Advies van een advocaat

iota
Berichten: 830

Re: Advies van een advocaat

#16 , 29 mei 2023 11:13

Ik vond de vergelijking met de medische sector van basejumper wel pertinent.
Mijn dochter is onlangs wegens een akkefietje afgevoerd naar de spoed, hoewel ze dat zelf niet nodig vond. Daar zijn allerlei onderzoeken en testen gebeurd die zij overbodig vond omdat ze zich al lang terug ok voelde. Ze heeft dat wel gezegd, maar niet expliciet geweigerd. Je kan de arts uiteraard niet kwalijk nemen dat hij het zekere voor het onzekere nam. Maar nadat alles ok bleek, zei de verpleegster: "Ach, die staaltjes zijn nu toch afgenomen, dan sturen we ze toch maar naar het labo". Mijn dochter heeft daar niks op gezegd, maar uiteraard de rekening gekregen. Die ze uiteraard heeft moeten betalen.

iota
Berichten: 830

#17 , 29 mei 2023 11:22

Lukasi, ik weet niet in welke branche u zit, maar daar bestaan kennelijk duidelijke richtlijnen over opdrachten. Dan kan de klant weigeren te betalen als die met de voeten zijn getreden. Als het echter gaat om een sector waar dat niet expliciet is geregeld en je hebt de schijn tegen, is het geen goed advies om te zeggen: betaal maar niet.

lukasi
Berichten: 1141

#18 , 29 mei 2023 11:26

Ik heb niet gezegd dat je niet moet betalen.
Ik zeg dat de regels voor advocaten ook duidelijk zijn .
Hij kan zomaar niet besluiten bij een 1ste advies ( betalend of niet speelt geen rol) dat hij mag overgaan tot opzoekingen zonder voorafgaandelijk akkoord.
En daar wringt het, kan de advocaat een onomstotelijk duidelijke overeenkomst tussen hem en de klant tonen?
Ik denk het niet.

Iedereen is gelijk voor de wet... of zie ik dit verkeerd ?

Reclame

iota
Berichten: 830

#19 , 29 mei 2023 12:15

Mijn klusjesman en tuinman laten mij ook niet voor iedere opdracht een contract ondertekenen. Dat is ook niet gebruikelijk voor beperkte opdrachten.
Als dit voor het vredegerecht komt omdat ik weiger te betalen (en zeg dat ik enkel advies vroeg), zal ik allicht toch mijn portemonnee moeten trekken gezien de klus nu eenmaal is uitgevoerd. Als mijn haag is afgedaan, bestaat het sterke vermoeden dat ik daar opdracht toe gaf.

Franciscus
Berichten: 38594

#20 , 29 mei 2023 13:57

Volledig mee eens met voorgaande opmerkingen.

Ann P
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#21 , 30 mei 2023 10:27

Iedereen, bedankt voor alle info en interesse alvast!

Uiteindelijk ligt de schuld bij mij en had ik op zijn eerste mail (200euro was de prijs) moeten antwoorden dat ik afzag van zijn diensten. Laat het een les zijn voor mij :-)

Terug naar “Andere”