annulatiekosten tandarts

Matthew9
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

annulatiekosten tandarts

#1 , 18 dec 2023 12:20

Ik had voor mijn zoon (13j) een tandartsafspraak (controle) gemaakt op maandag om 11u.
Mijn zoon is die maandag ziek wakker geworden. Hoesten en lopende neus. Na wat twijfelen of het toch nog zou lukken of niet heb ik de afspraak iets na 10u afgebeld.
Nu heb ik een mail ontvangen waarin staat dat ik 60 euro forfaitvergoeding moet betalen binnen de 7 dagen. Als ik niet betaal kan ik geen nieuwe afspraak maken.
IN de bevestigingsafspraak van de mail wordt er over een verzuimvergoeding gesproken bij een laattijdige annulatie (zie hieronder in vet)

Bij het niet nakomen van uw afspraak, of niet tijdig annuleren (minstens 24 uur op voorhand) zal uw tandarts zich verplicht zien een verzuimvergoeding van 15€ per kwartier aan te rekenen.
Annuleren kan telefonisch of via reply op deze mail, ten minste 24u op voorhand.


Ik ben een week eerder langs geweest met mijn andere zoon (11j) , dat was ook een controleafspraak en die duurde ongeveer 20 minuten.
Men heeft dus wel goed doorgerekend om nu 60 euro te vragen. Ik kan me niet inbeelden dat de volgende afspraak pas een uur later zou zijn.
Ook kan ik er niets aan doen dat mijn kind ziek is geworden tijdens avond en nacht ervoor.
Een verzuimvergoeding van max 30 euro lijkt me redelijker, maar aangezien dit eigenlijk overmacht is, zie ik niet in waarom ik zou moeten betalen.
Wat kan ik doen?

Sirkii
Berichten: 5423

#2 , 18 dec 2023 13:05

Betalen. Ook bij overmacht rekenen zorgverstrekkers op afspraak ereloon aan. Niet leuk maar t is zo.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2023 18:22

Ik had voor mijn zoon (13j) een tandartsafspraak (controle) gemaakt op maandag om 11u.
Mijn zoon is die maandag ziek wakker geworden. Hoesten en lopende neus. Na wat twijfelen of het toch nog zou lukken of niet heb ik de afspraak iets na 10u afgebeld.
Nu heb ik een mail ontvangen waarin staat dat ik 60 euro forfaitvergoeding moet betalen binnen de 7 dagen. Als ik niet betaal kan ik geen nieuwe afspraak maken.
IN de bevestigingsafspraak van de mail wordt er over een verzuimvergoeding gesproken bij een laattijdige annulatie (zie hieronder in vet)

Bij het niet nakomen van uw afspraak, of niet tijdig annuleren (minstens 24 uur op voorhand) zal uw tandarts zich verplicht zien een verzuimvergoeding van 15€ per kwartier aan te rekenen.
Annuleren kan telefonisch of via reply op deze mail, ten minste 24u op voorhand.


Ik ben een week eerder langs geweest met mijn andere zoon (11j) , dat was ook een controleafspraak en die duurde ongeveer 20 minuten.
Men heeft dus wel goed doorgerekend om nu 60 euro te vragen. Ik kan me niet inbeelden dat de volgende afspraak pas een uur later zou zijn.
Ook kan ik er niets aan doen dat mijn kind ziek is geworden tijdens avond en nacht ervoor.
Een verzuimvergoeding van max 30 euro lijkt me redelijker, maar aangezien dit eigenlijk overmacht is, zie ik niet in waarom ik zou moeten betalen.
Wat kan ik doen?

Als er in het beding niet voorzien is in een soortgelijke vergoeding wanneer de zorgverleners zijn afspraak niet nakomt, dan bent u geen vergoeding verschuldigd.
.

Reclame

LeenW
Berichten: 12860

#4 , 18 dec 2023 18:28

Tandartsen zitten tegenwoordig wel in de luxepositie dat er meer vraag dan aanbod is. In theorie ga ik akkoord met het antwoord van The Oscars, maar ik vrees dat de agenda van de tandarts dan ineens heel lang vol gaat zitten.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 dec 2023 08:38

No-show vergoeding voor patiënten die hun kat sturen (aternio)

Het volgende scenario zal zorgverleners niet onbekend in de oren klinken. Een patiënt maakt een afspraak voor een behandeling, maar komt op het afgesproken ogenblik niet opdagen. Wanneer dit vaak voorkomt kan de (financiële) schade aanzienlijk zijn. De no-show vergoeding to the rescue, maar zoals zo vaak zit de duivel in de details.

Wat is een no-show vergoeding?
Iedere tandarts, kinesist, logopedist, huisarts, psycholoog, etc. heeft af en toe patiënten die niet komen opdagen voor een geplande consultatie. Indien de patiënt dit niet op voorhand doorgeeft aan de zorgverlener kan deze ook geen andere patiënten als vervanging inplannen. Bij het verzuim van één patiënt is het financieel verlies voor de zorgverlener beperkt. Het blijft echter niet bij één patiënt en zo is het een niet te onderkennen probleem.

Men leze hierover meer:
https://legalnews.be/medisch-pharma/no- ... n-aternio/
.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 dec 2023 09:08

Stuur die geldwolf terug een e-mail met de mededeling dat u niet akkoord gaat met een verzuimvergoeding (die bovendien mijns inziens overdreven is), omdat
1. De clausule een onrechtmatig beding omvat,
2. Er sprake is van overmacht;
.

lukasi
Berichten: 1151

#7 , 19 dec 2023 09:35

Ik vraag me af , de volgende keer als mijn tandarts me weer meer dan 1 uur laat wachten omdat hij zijn afspraken niet kan regelen , ik ook gebruik maak van die no show vergoeding.
En hij vraagt 90€

Wederkerigheidsprincipe ,al met veel succes toegepast bij onze providers met de o mineur.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 dec 2023 11:34

Vandaag de dag moet je een goed geïnformeerde (medische) consument zijn of je wordt gejost door uw medemens, en vooral door zorgverleners, dit zowel op medisch vlak als op financieel vlak.
.

Terug naar “Andere”