veilige verkoop auto aan buitenlander voor export?

legallyblonde
Topic Starter
Berichten: 8

veilige verkoop auto aan buitenlander voor export?

#1 , 04 jul 2010 23:50

Als particuliere verkoper van mijn wagen krijg ik een positief antwoord op mijn vraagprijs. Na wat ge-email blijkt de mogelijke koper te opteren voor een overschrijving en wil de wagen door een transportbedrijf laten ophalen nadat ik de overschrijving ontvangen heb en hem een factuur heb bezorgd (electronisch).
Ik beschik over een naam, adres en telefoonnummer van de man.
Het blijkt een Franse expat in Afrika te zijn.
Ikzelf verblijf ook in het buitenland voor enkele maanden en de wagen zou in België bij vrienden opgehaald worden.

Wat zijn de mogelijke risico´s bij een overschrijving vanuit het buitenland en hoe kan ik mij daarbij indekken?
Kan zijn overschrijving terugboekbaar/invorderbaar zijn? Ik vind geen duidelijke info hierover...
Wat zijn mijn verplichtingen tov een verkoper uit het buitenland (wagen is dus voor voor export), hij wenst geen technische keuring.

Alle hulp, info en tips zijn welkom!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 jul 2010 08:30

Kan zijn overschrijving terugboekbaar/invorderbaar zijn? Ik vind geen duidelijke info hierover...
Kort gezegd: JA!

een buitenlandse overschrijving is pas na enkele dagen/weken definitief. Daarvoor kan hij perfect ingetrokken worden. Informeer je hierover bij je bankier voor middelen die 100% veilig zijn.

legallyblonde
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 05 jul 2010 14:57

Bedankt voor je antwoord!

ik voel idd ook al kriebels in mijn nekharen...
Tuurlijk ook gegoogled op "car sale fraud" en alle gehanteerde technieken komen naar voor, maar tot hiertoe nog niks strafbaars. De miserie begint natuurlijk pas als ik mijn bankgegevens zou kenbaar maken.

Via google kwam ik bij escrow.com uit, dé zogenaamde enige veilige manier om te betalen (maar ook daar zit fraude niet ver weg: valse agentschppen die ook na enige tijd opgedoekt worden)

Bij mijn bank leken ze niet veel te weten: volgens hen zouden enkel stortingen via ongedekte cheques ingetrokken kunnen worden. De koper heeft dan een medeplictige die de betaling uitvort in België zelf. Het bedrag staat dan op de rekening "onder voorbehoud". Volgens hen is een overschrijving van bank naar bank (wiring) wél veilig, al twijfel ik zelfs daaraan. Of een cash deposit op mijn rekening, dat zou ook geen probleem mogen opleveren.

Nochtans worden dagelijk verschepingen gedaan van wagens voor verkoop en export. Zijn al die particuliere verkopers dan opgelicht?...

Heb er een heel dubbelzinnig gevoel bij. Als het een oplichter blijkt te zijn, hoe kan ik dit dan weten voor ik erin stink???

Nu ja: iemand een degelijke wagen nodig? Nu te koop met een halve bidon ruitensproeisel er gratis bij :-)

Reclame

Joeri_J
Berichten: 654

#4 , 03 aug 2010 14:36

Het enige waar je 100% zeker van moet zijn is dat je niet verder gaat op een screenshot of copy van de betaling dat je via email verzonden word.

Als het geld op je rekening staat DAN pas je auto laten afhalen,
niet trappen in het excuus, " het geld is onderweg , kijk maar naar de screenshot " (ofzo)

Terug naar “Andere”