ben ik het niet mee eens, dat is een vals gevoel van zekerheid waar je meer dan voldoende je steentje voor MOET bijdragen. Het mooiste voorbeeld heb ik onlangs bij mijn eigen grootmoeder mogen aanzien. Het mens heeft een 1000 euro / maand pensioen waarvan ze huurkost en leefkosten van moet betalen en onlangs is ze het ziekenhuis geweest vanwege open beenbreuk. De rekening hiervoor, wat ze zelf moet bijdragen is een totaal van maar liefst 5000 euro. Ze is 84 jaar en ze moet uit noodzaak een afbetalingsplan hiervoor aanvragen, waar zijn we dan mee bezig? Mooie sociale zekerheid, echt waar!!

Angezien ik buiten Europa ga wonen kan ik niet langer genieten van de Belgische sociale zekerheid en moet ik een prive verzekering afsluiten. Deze verzekering dekt alle medische kosten en tandheelkundige ingrepen behalve huisdokter en orthodontist. De gemiddelde kostprijs hiervoor is 110 euro / maand. En deze prijs is voor een prive ziekenhuis.

Dus die uitleg van onze sociale zekerheid, laat me niet lachen, hier zijn trouwens al verschillende artikels in kranten en op tv over verschenen die herhaaldelijk het thema aansnijden waar al dat geld naar toe gaat en nog blijkt er geld te kort te zijn terwijl het in andere landen (voornamelijk buiten EU) zoveel goedkoper kan voor dezelfde kwaliteit van gezondheidszorg.

En stempelgeld... nog zo iets, mensen die 10, 15 to zelfs 20 jaar zo goed als continue gewerkt hebben, komen zonder werk en wat krijgen ze? Het eerste jaar +/-800 euro en vanaf het tweede jaar +/- 450 euro. Daar heb je dan al die jaren dat je gewerkt hebt voor afgedragen en dan krijg je dat om van te leven? Dat is niet leven, dat is met moeite overleven! En owee als je dan een open beenbreuk oploopt en de rekening wordt voorgeschoteld van 5000 euro zelf bijdragen... en dan vinden we het raar dat steeds meer Belgische gezinnen in financiële problemen geraken??? Komaan zeg!

Het is een dikke flop die sociale zekerheid... niet verwonderlijk dat er in Amerika zoveel protest was op Obama om een systeem te creëren zoals bepaalde Europese landen waaronder België. Dit start rooskleurig en eindigt in miserie voor de gewone burger. Je hele leven afdragen en uiteindelijk nog in de financiële problemen geraken. Mooi systeem.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 14 sep 2010 16:14

Sociale zekerheden in ons landje het beste??? Daar ben ik het niet mee eens, dat is een vals gevoel van zekerheid waar je meer dan voldoende je steentje voor MOET bijdragen. Het mooiste voorbeeld heb ik onlangs bij mijn eigen grootmoeder mogen aanzien. Het mens heeft een 1000 euro / maand pensioen waarvan ze huurkost en leefkosten van moet betalen en onlangs is ze het ziekenhuis geweest vanwege open beenbreuk. De rekening hiervoor, wat ze zelf moet bijdragen is een totaal van maar liefst 5000 euro. Ze is 84 jaar en ze moet uit noodzaak een afbetalingsplan hiervoor aanvragen, waar zijn we dan mee bezig? Mooie sociale zekerheid, echt waar!!

Angezien ik buiten Europa ga wonen kan ik niet langer genieten van de Belgische sociale zekerheid en moet ik een prive verzekering afsluiten. Deze verzekering dekt alle medische kosten en tandheelkundige ingrepen behalve huisdokter en orthodontist. De gemiddelde kostprijs hiervoor is 110 euro / maand. En deze prijs is voor een prive ziekenhuis.
ik zou toch maar nog eens de voorwaarden van die privé-verzekering lezen. In een westers land lijkt het me héél onwaarschijnlijk dat voor zo'n bedrag ALLE medische kosten en tandheelkunde gedekt zijn. Je mag gerust eens de link naar de verzekeringsmaatschappij doorgeven.
En stempelgeld... nog zo iets, mensen die 10, 15 to zelfs 20 jaar zo goed als continue gewerkt hebben, komen zonder werk en wat krijgen ze? Het eerste jaar +/-800 euro en vanaf het tweede jaar +/- 450 euro. Daar heb je dan al die jaren dat je gewerkt hebt voor afgedragen en dan krijg je dat om van te leven? Dat is niet leven, dat is met moeite overleven! En owee als je dan een open beenbreuk oploopt en de rekening wordt voorgeschoteld van 5000 euro zelf bijdragen... en dan vinden we het raar dat steeds meer Belgische gezinnen in financiële problemen geraken??? Komaan zeg!

Het is een dikke flop die sociale zekerheid... niet verwonderlijk dat er in Amerika zoveel protest was op Obama om een systeem te creëren zoals bepaalde Europese landen waaronder België. Dit start rooskleurig en eindigt in miserie voor de gewone burger. Je hele leven afdragen en uiteindelijk nog in de financiële problemen geraken. Mooi systeem.
zeker als je compleet verkeerde bedragen gebruikt om je standpunt aan te tonen.
Iemand die 10 jaar fulltime werkt, heeft gegarandeerd na 3,5 jaar nog altijd minstens 650 euro werkloosheid. Voor 20 jaar is dat al een zekerheid van 7 jaar. En dit gaat dan over iemand die al die jaren aan het minder dan het minimumloon zou gewerkt hebben én samenwonende is met iemand die inkomen heeft. Een gezinshoofd heeft dan nog altijd minstens 1000 euro.

mava105
Berichten: 22329
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 14 sep 2010 16:39

[quote=". Het mooiste voorbeeld heb ik onlangs bij mijn eigen grootmoeder mogen aanzien. Het mens heeft een 1000 euro / maand pensioen waarvan ze huurkost en leefkosten van moet betalen en onlangs is ze het ziekenhuis geweest vanwege open beenbreuk. De rekening hiervoor, wat ze zelf moet bijdragen is een totaal van maar liefst 5000 euro. Ze is 84 jaar en ze moet uit noodzaak een afbetalingsplan hiervoor aanvragen, waar zijn we dan mee bezig? Mooie sociale zekerheid, echt waar!!

.[/quote]

Kan ik ook moeilijk geloven. Ofwel was ze niet in orde met haar ziekenkas.

Terug naar “Andere”