aansluiting electriciteit

patrik
Topic Starter

aansluiting electriciteit

#1 , 31 jan 2010 21:25

Hallo,
Ik ben Patrik en ben moeten verhuizen na een moto-ongeval (gehandicapt) en moest mijn nieuwe woonst laten renoveren en aanpassen,daar ook de electriciteit moest vernieuwd worden (jaren 60) en ik tweevoudig tarief wilde vroeg ik aan eandis een vernieuwing aan van mijn meter. Zij sturen mij een offerte op wat het mij zou kosten en wat blijkt omdat ik in een weggetje woon van een 50 meter dat ik een nieuwe kabel moet laten leggen van mijn nieuwe meterkast tot aan de straat van 4x25cm². Deze kabel alleen al kost mij 3000 € zonder graafwerken en is volgens mij veel te zwaar. Op de hoek van mijn huis staat een electriciteitspaal waarvaan ik nu ook ben aangesloten (380 volt).De zwaarte die ik vraag is 380 volt-32 ampere en aangezien er momenteel ook al 380 volt binnenkomt snap ik niet dat ik die leiding moet betalen.Kan iemand mij daar mee helpen?
Mvg. Patrik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 jan 2010 21:41

Hallo,
Ik ben Patrik en ben moeten verhuizen na een moto-ongeval (gehandicapt) en moest mijn nieuwe woonst laten renoveren en aanpassen,daar ook de electriciteit moest vernieuwd worden (jaren 60) en ik tweevoudig tarief wilde vroeg ik aan eandis een vernieuwing aan van mijn meter. Zij sturen mij een offerte op wat het mij zou kosten en wat blijkt omdat ik in een weggetje woon van een 50 meter dat ik een nieuwe kabel moet laten leggen van mijn nieuwe meterkast tot aan de straat van 4x25cm². Deze kabel alleen al kost mij 3000 € zonder graafwerken en is volgens mij veel te zwaar. Op de hoek van mijn huis staat een electriciteitspaal waarvaan ik nu ook ben aangesloten (380 volt).De zwaarte die ik vraag is 380 volt-32 ampere en aangezien er momenteel ook al 380 volt binnenkomt snap ik niet dat ik die leiding moet betalen.Kan iemand mij daar mee helpen?
Mvg. Patrik
Aangezien die laatste 50 meter privé weg zijn moet u die zelf betalen.
Het feit dat er een nieuwe leiding naar het huis moet worden aangelegd komt doordat uw nieuwe electrische installatie zwaarder is dan de oude en daardoor een grotere stroomafnemer is. Meer stroom heeft als gevolg dat de aanvoerleiding moet worden uitgevoerd met kabels met grotere diameter, zoniet zouden ze oververhit raken. Een grotere spanning (voltage) heeft geen direct effect op de benodigde kabeldiameter. Een grotere stroomsterkte (amperage) daarentegen wel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

patrik
Topic Starter

#3 , 02 feb 2010 15:27

Hallo, is een kabel van 4x25mm² niet wat overdreven, daar kunde een heel dorp aanhangen! Volgens mijn elektrieker zou een kabel van 4x10 of 4x16mm² meer dan voldoende zijn tot aan de paal naast mijn deur. Het is enkel voor een burgershuis en niet voor een fabriek !!!!
Ik woon trouwens niet alleen in dat straatje, ik heb nog een gebuur die ook 380 volt met 32 amp heeft en ook aftact van de paal naast mijn deur.
Waarom krijgt hij dat wel zonder moeite en moet ik een nieuwe leiding laten leggen? Volgens mijne electrieker willen zij dat ik de kosten doe van een nieuwe kabel zodat zij later, als alles ondergronds komt, mijn gebuur mee aansluiten en de aansluitkosten aan hem rekenen terwijl ik de leiding heb betaald.
Zelfs voor iemand van eandis,bij ons in de straat, is het perfect mogelijk en voorzien in het electriciteitsnet om een gewone aansluiting maar voor eandis zelf niet.

Reclame

s21

#4 , 09 feb 2010 17:04

Beste,

Momenteel ben ik ook bezig met de renovatie van de elektrische installatie. Vermits de oude aansluiting bovengronds was en ik alles moet vernieuwen, ben ik nu verplicht om de nieuwe installatie ondergronds te laten aansluiten.

Deze werken worden uitgevoerd door Eandis én op hun kosten, behalve de aansluiting binnenshuis. De elektriciteitspaal bevindt zich aan de overzijde van de straat (= openbaar gebied).

Vermits het hier bij jou een privé-weg betreft, is dit gedeelte idd ter uwer laste, vanaf het openbaar terrein is dit ten laste van Eandis.

Ik moet echter ook hiervoor de kabel zelf voorzien, nl. 30 meter (16mm²)

Hoogstwaarschijnlijk moet Eandis bepaalde richtlijnen volgen betreffende de afstand tussen aansluiting en aftakking, in combinatie met de soort aftakking (3x 230 / 380) en de soort installatie (huishoudelijk, bedrijfs, ...)

Vandaar ook de dikkere kabel van 25mm². M.a.w. contacteer Eandis en vraag hun naar de exacte reden voor deze "zware" kabel, maar 9/10 zal deze wel geldig blijken.

Ps: kabel van 4x25mm² kost normaliter +/- €15/m. In jouw geval 50m x €15 = €750 !!

Ben je zeker dat jouw elektricien jou geen blaasjes wijsmaakt met zijn €3000 zonder graafwerken???

Terug naar “Andere”