controle en gedrag gerechtsdeurwaarder ziekenhuis

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

controle en gedrag gerechtsdeurwaarder ziekenhuis

#1 , 01 sep 2023 18:43

Mijn moeder overlijdt in oktober 2022 in het ziekenhuis Maria Middelares te Gent.
Paar dagen voor haar overlijden had zelfde ziekenhuis nog een rekening gestuurd.
2 dagen na haar dood en wegens familiale onenigheid kunnen we de woning niet meer betreden.
Volgens ziekenhuis hebben ze na de dood van mijn moeder verschillende aanmaningen naar haar adres gestuurd.
Wat voor ne slimmerik in dat ziekenhuis die een rekening stuurt naar het adres van een dode zal ook niet vooraan gestaan hebben toen de IQ werd uitgedeelt,
Soit gezien er geen reactie was is alles doorgestuurd naar gerechtsdeurwaarder en dit voor 9 euro
Ik sta/stond in haar dossier gekend als de te contacteren persoon.
Nooit dus aanmaningen gezien en andere ervende partij blijkbaar ook niet.

Ziekenhuis heeft laten weten dat zij geen kosten aanrekenen als de 9 euro betaald word.
Gerechtsdeurwaarder vermeld nog verschillende andere facturen die bevestigd door het ziekenhuis allen betaald zijn te storten op zijn rekening met de eenvoudige vermelding + 25 euro kosten. Verder geen uitleg. Wat is hier correct aan. Is een gerechtsdeurwaarder niet verplicht de instructieopdracht van zijn klant te volgen en voor de kosten af te spreken met zijn klant of een officiele tariefiering te volgen ? Moet een gerechtsdeurwaarder niet eerst een aanmaning sturen etc etc.
Kortom wij hebben zo een beetje het gevoel met parasiterende graai-gerechtsdeurwaarder te maken te hebben. Moet die gerechtsdeurwaarder ook niet beide ervende partijen aanschrijven en de te betalen schulden opsplitsen ?
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

LeenW
Berichten: 12863

#2 , 01 sep 2023 19:04

Deurwaarder heeft dus al opzoekwerk gedaan, dus iemand gaat hem toch moeten betalen. Ziekenhuis kan wel mooi zeggen van geen extra kosten, maar hebben zij dan ook gezegd dat ze dit op zich gaan nemen?

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 01 sep 2023 19:58


Wat voor ne slimmerik in dat ziekenhuis die een rekening stuurt naar het adres van een dode zal ook niet vooraan gestaan hebben toen de IQ werd uitgedeeld
Niet alle familieleden van een overledene hebben familiale problemen. Dan had je de postdiensten moeten vragen de post door te sturen (betalend) naar diegene die de belangen verder in handen nam. U waarschijnlijk dus. Wie is hier nu de slimmerik?

Reclame

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#4 , 01 sep 2023 21:53

Het is inderdaad gangbaar dat facturen naar het laatste adres gestuurd worden. Dat is ook de enige juridisch correcte werkwijze. De overledene haar nalatenschap is immers de bestemmeling. Het is niet de taak van de Facturatie afdeling om voor de tientallen doden detectivewerk te gaan doen en op te zoeken wie familie is en belast is met de administratie van de nalatenschap.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 sep 2023 22:39

Gaat het hier om een deurwaardersexploot dan wel om een incassobureau?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#6 , 02 sep 2023 11:42

Gewoon een brief per post van een gerechtsdeurwaarder. In het dossier van mijn moeder staat/stond ik al de eerste te contacteren persoon. Maar als er blijkbaar problemen zijn zoals nu met die onbetaalde rekening doen ze daar niet aan mee/niks mee zeiden ze gisteren. Want ik ga mezelf niet laten kennen voor 8 euro.
Mava. Aan veroordelende en beoordelende commentaren heb ik niks noch iemand anders die een zelfde probleem zou hebben. Die hou je beter voor jezelf
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 sep 2023 17:03

T.S. u geeft zelf de oplossing aan. Betaal het verschuldigd bedrag vooraleer er nog extra kosten bijkomen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38616

#8 , 02 sep 2023 17:53

En ga eens een hartig woordje praten met de ombudsdienst van dat ziekenhuis.
Ik heb toen aan de gerechtsdeurwaarder vriendelijk laten weten dat de facturen gestuurd waren naar de alleenstaande nicht die al 3 weken in dat ziekenhuis lag zonder dat ze een van de vijf telefoonnummers hadden gebeld die ze in hun systeem hadden staan.
Gelukkig dat de bank direct bereid was alle facturen van ziekenhuis - ziekentransport en dialyse wilde betalen zonder dat iemand van de familie enige toegang had tot rekening van nicht.

Al de andere betalingen buiten een met GDW van ziekenhuis zelf waren nog maar herinneringen aan niet betaalde rekeningen van de andere diensten.

Heb toen zowel met juridische dienst - ombudsdienst van ziekenhuisgroep gaan praten maar ze bleven vinden dat ze geen enkele fout hadden gemaakt.

Hadden ook zonder enig contact nicht van een ziekenhuis naar een ander van hun groep verplaatst maar al haar kledij - bril - tanden - uurwerk en juwelen waren gewoon blijven liggen.

Zaak is dan aan het rollen gegaan omdat haar poetsdienst haar tante (mijn schoonmoeder ) heeft gebeld.

Reden van niet verwittigen werd opgegeven dat de patiënt dat zelf gevraagd zou hebben ..bij iemand die half comateus - dialysepatiënt in dat ziekenhuis vaste klant gekend met 5 te verwittigen personen met gekende telefoonnummers???

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#9 , 04 sep 2023 10:42

Met dank Franciscus.

Uw reactie benadert idd de realiteit en ik vind ook dat het ziekenhuis alle menselijkheid naast zich heeft neergelegd en zich graag schuil houdt achter de regeltjes. Meestal hun regeltjes want als je als ziekenhuis niet weet of de moeite niet doet om te weten wat er adh zou kunnen zijn bij een overlijden is idd zeer triest. In de voorbije jaren heeft mijn moeder regelmatig problemen gehad en de betrokken afdelingen wisten mij altijd als eerste te verwittigen als er iets aan de hand was. Maar dan toch wel raar dat "facturatie" doet alsof ze uit de lucht valt. Ze sturen een rekening, sturen 2 herinneringen, krijgen geen reactie en dan zouden ze niet zien in hun dossier dat de betrokkene overleden is en naar alle waarschijnlijkheid niet meer zal antwoorden. Ik ken er maar ene die geantwoord heeft en zelfs dat zijn we niet zeker het is een legende :o). Ik kon 2 dagen na haar dood ook de woning niet meer betreden. Diegene die dat wel kon en ook erfgenaam is is dus ook zwaar in de fout gegaan door de herinneringen te negeren. Nochtans heeft diezelfde verklaard op papier dat alle facturen betaald waren
Nu het gaat mij niet om het al of niet betalen van de factuur, het gaat mij om de graaicultuur die bij verschillende GDW nog steeds aanwezig is en waarbij dit clubje dat stelligste ontkent. Want hun eerste doel is de mensen helpen ja duhhhhh. Iedereen bedankt voor de antwoorden.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 04 sep 2023 12:06

De afdeling "facturatie" is een gans andere afdeling dan die van de verpleging.
Facturatie moet dagelijks waarschijnlijk een paar duizend facturen behandelen, en kan moeilijk voor iedere factuur afzonderlijk de nodige opzoekingen doen. Dat is daar gewooon bandwerk, voor zover er nog enige menselijke tussenkomst is.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 sep 2023 14:37

"Diegene die dat wel kon en ook erfgenaam is is dus ook zwaar in de fout gegaan door de herinneringen te negeren. Nochtans heeft diezelfde verklaard op papier dat alle facturen betaald waren"

Dit zou u toch tot nadenken moeten stemmen. Uw beschuldigingen aan het adres van de facturatiedienst zijn dan ook volledig ten onrechte.

Als u uw gram wil halen, dan moet u dit bij de erfgenaam doen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#12 , 06 sep 2023 06:55

"Diegene die dat wel kon en ook erfgenaam is is dus ook zwaar in de fout gegaan door de herinneringen te negeren. Nochtans heeft diezelfde verklaard op papier dat alle facturen betaald waren"

Dit zou u toch tot nadenken moeten stemmen. Uw beschuldigingen aan het adres van de facturatiedienst zijn dan ook volledig ten onrechte.

Als u uw gram wil halen, dan moet u dit bij de erfgenaam doen.
De "nieuwe" procedure om niks meer te doen werd vorig jaar ingevoerd. Alvast de medewerker die ik aan de lijn had veroordeelde deze nieuwe manier van werken. Hun laat ons zeggen meer menselijke aanpak van vroeger door eens hun oor te luisteren leggen zorgde voor veel minder problemen. Ze moeten die tijd nu aan andere zaken besteden. Nochtans gaat dit ziekenhuis er prat op dat de patient centraal staat. Het is dus wel mogelijk en nu is het kwestie van onwil en zogezegde rationalisering. Tja dat is de nieuwe samenleving van weinig empathie, de gedroogde piemels en keiharde onpersoonlijke aanpak zeker. Maar meestal is het wel zo dat diegenen die de regels invoeren zelf het luidst staan roepen als hen zoiets overkomt. Goed de zaak is afgesloten.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

lukasi
Berichten: 1151

#13 , 06 sep 2023 10:41

In deze tijd van computers en automatisatie zou een facturatie dienst geen inzicht hebben in de toestand van een patient ???
Simpele click op op de patiënten fiche om aan te duiden dat patient overleden is.
2de click om aan te duiden dat een KOPY naar de eerste contacten in nood moet gestuurd worden.
programmatiekost 30€

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 sep 2023 17:13

#13, misschien eens mijn antwoord #11 nog eens lezen. Als er wordt beweerd dat facturen betaald zijn, moet men deze toch ook ontvangen hebben?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

lukasi
Berichten: 1151

#15 , 07 sep 2023 09:02

#14
mijn reactie # 13 was eerder gericht op reactie ....
Hoe onpersoonlijker kan dit worden ?
Op reactie van Mava #10 waarin terecht verwezen wordt dat facturatie los van verpleging staat.

Echter, verpleging klikt dat patient overleden is en dat de ' te verwittigen persoon in lijn moet aangesproken worden ' dan is de facturatie mee.
Dan is het een kwestie van programmatie om de OFFICIELE factuur naar de overleden patient te sturen en EEN KOPY WEGENS OVERLIJDEN ( te vermelden op de kopy , naar de te verwittigen personen .
Perfect wettelijk en zonder poespas van deurwaardes en consoorten.

Facturen die verzonden worden naar adres patient en dan opgepikt door de zorgdrager en ook betaald zijn , zijn inderdaad ontvangen maar zoals ik lees is TS na het overlijden niet meer toegelaten in de woning.
Facturen en aanmaningen kan hij dan niet ontvangen hebben.

Terug naar “Andere”