digitale meter Fluvius

jef007
Topic Starter
Berichten: 1683

digitale meter Fluvius

#1 , 16 mei 2023 10:58

heden kreeg ik een brief van Fluvius dat ze volgende week een digitale meter komen installeren voor water en elektriciteit.

momenteel heb ik een ouderwetse meter ( tweevoudige teller) Dus overdag aan normale tarief en van vanaf 22u tot morgens ongeveer halve prijs)

ik heb geen zonnepanelen of dergelijke.

weet iemand hoeveel (aan welk tarief) ik zal moeten betalen NA installatie van dergelijke meter??

is dergelijke meter voordelig of nadelig in mijn situatie.


dank bij voorbaat

mbbs1024
Berichten: 474

#2 , 16 mei 2023 11:12

Door de invoering van het capaciteitstarief, dat bepaald wordt door het piekverbruik per kwartier, zal je faktuur er iets anders gaan uitzien.
Bij een analoge meter, wordt er je altijd en piek van 2.5 kWh aangerekend, en is, als ik me niet vergis, de prijs per verbruikte kWh iets hoger dan bij een digitale teller.
Bij een digitale teller wordt de echte kwartierpiek gemeten, maar wel altijd een minimum van 2.5 kWh aangerekend, maar ligt de kWh prijs iets lager.

Zonder over gedetailleerde verbruikscijfers te beschikken is het onmogelijk om te zeggen dat de wijziging van oude naar digitale teller je meer of minder zal kosten.
Als je een digitale teller hebt, kan je de faktuur drukken door niet al je veel verbruikende apparaten tegelijk aan te zetten.
Bvb geen wasmachine of elektrische boiler laten warmen terwijl je elektrisch kookt, of een elektrische wagen niet opladen als er ook nog andere grootverbruikers opstaan.

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2023 15:33

je kan trouwens na installatie van een digitale meter zelf aangeven of je bij jouw energieleverancier enkelvoudig wil afgerekend worden, of met dag/nacht opdeling. De meter meet sowieso dag en nacht verbruik apart.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 16 mei 2023 17:18

Ik dacht dat het weekendtarief vorige maand was afgeschaft

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 16 mei 2023 17:30

heden kreeg ik een brief van Fluvius dat ze volgende week een digitale meter komen installeren voor water en elektriciteit.
Zorg dat je de tellerstanden fotografeert vlak voor vervanging, of nadat ze vervangen zijn
momenteel heb ik een ouderwetse meter ( tweevoudige teller) Dus overdag aan normale tarief en van vanaf 22u tot morgens ongeveer halve prijs)
De digitale telt ook zo
Tenzij je vraagt om enkelvoudig tarief
weet iemand hoeveel (aan welk tarief) ik zal moeten betalen NA installatie van dergelijke meter??
prijs per kWh ligt normaal klein beetje lager met digitale meter

Is wein ig verschil, maar als je genoeg verbruikt, én dat dan ook zeer gelijkmatig verbruikt (wat bijna nooit zo gebeurt) kàn je winst doen ...

Maar daar komt je capaciteitstarief nog bovenop ifv je vermogenspiek
Je betaalt ongeveer 40€+ BTW per kW piek
En je betaalt minstens voor 2,5 kW piek (dwz wasmachine en droogkast niet tegelijk ...)

is dergelijke meter voordelig of nadelig in mijn situatie.
Systeem is niet opgezet om ons minder te doen betalen ...

iota
Berichten: 830

#6 , 16 mei 2023 18:13

Ik dacht dat het weekendtarief vorige maand was afgeschaft
Daar heerst veel verwarring rond. De afschaffing geldt enkel voor de distibutietarieven. De energiebedrijven zelf bieden nog wel een dag- en nachttarief voor het aandeel energie van uw rekening.

iota
Berichten: 830

#7 , 16 mei 2023 18:16

Dat van mij toch. Misschien doen ze dat niet allemaal meer.

jef007
Topic Starter
Berichten: 1683

#8 , 16 mei 2023 20:44

mijn huidig verbruik is ongeveer 3.500 Kwh / jaar
ongeveer 50/50 dagverbruik en verbruik na 22u

en geen zonnepanelen, geen warmtepompen en zo

tot op heden zette ik mijn grote verbruikers ( wasmachine en vaatwasser...) aan vanaf 22u.
dus, in de toekomst zal ik dit dan moeten spreiden over de hele dag, zodat ik geen piekverbruik heb ??

iota
Berichten: 830

#9 , 16 mei 2023 23:02

Heb je geen timers op je toestellen zodat je ze ' s nachts na elkaar kan programmeren?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 17 mei 2023 00:00

dus, in de toekomst zal ik dit dan moeten spreiden over de hele dag, zodat ik geen piekverbruik heb ??
Spreiden, of meer betalen aan capaciteitstarief ...

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 mei 2023 00:32

Heb je geen timers op je toestellen zodat je ze ' s nachts na elkaar kan programmeren?
En ondertussen blijft de brandweer er maar op hameren om geen toestellen met warmteëlement te gebruiken als je slaapt of afwezig bent ...

iota
Berichten: 830

#12 , 17 mei 2023 10:26

En ondertussen blijft de brandweer er maar op hameren om geen toestellen met warmteëlement te gebruiken als je slaapt of afwezig bent ...
Dat is, he...


Jef: Met het capaciteitstarief is het ook nog zo, dat ze telkens het gemiddelde aanrekenen van de vorige 12 maanden (vanaf dat je een digitale meter hebt). Dat schuift dan telkens op. De eerste maanden met digitale meter wegen bijgevolg zwaarder door, dus zeker goed opletten in het begin. Gelukkig valt dat bij jou in de zomer. Vanaf dat je die meter hebt, kan je je melden bij Fluvius en zo online je verbruik opvolgen.

Je kan trouwens nog wel twee gewone huishoudtoestellen tegelijk opzetten zonder je capaciteitstarief te verhogen, alleen opletten dat je niet te veel energieverslinders tegelijk opzet.

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 mei 2023 10:35

De goede raad van Inazuma: "Zorg dat je de tellerstanden fotografeert vlak voor vervanging, of nadat ze vervangen zijn." moet u zéker ter harte nemen. Ben al bijna 6 maand in conflict met mijn leverancier omtrent eindfactuur die 427 kwh teveel aanrekent dan zou mogen, namelijk de som eindstand oude teller + verbruik digitale teller na plaatsing. Hoe meer bewijs je kan aanvoeren dat hun berekening niet klopt hoe beter, want ze zijn héél autoritair in hun communicatie.

jef007
Topic Starter
Berichten: 1683

#14 , 17 mei 2023 11:27

iedereen bedankt voor alle info!
samengevat :
-foto's nemen van meterstanden bij afsluiting
-geen grote verbruikers tegelijk opzetten

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 17 mei 2023 16:31

Je kan trouwens nog wel twee gewone huishoudtoestellen tegelijk opzetten zonder je capaciteitstarief te verhogen
Ja, maar niet droogkast + wasmachine want dan zit je er zeer waarschijnlijk over, die staan ook langer dan kwartier op hé

1 vd 2 plus kookplaat (1 dan wel) of de microgolf dat gaat
(bovenop wat er doorgaans draait hé, ijskast, wat licht, TV , computerke ...)


In begin kan je experimenteren, en zien wat welk effect heeft.
Per ongeluk een piek getrokken ... dan kan je die ganse maand je gangen gaan :mrgreen:

Of je nu 1 keer 10 kW binnentrekt of dagelijks, dat maakt dus niet uit voor één maand - bizar systeem
(enkel voor verbruik)

Terug naar “Andere”