facturen te laat door Bpost

Julien83
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

facturen te laat door Bpost

#1 , 26 jun 2023 10:52

Hallo,

Wij wonen in een klein dorp waar de post (facturen, brieven, ...) maar 2 keer per week bezorgd worden, namelijk op dinsdag en donderdag. We hebben het al meer dan eens voor gehad dat we hierdoor facturen ontvangen waarvan de betaaltermijn dezelfde dag verstrijkt of waarvan de betaaltermijn al verstreken is. Hierdoor hebben we al meer dan ons lief is, aanmaningskosten moeten betalen.

Wat kunnen we hier aandoen? Er is reeds klacht ingediend bij Bpost (zonder resultaat) en we contacteren steeds de bedrijven waarvan de betaaltermijn verstreken is om dit uit te leggen, maar niet elke bedrijf heeft hier begrip voor.

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jun 2023 11:08

Ik ken geen enkele leverancier die facturen via de fysieke post opstuurt met een betalingstermijn van enkele dagen na verzenden. Welke zouden dit dan zijn?

Dan lijkt er me ergens anders iets misgelopen te zijn. Die 2 dagen gaan het verschil niet maken.

Ik heb trouwens ook nog nooit intresten betaald voor een factuur die minder dan een week te laat betaald wordt.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jun 2023 11:26

Inderdaad @ Thomas_A zelfs indien facturen contant betaalbaar zijn ( ? ) heeft men toch zeker 7 dagen.

En om die problemen te vermijden, facturen per email vragen = direct.
En aanmaningskosten onmiddellijk = lijkt mij heel onredelijk.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 26 jun 2023 15:34

Overschakelen op facturatie per email, en/of domiciliëring

Ik was nooit fan van dat laatste
Maar ben er door de fratsen van het onbetrouwbare Bpost nagenoeg volledig op overgestapt ...

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 26 jun 2023 15:41

Overigens gaat het niet enkel om de uitreiking op slechts 2 dagen
Post blijft ook wel eens liggen bij Bpost

Of op straat ...
https://radio2.be/lees/politie-neemt-po ... ee-in-lier

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 jun 2023 08:24

Ik ken geen enkele leverancier die facturen via de fysieke post opstuurt met een betalingstermijn van enkele dagen na verzenden. Welke zouden dit dan zijn?
Wel ik wel !
Als mantelzorger krijg ik elke mand een betaling te doen aan een firma die NOOD drukknoppen verhuurt dus een medisch verhuur bedrijf en deze factuur komt meestal een paar dagen over tijd, de reden is dat men ze daar bij deze firma veel te laat op de post doet, zie de postdatum stempel, maar deze word steeds onmiddellijk betaald en nooit anders hebben ze geschreven dat we te laat zijn, wat maar normaal is, en is administratief een zeer slechte firma nochtans een redelijk grote firma .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jun 2023 08:50

Ik moet hier Lowie bijtreden.
Ziekenhuizen, medische instellingen ( bloedanalyses ... ) verzenden hun gedateerde facturen dikwijls na 1 week en zelfs later.
Zelfs heden ten dage ook Telenet. Zij hebben eerst de vervaldagen met min. één week vervroegd en daarna in het versturen per mail zelfs een verschil van 4-5 dagen.

Julien83
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 jun 2023 13:35

Ik ken geen enkele leverancier die facturen via de fysieke post opstuurt met een betalingstermijn van enkele dagen na verzenden. Welke zouden dit dan zijn?

Dan lijkt er me ergens anders iets misgelopen te zijn. Die 2 dagen gaan het verschil niet maken.

Ik heb trouwens ook nog nooit intresten betaald voor een factuur die minder dan een week te laat betaald wordt.
De aanmaningskosten zijn dan ook niet van een privébedrijf, maar van de overheid. Vb.: factuur is gedateerd op 12e van de maand, postdatum is 19e van de maand en komt pas aan op 26e van de maand. Factuur werd enkele dagen later betaald en toch stuurt overheid nog factuur met aanmaningskosten.

Maar er zijn vaak ook brieven die volgens ons gewoon blijven liggen bij Bpost omdat ze maar 2 keer per week leveren want de postdatum is dan 2 dagen na factuurdatum en brieven komen toch pas week later toe.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 jun 2023 14:14

zie # 7 is vergelijkbaar en reëel.

In de toekomst de verschillende data ( factuur, verzending en ontvangst ) meedelen aan de betrokken instantie. Normaliter met bekwaam personeel zullen die aanmaningskosten en intresten geschrapt worden. Zeker bij overheidsinstellingen : waar normaal toch een vervaldatum van minstens één maand vermeld staan.
In uw geval is het 14 dagen : uitgifte datum en ontvangst datum.

Klacht bij de Bpost is niet relevant in dit geval, wel een hoffelijke mail aan de betrokken dienst van die overheidsinstelling en kopie factuurdatum en afgiftedatum.

Terug naar “Andere”