Onredelijke factuur

Filip911
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Onredelijke factuur

#1 , 30 jun 2023 08:35

Graag had ik volgende probleem aan jullie voorgelegd.
Eind vorig jaar liet ik een onderhoud uitvoeren aan mijn verwarmingsketel. Telefonisch was overeengekomen dat dit 140 € zou kosten.
Eenmaal ter plaatse vertelde ik de technicus dat er wss ook ergens een lekje zat omdat ik af en toe eens water moet bijsteken op het circuit.
De man verving hierop 2 dichtingen aan de pomp, wat ongeveer 30 min in beslag nam.
Eens bij het papierwerk aangekomen bleek er nog btw betaald te worden ( in mijn geval moet dit 6 % zijn gezien de woning ouder is dan 10 jaar). Hier ging de man telefonisch al in de fout door een prijs zonder btw te vermelden aan een particulier ( er werd niet gesproken over 6 of 21 %).
Wat me hier vooral stoorde is dat de man voor het vervangen van 2 dichtingen ineens 140 € + btw durfde aan te rekenen voor 30 min werk.
Omdat ik duidelijk maakte hiermee niet akkoord te gaan ontving ik op de koop toe een factuur van 280 € + 21 % BTW ipv 6 %.
Binnen de 2 weken heb ik de man aangetekend laten weten deel 2 van de factuur te betwisten en betaalde wel 140 € voor het onderhoud.
Op het aangetekend schrijven kreeg ik nooit antwoord, wel een rappel en nu nog eens 6 maand later een schrijven van een incassobureau .
Op de koop toe blijkt het lekkageprobleem zelfs niet opgelost te zijn maar gezien ik die kerel liever niet meer terug zag wou ik geen beroep meer doen op hun diensten.
Er wordt nu gedreigd met juridische stappen maar denk dat ik in deze best een stevig dossier heb of vergis ik me hierin?
Ondertussen zocht ik naar een compromis om 140 + 6% te betalen voor het onderhoud en 70 € + 6 % btw voor de nutteloos vervangen dichtingsringen.

Ik dien hier zeker nog een klacht voor in bij de consumentenbond maar had graag geweten welke kans op slagen een juridische procedure heeft van hen uit dan.

Alvast bedankt voor jullie opmerkingen en adviezen

LeenW
Berichten: 12860

#2 , 30 jun 2023 09:01

In zo'n geval gaan prijzen altijd exclusief btw zijn, omdat het tarief niet vaststaat. Het is in elk geval aan de aannemer om u te dagvaarden nadat u de factuur officieel geprotesteerd heeft. De prijzen lijken mij eerder aan de hoge kant, maar zeker niet absurd.

Filip911
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jun 2023 15:20

Mij lijkt 140€ + btw extreem duur voor 30 min. Een dichting vervangen is nu ook geen chirurgenwerk toch?
Welke zelfstandige durft er nu 280 € per uur rekenen?

Reclame

LennieK
Berichten: 1869
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jun 2023 15:21

het zijn toch niet enkel werkuren? maar ook materiaal? Ik heb echt niet het gevoel dat dit onredelijk duur is eerlijk gezegd...

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 30 jun 2023 15:46

En tegenwoordig rekenen veel aannemers VOORRIJKOSTEN aan. Mijn aannemer rekent hiervoor al 60 €, en dan heeft hij nog NIETS gedaan buiten bij u komen aanbellen.

bambipower
Berichten: 1034

#6 , 30 jun 2023 16:17

En sommigen werken niet met halve uren. Een begonnen uur is een uur aangerekend.
Kwestie van een planning te kunnen maken.

Filip911
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 jul 2023 12:09

Voor het onderhoud incl voorrijkost was het 140 + btw.
Maar voor een beetje extra werk ( 30 min) op hetzelfde moment en 2 rubberdichtingen van mss 0.2 € rekent hij nogmaals 140€ + btw.
Mocht het een aparte interventie zijn zou ik er nog kunnen inkomen maar dit?

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 jul 2023 12:29

Je betaalt een vakman niet voor 30 minuten werk. Je betaalt hem voor jaren opleiding en ervaring, waardoor hij de klus in 30 minuten kan doen.

Terug naar “Andere”