Weigeren digitale meter

Rik Blaans
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Weigeren digitale meter

#1 , 08 feb 2023 20:04

Ik lees in veel artikels van kranten dat het verboden zou zijn om een digitale teller of digitale meter te weigeren. Wij hebben geen zonnepanelen.

Nergens vind ik echter de wettelijke basis hiervoor, enkel ergens een verwijzing in de krant dat het "verplicht wordt door de Europese Unie" of zo, maar kan iemand op het forum mij desgevallend meedelen in welke tekst die verplichting (met tijdslimiet bv. 2025) opgenomen is, bv. welke Europese Verordening, richtlijn of Vlaamse wetgeving? Bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 feb 2023 20:42

Inderdaad niet heel makkelijk te vinden.

Voor Vlaanderen bepaald in decreet van 26 april 2019.

https://etaamb.openjustice.be/nl/decree ... 12842.html

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 08 feb 2023 22:24

Waarom weigeren ? Koppigheid ?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 feb 2023 22:30

Waarom weigeren ? Koppigheid ?
Als ik de keuze had, zou ik ook momenteel weigeren maar puur om financiële redenen.

Door het capaciteitstarief wordt vanaf 2023 een deel van de factuur bepaald door het piekverbruik gedurende een maand, met een minimum van 2,5 kW. Met een wasmachine en droogkast die tegelijk werken zit je daar al ruim boven.

Zolang je een analoge meter hebt, kan dit niet gemeten worden en betaal je op basis van een forfait… van 2,5 kW.

Je bent dus steeds goedkoper af.

Rik Blaans
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 feb 2023 10:55

Bedankt allemaal. Ik vond inmiddels de verplichting en de termijn terug in het Energiebesluit van 19 november 2010. De verplichting rust - volgens mijn lezing - op de distributienetbeheerder, die de uitvoering hiervan uiteraard doorschuift naar de consument en de prosument.
Betreffende artikel uit het Energiebesluit is: Artikel 3.1.53.: "De distributienetbeheerder plaatst minstens 80% van het totale aantal te plaatsen digitale meters tegen 31 december 2024. De distributienetbeheerder stelt een algemene uitrolplanning voor de komende vijf jaar en een gedetailleerde projectplanning voor het komende jaar ter beschikking op zijn website.

Op de website, vermeld in het eerste lid, wordt ook ten minste vermeld dat bij de plaatsing:
1° de meterlocatie moet worden vrijgemaakt in overeenstemming met de technische voorschriften, inclusief de beschrijving van de wijze waarop de meterlocatie moet worden vrijgemaakt, en de vermelding dat, indien dit niet het geval is, deze door de distributienetbeheerder zal worden vrijgemaakt, en dat in dat geval de distributienetbeheerder instaat voor de kost hiervoor, zoals bepaald in het artikel 3.1.52, § 3 van dit besluit;
2° de centrale verwarmingsketel gekeurd moet zijn in overeenstemming met artikel 8 van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 december 2006 betreffende het onderhoud en het nazicht van centrale stooktoestellen voor de verwarming van gebouwen of voor de aanmaak van warm verbruikswater en enkel indien dit het geval is de distributienetbeheerder instaat voor de eventuele kost voor heropstart of het opnieuw afstellen van de ketel, zoals bepaald in artikel 3.1.52, § 3 van dit besluit."

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 09 feb 2023 13:42

Opvoeden …. Sinds er alhier een digitale teller staat draait er maar een toestel ,terzelfdertijd. En niet terwijl er electrisch gekookt wordt. Da s niet moeilijk he. ….gewoon gewoon worden.

CityBird
Berichten: 792

#7 , 09 feb 2023 14:33

Bij mij ook. Is een kleine aanpassing. Koken, wassen en drogen sluiten elkaar uit, al de rest kan gelijktijdig. Mijn piek komt niet boven 2,4kW

Joeri_J
Berichten: 650

#8 , 09 feb 2023 17:52

Bij mij ook. Is een kleine aanpassing. Koken, wassen en drogen sluiten elkaar uit, al de rest kan gelijktijdig. Mijn piek komt niet boven 2,4kW
Zondagskoken en je zit aan 5a7kw piek.
- 3 vuren (groenten, aardappelen, saus) een oven (vlees) en je hebt prijs...

We meten het verbruik en al 2 keer zo'n piek gehad...
gemiddeld zitten we rond de 2a3, zoals je zegt de andere kan je uit elkaar houden,
maar't uitgebreid koken is niet praktisch haalbaar om dit sequentieel uit te voeren...
en je bent direct hele maand 'gestraft'

CityBird
Berichten: 792

#9 , 09 feb 2023 18:09

Zondagskoken en je zit aan 5a7kw piek.
- 3 vuren (groenten, aardappelen, saus) een oven (vlees) en je hebt prijs...
Je kan niet alles hebben natuurlijk. Is dat een inductieplaat of keramisch? Kan je behoorlijk naar beneden halen als je
- Inductieplaat gebruikt
- Oven zo laat mogelijk omdat het verbruik hiervan zich meestal over meer dan 15min uitstrekt.
- Kleine verbruikers uit als je kookt, TV bv, die is immers ook al snel 100-200W

didiken
Berichten: 10

#10 , 12 feb 2023 10:51

Heb je zonnepanelen geïnstalleerd voor 2021 en een klassieke elektriciteitsmeter, dan bieden we je de mogelijkheid aan om een digitale meter te laten plaatsen als we in jouw buurt digitale meters plaatsen. Je kan dan ook de retroactieve investeringspremie aanvragen. Wanneer je niet ingaat op dit aanbod, kan je de plaatsing nog uitstellen tot 1 januari 2025.
Zonder bijkomende investeringen (thuisbatterij, piekmeter ..) is het duidelijk dat zonnepanelenbezitters best wachten tot 01/01/2025 !

eylis
Berichten: 8836

#11 , 12 feb 2023 11:02

ff in de marge: goedkoper koken: gebruik een kookpot met verdiepingen; beneden de aardappelen, daarboven de groenten. Of haal de oma's hogedrukpan weer boven: verkort de kooktijd met de helft. Leve de stoofpotjes!

iota
Berichten: 830

#12 , 13 feb 2023 10:54

Opvoeden …. Sinds er alhier een digitale teller staat draait er maar een toestel ,terzelfdertijd. En niet terwijl er electrisch gekookt wordt. Da s niet moeilijk he. ….gewoon gewoon worden.
Absoluut. Maar dan, na wekenlang goed opgelet en gepland te hebben, heb je een keer haast of ben je wat verstrooid en zet je per ongeluk de vaatwas/oven op terwijl in het washok de kookwas draait...

Beire64
Berichten: 9
Juridisch actief: Ja

#13 , 17 feb 2023 20:50

Ik hoor het graag dat het gewoon maar even aanpassen is. Iedereen spreekt voor zichzelf maar moet dan ook beseffen dat niet iedereen dezelfde levenswijze/stijl heeft.

eylis
Berichten: 8836

#14 , 18 feb 2023 13:51

@beire, Het gaat hier wel degelijk over aangepast omgaan met electriciteit in jouw woning om je electriciteitsfecturen betaalbaar te houden. Dat de buren naar hartelust tegelijk wassen, drogen, koken, laden, zagen en wat nog meer zal hen vlug zuur opbreken. Daarom is de nieuwe maatregel juist érg efficiënt. Onoordeelkundig electriciteitsverbruik wordt snel aangepakt. Slechte gewoontes leert men snel af als het in de portemonnee voelbaar wordt :-)

Terug naar “Andere”