Schuldvordering Incassobureau Intrum & hoog schadebeding

E-Officer
Topic Starter
Berichten: 2

Schuldvordering Incassobureau Intrum & hoog schadebeding

#1 , 07 jul 2010 00:26

Zopas (7 juli 2010) kreeg ik een schuldvordering van een incassobureau (Intrum Gent) over een onbetaalde factuur van een labo (MCH Leuven mbt bloedonderzoek). Een factuur die ik waarschijnlijk over het hoofd zag ten bedrage van €12,96 en die betaald moest zijn op 15/06/2009.
Het incassobureau vraagt nu betaling binnen de 15 dagen, maar verhoogt dat bedrag tot € 64,43 (schadebeding € 50 + € 1,47 verwijlintresten + € 12,96 verschuldigd bedrag).

Ik vind dat bedrag niet redelijk omdat:
1. ik me geen betalingsherinnering 'herinner' van het labo in kwestie in 2009;
2. de schuldvordering van het incassobureau me verrast, zeker één jaar na de 'feiten' en zonder de eerder aangehaalde herinnering(en);
2. ik er op zich geen probleem mee heb om die kosten van het labo te betalen (die factuur moet gewoon aan mijn aandacht ontsnapt zijn), eventueel verhoogd met een aanvaardbare, administratieve kost.

Is er iemand die hier mee ervaring heeft en me kan adviseren wat te doen?
De vordering van het incassobureau dateert van 25/6/2010 en moet binnen de 15 dagen betaald zijn.

Dank bij voorbaat,
Marc.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 jul 2010 05:52

Wat staat er in de algemene voorwaarden van MCH over laattijdige betalingen?

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#3 , 07 jul 2010 07:28

Kijk HIER eens !

PS: Deze link is steeds te vinden in het onderschrift van moderator Vandebos. :wink:

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jul 2010 11:08

Is er in het schrijven van Intrum sprake van overdracht van schuldvordering? Dan moet je aan Intrum betalen, zoniet betaal rechtstreeks aan MCH.

Betaal de hoofdsom + gevraagde intrest.

Het schadebeding kan betwist worden. Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat MCH daarvoor zou dagvaarden als de factuur zelf betaald is.

E-Officer
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 07 jul 2010 21:38

Beste forum,

Bedankt voor de antwoorden. De pdf "Laat u niet overbluffen" (link bij een van de moderators) is interessant.
Ik telefoneerde vandaag met het MCH. Wat bleek? Ik kreeg nooit een verzoek tot betaling en evenmin herinneringen. Ze hadden nog een (zeer) oud adres van mij in hun systeem zitten waardoor de briefwisseling nooit terecht kwam. Het MCH doet er dan ook helemaal niet moeilijk over. Een betaling van het oorspronkelijk verschuldigde bedrag (€12,96) aan het MCH volstaat.

Zo zijn jullie au courant.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 08 jul 2010 10:21

“Art.5.Het is verboden aan de consument enige vergoeding te vragen, anders dan de overeengekomen bedragen in de onderliggende overeenkomst in geval van niet-naleving van de contractuele verbintenissen.Art.15.§ 1. Met geldboete van 26 tot 50.000 EUR worden gestraft :1° zij die de bepalingen van de artikelen 3 tot 8 overtreden...”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).

Onderzoek of de ’onderliggende overeenkomst’ een schadebeding € 50 bevat. Zulk beding NA het tot stand komen van de overeenkomst(=‘bestelbon‘) geldt niet.

“Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkstaande akte, hetzij door de overeenkomst zelf, wanneer deze bepaalt dat de schuldenaar zal in gebreke zijn zonder dat enige akte nodig is en door het enkel verschijnen van de vervaltijd.Art.1146.Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen...”(Burgerlijk Wetboek).

Vraag het incassobureau u die in gebreke stelling te bewijzen.

Betaal inmiddels het verschuldigde bedrag(=€12,96) rechtstreeks aan uw schuldeiser.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Gebruiker34
Berichten: 334

#7 , 08 jul 2010 14:03

“Art.5.Het is verboden aan de consument enige vergoeding te vragen, anders dan de overeengekomen bedragen in de onderliggende overeenkomst in geval van niet-naleving van de contractuele verbintenissen.Art.15.§ 1. Met geldboete van 26 tot 50.000 EUR worden gestraft :1° zij die de bepalingen van de artikelen 3 tot 8 overtreden...”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).

Onderzoek of de ’onderliggende overeenkomst’ een schadebeding € 50 bevat. Zulk beding NA het tot stand komen van de overeenkomst(=‘bestelbon‘) geldt niet.

“Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkstaande akte, hetzij door de overeenkomst zelf, wanneer deze bepaalt dat de schuldenaar zal in gebreke zijn zonder dat enige akte nodig is en door het enkel verschijnen van de vervaltijd.Art.1146.Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen...”(Burgerlijk Wetboek).

Vraag het incassobureau u die in gebreke stelling te bewijzen.

Betaal inmiddels het verschuldigde bedrag(=€12,96) rechtstreeks aan uw schuldeiser.

Ik zou het incassobureau totaal negeren, als onbestaande beschouwen. Geen tijd en energie aan besteden.

Terug naar “Andere”