gelijke behandeling consument binnen europa-renault

angharad_golden_hand
Topic Starter

gelijke behandeling consument binnen europa-renault

#1 , 02 jul 2010 14:05

Hallo,

ik heb een vraag naar aanleding van recente problemen met mijn dashboard van renault Scenic. Die problemen zorgen ervoor dat de aanduidingen op het dashboard volledig wegvallen (kilimeteraanduiding, benzinepeil, temperatuur, waarschuwingslampjes...). Dit is blijkbaar een veel voorkomend probleem bij dit type van auto's en is ook roduit gevaarlijk (je moet maar schatten hoe snel je rijdt).

In Engeland heeft het programma Watchdog zich hierop gestort, en Renault is bereid gevonden om tussenbeide te komen in de aankoop van een nieuw dashboard (kostprijs nieuw: +- 800 euro).

Meer info op http://www.bbc.co.uk/blogs/watchdog/200 ... nic_r.html" onclick="window.open(this.href);return false; maar het meest relevante heb ik er al eventjes uitgelicht: 'Following last week's story on Watchdog, Renault has issued the following statement: "Renault aims to provide the best possible service to its customers and is concerned that some owners have experienced problems with the Scenic II instrument panel losing its display. "If a Scenic II owner has had their vehicle's instrument panel repaired or replaced outside of the Renault UK Dealer network before 1 November this year and has paid more than £100, we invite them to contact our Customer Services department, with both proof of ownership and suitable proof of the repair or replacement, and we will arrange a refund of the difference. "Our recommendation is that, in the event of an instrument panel losing its display, owners of a Scenic II should take their car to a Renault UK Dealer where the panel will be replaced. This will either be free of charge, if the vehicle is under three years old and has a mileage lower than 60,000 miles, or for £100, if it falls outside either of these criteria."

Ik heb reeds contact opgenomen met renault klantenservice maar die zeiden dat er in Belgie niet wordt tussengekomen. Nu vroeg ik mij af, kan dit zo maar? Beslissen dat er in het ene land een tegemoetkoming is, en in het andere land niet. Moeten de klanten niet binnen Europa op zijn minst dezelfde behandeling krijgen? Is er daar iets van wettelijke basis voor want ergens erkent Renault toch dat er een fout is gemaakt bij de constructie van die dashboards want anders zouden ze ze toch niet kosteloos/in ruil voor een kleine bijdrage vervangen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2010 15:31

Valt dat niet gewoon onder de waarborg? Hoe oud is uw wagen?

angharad_golden_hand
Topic Starter

#3 , 02 jul 2010 16:09

nee, mijn auto is van december 2004. En renault geeft maar drie jaar waarborg.

In Engeland hebben ze daar als volgt een mouw aangepast:
- jonger dan 3 jaar, dan gratis vervangen
- ouder dan 3 jaar of meer dan (ik meen mij te herinneren) 130 000km), dan 100 pond betalen

Reclame

j.demoor

#4 , 04 jul 2010 09:46

“Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering...§5.De bepalingen van dit hoofdstuk met betrekking tot de vrijwaring voor de * verborgen gebreken van de verkochte zaak zijn van toepassing na het verstrijken van de termijn van twee jaar bedoeld in §1.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

* “Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.”(B.W.).

De door u in Engeland gemelde problemen kunnen aantonen dat het gebrek reeds bij aankoop bestond.

Maan uw VERKOPER gemotiveerd en aangetekend aan het gekochte te vervangen of te herstellen binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn. Geeft hij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg dan rest alleen een rechtszaak.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”