Autopapieren.

Jikke
Topic Starter

Autopapieren.

#1 , 02 nov 2009 18:05

Ik weet ff niet waar ik dit onderwerp moet zetten dus heb het hier maar neergezet :wink:

In juni heb ik een nieuwe auto gekocht en mijn oude ingelevert. Deze auto was jaren eerder uit Nl geïmporteert en niet meer gekeurd sinds een maandje omdat ik hem weg wilde doen. De garage wist dit maar dit was voor hen geen probleem.
Een tweetal weken kon ik mijn auto halen en samen met mijn broer ben ik erheen gegaan.
De verkoper heeft alle papieren in orde gebracht en zelf de papieren die hij nodig had van de oude auto uit mijn mapje genomen. Mijn broer vroeg hem nog een keer of hij nu alles had wat hij nodig had en hij zei dat hij alle papieren had en dat alles in orde was.

Een maand geleden kreeg ik een factuur van de garage waarin ze mij € 40,00 aanrekenen voor de papieren van de schouwing die ze van mijn oude auto hebben moeten aanvragen.
Ik vraag me af of ik deze kosten moet betalen? Toen we mijn auto gingen brengen heeft de verkoper zelf alle papieren genomen en aangegeven alles te hebben. En dan komen ze ruim een drie maanden later aanzetten dat ze toch niet alle papieren hebben? Ik heb zoiets van "jullie raken papieren kwijt en ik mag ervoor opdraaien?

Wat kan ik hiermee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 04 nov 2009 10:10

“Art.23.§ 3. De kosten van de keuringen zijn ten laste van de titularis van het voertuig...§ 7. Naar aanleiding van deze keuringen en voor zover het voertuig van deze documenten moet voorzien zijn, overhandigt diegene die het voertuig ter keuring aanbiedt het laatste keuringsbewijs en het bijhorende keuringsvignet aan de erkende instelling en legt hij volgende documenten voor :1° het inschrijvingsbewijs;2° het gelijkvormigheidsattest of het Europees gelijkvormigheidsbewijs;3° het identificatieverslag of de technische fiche.Art.23sexies.§ 1. Ongeacht de regels betreffende de periodieke keuringen, zijn niet-periodieke keuringen verplicht :...3° vóór de inschrijving op naam van een andere titularis...§ 4. Voor de niet periodieke keuring vermeld in § 1, 3° van dit artikel, moet het voertuig aangeboden worden met het voor dit voertuig laatst afgeleverd inschrijvingsbewijs en met ofwel de overeenkomstige nummerplaat, ofwel een handelaarsplaat en het bijhorende inschrijvingsbewijs...”(15 MAART 1968. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen).

De daartoe vereiste stukken zijn een toebehoren van de verkochte auto en dus door de verkoper aan de koper te leveren. Het bewijs is door u te leveren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

dieke

#3 , 04 nov 2009 18:13

Als je als particulier je auto aan een handelaar verkoopt, hoef je, tenzij anders afgesproken natuurlijk, helemaal geen keuringsbewijs te kunnen voorleggen! Die verplichting geldt alleen als je aan een particulier verkoopt.

Reclame

Jikke
Topic Starter

#4 , 05 nov 2009 20:08

De handelaar wist ervan dat de auto niet gekeurd was, voor hem was het geen probleem. Daarbij komt dat hij zelf dus alle papieren genomen heeft en nu zegt dat hij niet alle papieren gekregen had!!!
De auto stond vanaf het moment dat ik twee weken later mijn nieuwe wagen kreeg niet meer op mijn naam.

Moet ik nu toch die € 40,00 betalen? Dat is wel fraai: hij speelt papieren kwijt en de cliënten die niet eens meer eigenaar zijn van de wagen moeten betalen?

Terug naar “Andere”