Opzeggen crèche nog voor we starten

Hpynte
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Opzeggen crèche nog voor we starten

#1 , 22 okt 2023 10:15

Hoi iedereen

Wij zitten met een vraag ivm onze crèche.
Onze onthaalmoeder stopte er plots mee, per direct, waardoor we halsoverkop op zoek moesten naar een nieuwe opvang. Na veel bellen en mailen, vonden we ein-de-lijk een optie waar ze binnen een relatief snelle periode kon opstarten. We moesten vooralsnog 2,5 maanden overbruggen, maar de andere opties waren pas vanaf de paasvakantie of zomer. Verre van ideaal dus, maar de enige optie we vonden. We gingen op rondleiding en bespraken de praktische kant. We hebben toen toegelicht dat de locatie niet ideaal gelegen was en we van plan waren om verder te zoeken naar een crèche die iets dichterbij gelegen is. Dit was geen enkel probleem vertelde men, we kunnen altijd de overeenkomst stoppen. Er werd ook gezegd dat we de verbrekingsvergoeding die vermeld staat in het contract kunnen omzetten in op te nemen opvangdagen waardoor het erop neerkomt dat we dan eigenlijk niets “extra” betalen. “Want we zijn menselijk en willen mensen niet nodeloos in de kosten jagen”, hoor ik haar nog zeggen. Klinkt goed, dachten we, en we tekenden de overeenkomst. Wellicht te naïef.

Nu, volledig onverwacht en 10 dagen na tekenen van het contract, hebben we vlakbij ons een nieuwe crèche gevonden. Locatie is beter en ze kan er binnen 2 weken al opstarten, waardoor ik geen 2,5 maand meer moet overbruggen. We contacteren de eerdere crèche om dit uit te leggen en dat we de overeenkomst wensen te verbreken en we hoopten op haar begrip. We hadden verwacht dat ze hier wel begrip voor zou tonen aangezien ze tijdens onze rondleiding vertelde dat men in bijzondere situaties altijd “zeer menselijk wordt gezocht naar een oplossing”. Maar helaas wordt er nu heel lastig gedaan en vraagt ze ons een verbrekingsvergoeding van 3 maanden (€1500) aangezien we niet binnen de 3 maanden hebben opgezegd.

1. Kan ik mij beroepen op het “herroepingsrecht” of iets dergelijks aangezien ik binnen de 14 dagen opzeg?

2. We hebben in oktober het contract getekend. Contractueel wordt bepaald dat er wordt geteld vanaf de daaropvolgende maand, dus vanaf november. Hierdoor hebben we zelfs bij het tekenen van het contract nooit de kans gehad om tijdig te verbreken. Kan die verbrekingsvergoeding dan alsnog gevraagd worden als we nooit de kans hadden om tijdig te verbreken?

3. Wat zouden jullie ons adviseren om te doen? Hebben we enige poot om op te staan of is het gewoon een bittere pil die we moeten slikken en dat geld dan maar moeten ophoesten?

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 okt 2023 10:32

Hoi iedereen

Maar helaas wordt er nu heel lastig gedaan en vraagt ze ons een verbrekingsvergoeding van 3 maanden (€1500) aangezien we niet binnen de 3 maanden hebben opgezegd.

Indien je nu pas hebt opgezegd, valt dat toch binnen de 3 maanden tenzij ik mij vergis. De juiste data van ondertekening en opzeg kennen zou al veel helpen.

Hpynte
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 okt 2023 16:54

Hoi iedereen

Maar helaas wordt er nu heel lastig gedaan en vraagt ze ons een verbrekingsvergoeding van 3 maanden (€1500) aangezien we niet binnen de 3 maanden hebben opgezegd.

Indien je nu pas hebt opgezegd, valt dat toch binnen de 3 maanden tenzij ik mij vergis. De juiste data van ondertekening en opzeg kennen zou al veel helpen.
Ondertekenen: 11 oktober
Start: 1 januari
Maar in het contract staat dat de opzegtermijn wordt berekend op de maand volgend op de maand waarin de opzeg wordt gedaan. Dus november in ons geval.

Reclame

Terug naar “Andere”