Achterstallig prosumententarief na 6 jaar

Kevster
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Achterstallig prosumententarief na 6 jaar

#1 , 11 sep 2026 14:47

Dag allen

Op 28.05.2026 kreeg ik van fluvius, via mail, een factuur voor het betalen van achterstallig prosumententarief voor een periode van 01.04.2020 tot 10.04.2022. Dit voor een bedrag van €32,27.

Omdat ik de mail niet vertrouwde, wou ik afwachten of er een brief of herinnering zou komen.

Op 01.09.2026 kreeg ik via Flanderijn, via mail, een aanmaning voor het betalen van €52,53.

Ik heb hier bezwaar tegen gemaakt, aangezien ik geen enkele herinnering mocht ontvangen en omdat ik dacht dat er een verjaringstermijn was van 5 jaar, waardoor een deel van de factuur laattijdig was.

Tevens heb ik Fluvius aangeschreven met dezelfde bezorgdheden. Vandaag lieten ze weten dat er verschillende brieven en herinneringen werden gestuurd naar het adres waar ik destijds woonde. Verder beroepen ze zich op de tienjarige verjaringstermijn voorzien voor persoonlijke vorderingen (art. 2262bis BW).

Fluvius vraagt dus om €52,53 over te maken aan Flanderijn.

Daarop heb ik de ombudsman aangeschreven, met de vraag of deze verjaringstermijn klopt. Ik ging er vanuit dat er een vijfjarige verjaringstermijn was, op basis van art. 2277 BW. Daarnaast heb ik gevraagd of het mogelijk is om enkel het oorspronkelijk bedrag te betalen (indien nodig). Bij de verhuis en het stopzetten van mijn contract bij Fluvius heb ik mijn nieuw adres doorgegeven, waardoor ik het raar vind dat er facturen naar het oude adres werden gestuurd, en er geen herinnering kwam op de aanvankelijk mail.

Ik heb dit doorgegeven aan Fluvius, met de vraag om het antwoord van de ombudsman af te wachten. Ze geven echter aan dat de factuur klopt en vragen om de betaling bij Flanderijn uit te voeren.

Heb ik het recht om te vragen dat ik het antwoord van de ombudsman toch wil afwachten?

Als duidelijk blijkt dat mijn denkwijze fout is, ben ik uiteraard bereid om te betalen maar omdat ik er weinig van weet, leek het me correct om even te wachten.

Mocht er kennis zijn rond de verjaringstermijn, is dit zeker welkom in afwachting van de ombudsman.

Met vriendelijke groeten,
Kevin

Reclame