garantie probleem; dringend hulp gezocht

kurtvl
Topic Starter
Berichten: 1

garantie probleem; dringend hulp gezocht

#1 , 07 sep 2010 16:34

Ik heb net gebouwd en voor de ramen, voordeur en garagepoorten heb ik de firma X [geen namen, zie regels forum: Vandebos]gevonden. Zij doen echter slechts de ramen en besteden de rest uit aan respectievelijk een Waalse firma (waar ik de naam niet eens van ken) en Y [geen namen, zie regels forum: Vandebos]. Bij een laatste check-up van X [geen namen, zie regels forum: Vandebos] zei ik dat 1 van de garagepoorten een beetje knelde. Hij antwoordde dat ze dat wel gingen regelen. Een paar dagen later belt iemand van Y [geen namen, zie regels forum: Vandebos] om te vragen of hij eens mag komen kijken. Ter plaatse zegt hij dat de bezetting te dicht tegen de garagepoort hangt en het dus niet hun schuld is. Enkele dagen later krijg ik een rekening van 162 euro (voornamelijk verplaatsingskosten). Uitleg: de termijn is versleten, ook al zouden ze toch een fout gemaakt hebben dan had ik dat maar vroeger moeten zien.

De garantie geldt voor 1 jaar. Is dat wettelijk? Moet dat niet langer zijn?
Ik vind op de site noch op hun bestelbons nergens iets terug van de lengte van garantie.
Moet dat niet ergens vermeld staan?

Ik weet echt niet wat ik hiermee moet, maar ik voel me er absoluut niet goed bij om dit zonder meer te betalen.
Kan iemand raad geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38680

#2 , 07 sep 2010 17:05

Hebt u een overeenkomst met Y of die waalse firma --- zo te horen met X -- dus die moeten worden aangeschreven
net gebouwd ?? garantie 1 jaar

link
http://economie.fgov.be/nl/consument/index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

verschilldende intressante onderwerpen - oa garantiebescherming enz

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#3 , 07 okt 2010 15:45

uw chain of command begint in de eerste plaats bij X.
U hebt met de onderaannemers van X in princiepe niks te zien.
bij leveren en plaatsen gelden andere garantietermijnen dan bij de consumptieartikelen. Er blijft de tien jarige
verantwoordelijkheid bestaan maar u hebt voor de bewegende onderdelen maar 1 jaar garantie
Als nu blijkt dat Y (in op dracht van X) is komen kijken en het aanvaardbaar is dat de bezetting te dicht
bij de poort staat dan kan u noch X noch Y daarvoor verantwoordelijk stellen ook al is dat binnen de
garantieperiode. Zij plaatsten de poort (correct en zonder fouten functionerend) voor aleer uw bezetter is komen
opdagen. Het probleem ligt niet aan de poort zelf maar aan de bezetting .
U moet dus uw bezetter aanspreken voor alle narigheid ivm een probleem waar hij/zij blijkbaar de oorzaak van zijn.
M.i. valt dit niet onder garantie en mag L-door u toch kosten aanrekenen voor hun dienstbetoon. of dat gezien de
recente installatie commercieel echt goed is is een andere zaak maar anderzijds kunnen de algemene kosten voor
een dienst na verkoop wel hoog oplopen door interventies die te vermijden zijn of waarvoor ze eigenlijk niet verant-
woordelijk zijn Een bedrijf moet daar dan maatregelen in nemen.
Het niet direct melden van een mogelijks probleem zodat er steeds ergere schade komt wie daarvoor ook verantwoordelijk
is lijkt mij logisch maar of het een argument is dat in een geschil kan worden gebruikt is een andere zaak. Mijn ervaring
zegt mij dat dit niet zo is (tenminste dat zei mijn raadsman). Maar het kan ook gebruikt worden als uitvlucht maar anderzijds
begrijpelijk. Ik moet niet blijven rijden met een lekke band en dan klagen dat ook mijn ophanging naar de filistijnen is.
162 € is wel goed gerekend. Als ik als expert zo'n vier of vijf van zulke afspraken mag doen per dag dan kom ik steevast op iedere
afspraak uit mijn Rolls gestapt om het probleem te komen bekijken.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Terug naar “Andere”