Aankoop materiaal van schrijnwerker - afspraken niet nagekomen

Samu
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Aankoop materiaal van schrijnwerker - afspraken niet nagekomen

#1 , 25 okt 2022 16:58

Dag allen,

Ik ben een eigen zaak aan het opstarten. Ik ging wat materiaal aankopen bij een schrijnwerker. Ik had al via mail gecommuniceerd welk materiaal ik wil overnemen en we waren ook al een prijs overeengekomen. De laatste correspondentie was dat ik het bedrag op factuur wilde hebben, maar ik kon nog geen gegevens doorsturen omdat mijn BTW nummer nog in aanvraag was. Enkele dagen later stuur ik mijn gegevens door en zegt de schrijnwerker in kwestie dat hij een hoger bod heeft gekregen en alles aan de andere persoon gaat verkopen.

Kan dit zomaar? Wij waren schriftelijk al een prijs overeengekomen en er werd gecorrespondeerd dat het op factuur moest. Enkel de factuur werd nog niet opgemaakt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 25 okt 2022 17:07

Neen dat kan niet zomaar

U heeft blijkbaar een schriftelijke professionele aankoopovereenkomst
Koop is dus gesloten
Schrijnwerker moet die dan ook nakomen

Samu
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2022 17:19

Dat dacht ik ook...

Hoe kan ik deze dan 'dwingen' tot verkoop? Of een schadevergoeding vragen? Is de eerste keer dat mij zoiets overkomt.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 26 okt 2022 01:43

Hoe kan ik deze dan 'dwingen' tot verkoop?
Finaal enkel voor de rechtbank
Binnen meerdere jaren is er dan misschien een uitspraak ...

Maar mogelijk volstaat het de verkoper er zo snel mogelijk (voor hij aan de andere verkoopt) op te wijzen dat jullie een schriftelijke verkoopsovereenkomst hebben ...

Mensen zien wat e-mailen of berichten sturen vaak niet zo, maar het is net zo bindend voor beide partijen

lukasi
Berichten: 1140

#5 , 26 okt 2022 10:32

Maar aan de andere kant, er is geen professionele overeenkomst want je hebt je ondernemingsnummer nog in aanvraag. Aldus kan de verkoper geen geldige factuur maken aan een firma die nog neit in orde is.
Logisch dat de verkoop dan gaat naar een koper die administratief wel in orde is.

Niet netjes maar de verkoper moet ook zijn verkoop in zijn boekhouding in orde krijgen en rekening houden met btw en belastingsvoorschriften.

LeenW
Berichten: 12825

#6 , 26 okt 2022 10:38

Maar aan de andere kant, er is geen professionele overeenkomst want je hebt je ondernemingsnummer nog in aanvraag. Aldus kan de verkoper geen geldige factuur maken aan een firma die nog neit in orde is.
Logisch dat de verkoop dan gaat naar een koper die administratief wel in orde is.

Niet netjes maar de verkoper moet ook zijn verkoop in zijn boekhouding in orde krijgen en rekening houden met btw en belastingsvoorschriften.
Dat is niet nodig, btw-nummer in aanvraag is voldoende. Zie:

https://www.liantis.be/nl/zelfstandig-worden/btw-nummer

freelance
Berichten: 2615

#7 , 26 okt 2022 13:04

Voordat het ondernemingsnummer van TS in orde was , werd er een overeenkomst gesloten tussen een handelaar en een particulier .Wat perfect kan .
Ik , als particulier koop een brood bij een bakker /handelaar . Dit is een wettelijke overeenkomst vanaf het ogenblik dat ik het brood betaal .

Zaak voor TS is , dat de overeenkomst wel degelijk moet kunnen aangetoond op schrift .
Per email moet de verkoper duidelijk een akkoord gegeven hebben , volgend op voorgaande correspondentie .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Andere”