Gaslek ontstaan bij plaatsen nieuwe meter

MSA
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Gaslek ontstaan bij plaatsen nieuwe meter

#1 , 19 apr 2023 13:17

Op 6 april is op verzoek van Fluvius onze gasmeter vervangen door een nieuwe meter. De monteur was snel klaar, liet mij zijn tablet tekenen en ging weg. Ik liep daarna naar de kelder, waar de meter hangt, om het licht uit te doen en rook een gasgeur. Ik was met mijn 3 kinderen alleen thuis en ben direct naar buiten te gaan. Ik belde Fluvius of het normaal is dat ik gas rook. Nee, dit was niet normaal. Blijf buiten er komt iemand kijken. Na enige tijd nog eens gebeld, weer werd eerst gevraagd waar bent u, waar woont u etc. Advies om gaskraan dicht te draaien. Ik durfde het huis niet in en heb mijn man gebeld, hij werkt in de buurt. Mijn man heeft de gaskraan dichtgedraaid. Nog steeds niemand van Fluvius te bekennen. Weer gebeld. Weer eerst de vragen wie bent u etc. Ondertussen verlies ik mijn geduld. Er komt iemand wordt gezegd. Omdat het zo lang duurt allemaal brandweer gebeld. Zijn gekomen en constateerden een gaslek bij de aansluiting van de meter. Advies te wachten op de monteur van Fluvius. Ondertussen zitten mijn kinderen en ik al meer dan uur in de auto voor het huis. Ik was ook thuis aan het werken die dag. De monteur van Fluvius komt. Bevestigd dat het niet goed was aangesloten. Heeft het lek gemaakt. Ik dien dezelfde dag een klacht in bij Fluvius. Ten eerste zijn wij in een onveilige situatie terecht gekomen. Toevallig door mij ontdekt dat het naar gas rook anders had het anders kunnen aflopen. Ten tweede het langzame handelen van Fluvius. Telkens maar weer opnieuw uitleggen wie je bent waarvoor je belt etc. Na veel gebeld te hebben hoe het zit mijn klacht wordt gezegd dat ik morgen antwoord krijg op mijn klacht. Wat als ze mij nu afschepen met een simpel excuus? Waar zou je eventueel recht op hebben als morele vergoeding voor deze situatie die ontstaan is?
Verder ontvingen wij van Total Energies een jaarafrekening van eind november tot de datum van de nieuwe meter. Aangezien dit in de dure wintermaanden valt komt de factuur uit op 2000 euro te betalen voor 5 mei! Onze jaarfactuur hebben wij eind november 2022 betaald. Zijn wij verplicht te moeten ophoesten? Wij hebben niet eens gevraagd om een nieuwe meter!

LeenW
Berichten: 12824

#2 , 19 apr 2023 13:33

Welke morele schade hebt u geleden? Hoe wil u die becijferen?

Uiteraard moet u uw verbruikt gas betalen.

Zie ook:
https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... tale-meter

MSA
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 apr 2023 15:49

Wij, ik en de kinderen, zijn het huis uit moeten gaan omdat er een onveilige situatie ontstond omdat Fluvius vond dat onze meter vervangen moest worden. We hebben angst gehad voor een explosie. We hebben redelijk lang moeten wachten voordat iemand kwam. Zelfs nadat het lek hersteld was hebben de kinderen en ik nog een onveilig gevoel gehad. Is het nu wel goed gemaakt of niet. Ik ben mijn vertrouwen in monteurs kwijtgeraakt want het is nu niet meer zeker dat je er op kunt vertrouwen. De kinderen konden snachts niet slapen omdat ze zich nog onveilig voelden. Ik was thuis aan het werk en heb mijn werkzaamheden moeten onderbreken.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 19 apr 2023 17:35

In plaats van Fluvius te bellen, had je beter naar de plaatselijke brandweer gebeld. Die zijn veel sneller terplaatse en kunnen het gas ook afsluiten.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#5 , 19 apr 2023 17:36

beste dat u kan doen om te beginnen is een aangetekend schrijven sturen naar fluvius en hun ingebreke stellen met een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de feiten en het verloop ervan.

wacht dan wat zij antwoorden

MSA
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 apr 2023 18:21

Ik heb inderdaad de brandweer gebeld en die kwamen vrijwel direct. Zij hebben het lek bevestigd. Ook heb ik een schriftelijke klacht per mail ingediend bij Fluvius. Ik krijg morgen een reactie (als het goed is). Ik vroeg mij alleen af wat mijn rechten hierin zijn als ze mij gaan afschepen. Daarom heb ik dit bericht alvast geplaatst.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 19 apr 2023 18:49

Het is me niet meteen duidelijk wat u eigenlijk van Fluvius verwacht of hoopt te krijgen ...
Verder ontvingen wij van Total Energies een jaarafrekening van eind november tot de datum van de nieuwe meter. Aangezien dit in de dure wintermaanden valt komt de factuur uit op 2000 euro te betalen voor 5 mei! Onze jaarfactuur hebben wij eind november 2022 betaald. Zijn wij verplicht te moeten ophoesten? Wij hebben niet eens gevraagd om een nieuwe meter!
Zonder de plaatsing van een nieuwe meter had u die gas OOK moeten betalen hoor ...

Ook uw jaarverbruik wordt teruggeleid op een (geschat) verbruik gedurende een maand of kwartaal , en de wintermaanden tellen daar logischerwijze ook zwaarder in door ...

https://www.vreg.be/nl/variabele-energi ... ngsfactuur

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 19 apr 2023 20:01

Was het lek aan de meter zelf of aan de buizen voor of achter de meter?
Als het voor de meter was, zal dat gas NIET op uw rekening staan, want uiteraard NIET gemeten.
(maar wel even gevaarlijk natuurlijk)

LYNX XX
Berichten: 2502
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 apr 2023 20:03

Effen off topic

Ik begrijp mevrouw volledig. Paniek en ongerustheid = nuchtere opmerkingen van anderen.
Zij vertoefde in zeer reëel gevaar, stel maar eens voor dat deze dame rookte bij het nazicht van de gasmeter, of zelfs het aansteken van het licht.. De kranten en de media hebben al vol gestaan van zulke zaken. En is zeker niet lichtzinnig te behandelen en met 3 kindjes ?.
Hoe het juridisch moet daar blijf ik onmondig.

MSA
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 apr 2023 22:24

Ik weet helaas niet waar het lek precies zat. Ik ben op veilige afstand gebleven. Ik begrijp wel dat we het verbruikte gas moeten betalen. Het gaat erom dat er een factuur komt na het plaatsen van een nieuwe meter. Normaal gesproken betaal je het hele jaar je voorschotten en krijg je na een jaar een eindafrekening verrekend met alle voorschotten. Nu moeten we de dure wintermaanden in een keer betalen terwijl we nog niet alle voorschotten voor het hele jaar betaald hebben. Gasverbruik in de zomer is normaal gesproken veel lager. Ik ontving vandaag de factuur en moet voor 5 mei betalen. Een bedrag van bijna 2100 Euro.

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 19 apr 2023 22:39

Maar die rekening komt toch niet van Fluvius maar van uw leverancier?
Is politie ook ter plaatse geweest

CityBird
Berichten: 792

#12 , 20 apr 2023 07:00

Effen off topic

Ik begrijp mevrouw volledig. Paniek en ongerustheid = nuchtere opmerkingen van anderen.
Zij vertoefde in zeer reëel gevaar, stel maar eens voor dat deze dame rookte bij het nazicht van de gasmeter, of zelfs het aansteken van het licht.
Ja, maar hoe los je dat op? Er bestaat bij mijn weten geen toestel om emotionele schade uit te wissen.

MSA
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 apr 2023 08:36

De rekening komt inderdaad van de leverancier en niet van Fluvius. Ik heb hierover contact gehad en ze hebben de rekening bevroren en gaan een dossier opstarten dus dat wacht ik maar even af.
Mijn vraag wat betreft het gaslek is of er een morele schadevergoeding gevraagd kan worden voor de emotionele schade die is veroorzaakt. De politie is inderdaad ter plaatse geweest. Zij kwamen mee met de brandweer.

LYNX XX
Berichten: 2502
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 apr 2023 08:53

Effen off topic

Ik begrijp mevrouw volledig. Paniek en ongerustheid = nuchtere opmerkingen van anderen.
Zij vertoefde in zeer reëel gevaar, stel maar eens voor dat deze dame rookte bij het nazicht van de gasmeter, of zelfs het aansteken van het licht.
Ja, maar hoe los je dat op? Er bestaat bij mijn weten geen toestel om emotionele schade uit te wissen.
CityBird,

Inderdaad : oplossing ? Daarom begon ik effen off topic.

In zulke situaties is het altijd makkelijker als buitenstaander om te zeggen zus en zo ( dikwijls niet onredelijk ) maar in paniek en noodsituaties reageren veel mensen anders en mevrouw plaatste het welzijn van haarzelf en de kids op de eerste plaats.

Hoe emotionele schade in zulk geval te berekenen, is voer voor specialisten. Maar een tussenkomst van Fluvius of de energie leverancier zal van hun goodwill afhangen.

LeenW
Berichten: 12824

#15 , 20 apr 2023 09:05

Akkoord met Lynx, maar tegelijkertijd de bedenking dat mensen vaak te veel naar Amerikaanse films gekeken hebben en een onrealistische schadevergoeding verwachten.

Terug naar “Andere”