Eind 2009 zijn wij door Electrabel gecontacteerd om te melden dat onze energielevering werd overgezet naar de sociale leverancier Eandis. (door allerlei omstandigheden die verder weinig ter zake doen).
Op het moment dat het schrijven daaromtrent is toegekomen, heb ik telefonisch contact opgenomen met Electrabel, om het uitstaand bedrag meteen te betalen, wat ook gebeurd is. Electrabel gaf mij toen mee dat ze de overzetting naar Eandis langs hun kant niet ongedaan konden maken, en dat vanaf 05/01/2010 Eandis onze leverancier zou zijn. Prima tot daar.
Vermits ikzelf niet vaak in mijn huis aanwezig ben, maar mijn huisgenote wel, betaalde zij de energiefacturen... tot er op een bepaald moment een brief van het OCMW in de bus zat omtrent mijn "dossier". Na enig rondgebel bleek dat er er schuld zou openstaan bij Eandis van ongeveer 1200€. Ik bel onmiddellijk mijn huisgenote, met de vraag waarom zij de energiefacturen niet heeft betaald. Zij valt compleet uit de lucht, want heeft gedurende al die maanden netjes facturen betaald aan... Electrabel.
Concreet: Eandis en Electrabel zijn beiden blijven factureren, en mijn huisgenote heeft gewoon de envelopes geopend die ze herkende ('t is niet van de slimsten...), en dat braafjes betaald. Nu dus dreigementen met budgetmeters etc. vanwege Eandis, ondanks het feit dat we al lang en breed hebben bewezen (op een vergadering omtrent het dossier bij het OCMW) dat er inderdaad dubbel gefactureerd is, en dat er wel degelijk van onze kant energielevering betaald is (weliswaar aan de verkeerde leverancier). Electrabel beweert het bedrag te hebben teruggestort (dat beweren ze aan Eandis). Dit klopt niet, mijn huisgenote noch ikzelf hebben een terugstorting ontvangen. Bovendien heeft Electrabel haar slotfactuur gestuurd op basis van schattingen, er is nooit een officiële meteropname gebeurd door Indexis. Wat er nu ook nog eens voor zorgt dat Eandis bedragen aanrekent die voor geen meter kloppen: zij zijn bij overname uitgegaan van een meterstand van 30000 (waarschijnlijk een schatting op basis van de vorige bewoners), terwijl de meterstand op heden zelfs nog geen 30000 bedraagt (bijna 9 maand na de overdracht).
Graag wat assistentie in hoe ik ervoor kan zorgen dat wij een correcte eindfactuur van Electrabel krijgen, dat zij niet meer factureren, dat ze het genoemde bedrag terugstorten (hetzij op onze rekening, hetzij op rekening van Eandis), dat wij een correcte factuur krijgen van Eandis gebaseerd op reële cijfers. Wat een puinhoop!
Ik heb ondertussen ook al een klacht neergelegd bij de ombudsman van de Stad Mechelen, vanwege de onbereidwilligheid van het OCMW om de zaak terdege te onderzoeken en op te lossen, en vanwege het ronduit cassante gedrag van de dame van de energiecel.