Bevoegdheid vredegerecht

Gurenn
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Bevoegdheid vredegerecht

#1 , 22 mei 2023 11:31

Ik ben slachtoffer geworden van oplichting via het internet, waarbij de verkoper (particulier) een ander product dan aangekocht heeft opgestuurd. Door middel van list (me voordoen als een andere koper) heb ik het adres van de persoon in kwestie kunnen achterhalen en ben ik ter plekke verhaal gaan halen. De oplichter in kwestie heeft daarop zelf de politie gebeld (na de deur dicht te gooien eens de aap uit de mouw kwam over mijn werkelijke beweegreden). Politie is ter plaatse gekomen en heeft naar beide partijen geluisterd, ook de bewijsmaterialen bekeken (gesprek over en gestuurde foto's van het artikel vergeleken met het werkelijk ontvangen artikel) en erkend dat het voor hen overkwam als oplichting. De verkoper bleef steenhard ontkennen. Politie was echter niet bevoegd om verder in te grijpen, het is een burgerlijk geschil. Er wordt een pv opgemaakt, maar verder moet het gerecht het behandelen.

Nu is mijn vraag welke vrederechter bevoegd is: die van mijn woonplaats of die van de particuliere verkoper? Als zelfstandige zou ik hier al een dag niet voor kunnen werken, wat me per definitie meer gaat kosten dan het oplevert. Ik ben gisteren ter plaatse gegaan omdat ik toevallig in de buurt was (ik woon in Antwerpen, de verkoper in Hasselt) en ik ben tot op zekere hoogte bereid er een principekwestie van te maken, maar als ik voor een rechtszaak ook terug daarheen moet afreizen gaan de kosten toch erg oplopen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 22 mei 2023 12:12

Ik ben slachtoffer geworden van oplichting via het internet, waarbij de verkoper (particulier) een ander product dan aangekocht heeft opgestuurd.
Politie was echter niet bevoegd om verder in te grijpen, het is een burgerlijk geschil. Er wordt een pv opgemaakt, maar verder moet het gerecht het behandelen.
Oplichting is strafmisdrijf - als u klacht neerlegt (dat is niet noodzakelijk gebeurd als "er PV wordt opgemaakt" )
Dat is GEEN burgerlijk geschil
Nu is mijn vraag welke vrederechter bevoegd is:
Als u het woord oplichting laat vallen: geen enkele ... vrederechter doet burgerlijke geschillen

https://www.rechtbanken-tribunaux.be/nl ... edegerecht

Gurenn
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mei 2023 13:27

Ik ben slachtoffer geworden van oplichting via het internet, waarbij de verkoper (particulier) een ander product dan aangekocht heeft opgestuurd.
Politie was echter niet bevoegd om verder in te grijpen, het is een burgerlijk geschil. Er wordt een pv opgemaakt, maar verder moet het gerecht het behandelen.
Oplichting is strafmisdrijf - als u klacht neerlegt (dat is niet noodzakelijk gebeurd als "er PV wordt opgemaakt" )
Dat is GEEN burgerlijk geschil
Tja, ik zou toch verwachten dat de politie bij een strafmisdrijf wél bevoegd is. Had eerder wel al mogen vernemen dat politie geen actie onderneemt bij internetoplichting voor bedragen onder de € 1000, maar nu was de politie al ter plaatse en konden ze toch niks doen buiten bemiddelen en een pv opmaken...

Nu goed, de essentie van de vraag blijft hetzelfde als de correctionele rechtbank bevoegd is. Wordt het dan behandeld door de rechtbank voor mijn regio als benadeelde of door die voor de regio van de verkoper/oplichter?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 22 mei 2023 16:44

Had eerder wel al mogen vernemen dat politie geen actie onderneemt bij internetoplichting voor bedragen onder de € 1000,
2500 ...
maar nu was de politie al ter plaatse en konden ze toch niks doen buiten bemiddelen en een pv opmaken...
Denk er aan dat politie ter plaatse gekomen is op vraag van de verkoper

Dat gaat 9 kansen op 10 geen PV over oplichting door de verkoper zijn, maar eentje tégen u ...


Rechtbank is normaal die bevoegd voor waar de strafbare feiten begaan zijn

Gurenn
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 mei 2023 16:58

Dat gaat 9 kansen op 10 geen PV over oplichting door de verkoper zijn, maar eentje tégen u ...
On vera, ik ben geen misdrijf begaan, dus valt er ook niks tegen mij te zeggen.
Rechtbank is normaal die bevoegd voor waar de strafbare feiten begaan zijn
Ja, maar hoe zit dat dan met internetoplichting?

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 22 mei 2023 19:53

Stalking of belaging u viel de persoon lastig vallen ..
U kan aangifte doen van de oplichting bij uw lokale politie zone.
Als er PV is opgesteld kan u in Hasselt het referentienummer vragen van het PV of van de melding. U kan dat dan doorgeven aan uw politiezone.
Voor de rest zie @Inazuma.

Gurenn
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 mei 2023 20:11

Stalking of belaging u viel de persoon lastig vallen ..
U kan aangifte doen van de oplichting bij uw lokale politie zone.
Als er PV is opgesteld kan u in Hasselt het referentienummer vragen van het PV of van de melding. U kan dat dan doorgeven aan uw politiezone.
Voor de rest zie @Inazuma.
Stalking of belaging is helemaal niet ter sprake gekomen bij de tussenkomst van de politie, de politie heeft ons enkel bevraagd over de oplichting. Dat de oplichter in kwestie me bedreigde waar de politie bij stond en de politie uiteindelijk beschuldigde van partijdigheid (hij vermeldde een incident uit het verleden dat in zijn dossier bij de politie zou staan), zal ook niet bepaald in zijn voordeel gespeeld hebben...

Bedankt voor uw antwoorden beide, ik zou nog graag weten in welke correctionele rechtbank de zaak beslecht zou worden in een situatie waar het misdrijf op het internet werd gepleegd.

Terug naar “Andere”