Wat te doen als je een factuur krijgt die je niet wou ?

Sophieke
Topic Starter
Berichten: 1

Wat te doen als je een factuur krijgt die je niet wou ?

#1 , 24 jul 2010 12:31

Vraagje van een totaal niet-experte aan experten :

Vorige week heb ik in de Colruyt ipv mijn extra-korting kaart per ongeluk de factuurkaart van bedrijf van mijn man aan de kassa gegeven.

Ik kreeg ipv een gewone rekening dan ook een factuur. Heb gewoon betaald aan de kassa zoals ik anders ook doe.

Moet die onbedoelde factuur nu ingebracht worden in de boekhouding? Of mag ik die gewoon weggooien?

Het gaat uiteindelijk om privé-aankopen, en dus helemaal niet de bedoeling om in te brengen als kosten.

Ik lees soms dat facturen te pas en te onpas worden ingebracht in de boekhouding en deze bij controle dan door de fiscus verworpen worden (met boetes voor BTW-ontduiking), maar hoe zit het als andersom : als je facturen niet inbrengt ? Bega je dan een fout of is dat niet erg ?

Sophieke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 24 jul 2010 12:53

Vraagje van een totaal niet-experte aan experten :

Vorige week heb ik in de Colruyt ipv mijn extra-korting kaart per ongeluk de factuurkaart van bedrijf van mijn man aan de kassa gegeven.

Ik kreeg ipv een gewone rekening dan ook een factuur. Heb gewoon betaald aan de kassa zoals ik anders ook doe.

Moet die onbedoelde factuur nu ingebracht worden in de boekhouding? Of mag ik die gewoon weggooien?

Het gaat uiteindelijk om privé-aankopen, en dus helemaal niet de bedoeling om in te brengen als kosten.

Ik lees soms dat facturen te pas en te onpas worden ingebracht in de boekhouding en deze bij controle dan door de fiscus verworpen worden (met boetes voor BTW-ontduiking), maar hoe zit het als andersom : als je facturen niet inbrengt ? Bega je dan een fout of is dat niet erg ?

Sophieke
Je bent dat niet verplicht. Je mag ze zelfs niet inbrengen want dan is het fraude.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

FrankV
Berichten: 277

#3 , 24 jul 2010 14:38

Vraagje van een totaal niet-experte aan experten :

Vorige week heb ik in de Colruyt ipv mijn extra-korting kaart per ongeluk de factuurkaart van bedrijf van mijn man aan de kassa gegeven.

Ik kreeg ipv een gewone rekening dan ook een factuur. Heb gewoon betaald aan de kassa zoals ik anders ook doe.

Moet die onbedoelde factuur nu ingebracht worden in de boekhouding? Of mag ik die gewoon weggooien?

Het gaat uiteindelijk om privé-aankopen, en dus helemaal niet de bedoeling om in te brengen als kosten.

Ik lees soms dat facturen te pas en te onpas worden ingebracht in de boekhouding en deze bij controle dan door de fiscus verworpen worden (met boetes voor BTW-ontduiking), maar hoe zit het als andersom : als je facturen niet inbrengt ? Bega je dan een fout of is dat niet erg ?

Sophieke
U stort het bedrag van de Colruytfactuur terug op de rekening van het bedrijf van uw man ( met vermelding factuurnr. + vermelding "rechtzetting privé-aankopen" + datum )
Opgelost!

Ik ben geen expert, gewoon iemand die door schade en schande wijs is geworden. :D
Vandaar het onderstaande citaat.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Reclame

Veebee
Berichten: 565

#4 , 25 jul 2010 14:44

Waarom zou ze nogmaals de rekening betalen? Tweemaal betalen voor hetzelfde?

Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jul 2010 11:07

Waarom zou ze nogmaals de rekening betalen? Tweemaal betalen voor hetzelfde?
Mevrouw betaalt aankopen met kaart van bedrijf:
saldo eigen rekening: 0
saldo rekening bedrijf: -aankopen

Mevrouw betaalt aankopen met kaart van bedrijf en stort bedrag door van eigen rekening naar rekening van bedrijf:
saldo eigen rekening: -aankopen
saldo rekening bedrijf: -aankopen + aankopen = 0

Waar is er twee maal voor hetzelfde betaald?

C&J
Berichten: 141

#6 , 26 jul 2010 11:10

Heb ik ook nog voor gehad, Colruyt kon dat niet meer veranderen en heb dan gewoon de factuur niet in mijn boekhouding gestopt...

FrankV
Berichten: 277

#7 , 26 jul 2010 19:39

Heb ik ook nog voor gehad, Colruyt kon dat niet meer veranderen en heb dan gewoon de factuur niet in mijn boekhouding gestopt...
BTW ontdoken!
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Terug naar “Andere”