Pagina 1 van 1
Mag een winkel de klant een zeer lange winkelroute opdringen
Geplaatst: 02 aug 2010 19:26
door ub4b
Concreet heb ik een beetje moeite met de Makro Eke. Op de bovenverdieping kom je met een roltrap. Vroeger kon je onmiddelijk de roltrap terug naar beneden nemen, om dan uit te komen bij de kledij, wat op zich al een truuk is om je extra koopwaar op te dringen.
Maar men heeft een glazen wand tussen de roltrappen gezet, waardoor men verplicht wordt de hele bovenverdieping af te stappen, zodat de klant het volledige productaanbod moet zien. In deze glazen wand is een deur, maar voorzien van een alarm. Vroeger was dit dus niet het geval. Kan men dit zomaar opdringen ? Of gaat de klant blind akkoord met zulk af te wandelen traject bij het binnenkomen van Makro ?
Als we dit op de spits drijven, stel dat een winkel een extreem zigzag parkoers uitstippelt, zoals ikea, maar dan zonder shortcuts, of boven elke shortcut zoals bij Makro een alarm ...
In hoe verre kunnen ze de klant verplichten de volledige winkelroute te doen ?
Re: Mag een winkel de klant een zeer lange winkelroute opdri
Geplaatst: 02 aug 2010 20:29
door FrankV
Winkelconcepten worden (meestal) uitgebreid getest met een proefpubliek, voor ze worden losgelaten op de grote massa.
Winkels zitten vol truuks, om u meer te doen kopen.
Als er maar één winkelroute is, kunt u moeilijk een andere route volgen.
Wat die deur met alarm betreft : gewoon gebruiken en zien wat er gebeurt
U kunt ook gewoon wegblijven, dan verdient Makro niets meer aan u.
En stuur hen dan een vriendelijk mailtje om dit te melden.

Re: Mag een winkel de klant een zeer lange winkelroute opdri
Geplaatst: 02 aug 2010 20:40
door Vandebos
Ik vraag me af in hoeverre een dergelijk parcours in regel is met de brandbeveiliging?
Re: Mag een winkel de klant een zeer lange winkelroute opdri
Geplaatst: 02 aug 2010 22:31
door JohnD
Dergelijke zaken gebeuren ook in IKEA en Delhaize, waar men je eerst even voorbij het aanbod aan wijn laat passeren. Weinig aan te doen.
Re: Mag een winkel de klant een zeer lange winkelroute opdri
Geplaatst: 03 aug 2010 10:10
door Lanox
Dit gebeurt in zeer veel winkels en maakt uiteraard deel uit van de marketingstrategie: hoe meer verleiding, hoe moeilijker het voor de klant is om hier aan te weerstaan.
Het staat een handelaar vrij om zijn zaak in te richten zoals hij wil, maar conform de brandveiligheid. (handelszaken met een verhoogd veiligheidsrisico, zoals banken en juweliers, krijgen soms nog extra voorwaarden vanwege hun verzekering) Uiteindelijk ben je vrij om zijn zaak niet binnen te stappen.
Qua brandveiligheid is er ook geen probleem met de glazen wand op voorwaarde dat de deur groot genoeg is en automatisch ontgrendeld is bij een noodgeval. Waarschijnlijk zijn er ook nog andere ontsnappingswegen die onder normale omstandigheden niet gebruikt worden door de klanten.
Re: Mag een winkel de klant een zeer lange winkelroute opdri
Geplaatst: 03 aug 2010 12:42
door mava105
Ik vraag me af in hoeverre een dergelijk parcours in regel is met de brandbeveiliging?
Juist daarom zijn er die glazen deuren met alarm in de tussenwanden. Via die doorgang zal het wel de korste weg zijn naar een nabijgelegen nooduitgang.
Re: Mag een winkel de klant een zeer lange winkelroute opdri
Geplaatst: 06 aug 2010 19:15
door Franciscus
En waarom niet kopen bij uw plaatselijke vakhandelaar. Deze geeft de service en is dikwijls alles bijeen nog goedkoper.
Echt gebeurd grote keten verkocht rekenmachientjes van bepaald merk tegen bodemprijs - deze kunnen aangesloten worden op computer met kabeltje --- keten stuurde de mensen naar de vakhandelaars in de buurt - want daar zullen ze het ineens uitleggen hoe het werkt.