Vals goud via zoekertjessite

coffeecup
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Vals goud via zoekertjessite

#1 , 29 aug 2022 00:47

Beste mensen,

Ik kocht online via 2dehands.be een goudbaartje van 20g bij iemand uit Nederland. Dit was ongeveer 5 maanden geleden. Ik wou het baartje onlangs verkopen bij een handelaar maar het blijkt dus, nadat zij het testten, vals te zijn.
Daarop contacteerde ik de persoon van wie ik het gekocht had gezien ik nog al zijn gegevens had. Eerst probeerde hij me te blokkeren op whatsapp alsook mijn gsm nummer. Wat ik toen wel heel verdacht vond. Daarna contacteerde ik hem onder een andere naam op een andere zoekertjessite(marktplaats) als mogelijke koper van zijn horloge. Hier antwoorde hij wel direct op. Ik kon hem zo melden dat ik aangifte zou doen bij de politie voor oplichting. Hijzelf beweert dat hij ook niet wist dat het vals was en gezien hij maar particulier is en het al 5 maanden geleden was vindt hij dat hij dit niet meer moet terugbetalen. Terwijl ik van mening ben dat hij mijn geld gewoon moet teruggeven gezien hij het als echt goud verkocht heeft terwijl het dat niet is.
Ik heb hem al voorgesteld om samen naar een handelaar te gaan om het te laten testen, maar dat ontloopt hij. Ik heb hem ook al uitgelegd dat ik geen rede heb om te liegen want als het goud echt was, dan had ik het gewoon kunnen verkopen. Voor meer dan wat ik aan hem betaald heb.
Nu gaat hij naar het juridisch loket in Nederland, maar een volledige teruggave sluit hij is uit.
Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik nu het best kan doen en of ik gewoon recht heb op mijn geld? Ik heb al deze persoon zijn gegevens, naam, adres, rekeningnummer. En de fraude vond plaats op een Belgische site, maar hij is wel van Nederland. Waar doe ik best aangifte (als dat nut heeft)? Het kan toch niet dat iemand met oplichting wegkomt omdat het al een bepaalde tijd geleden is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 29 aug 2022 02:18

Tja, bewijs maar eens dat je de bar die je bij hem kocht de bar is die je in bezit hebt. Je kan m zelf verwisseld hebben ;-(. Als je m onder de goudwaarde kocht dan had je kunnen weten dat er iets niet klopte. Veel kan je dus mi niet doen buiten je traantjes drogen en t nooit meer tegenkomen.

coffeecup
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 aug 2022 02:53

Tja, bewijs maar eens dat je de bar die je bij hem kocht de bar is die je in bezit hebt. Je kan m zelf verwisseld hebben ;-(. Als je m onder de goudwaarde kocht dan had je kunnen weten dat er iets niet klopte. Veel kan je dus mi niet doen buiten je traantjes drogen en t nooit meer tegenkomen.
Het serienummer op de verpakking van de baar is dezelfde als op de fotos in zijn zoekertje...Ook ontkent hij niet dat het zijn baar is, dat wordt ook in alle gesprekken die via chat met hem heb gehad duidelijk.
Zijn mening is gewoon dat hij het ook niet wist en dat ik het maar eerder had moeten vertellen.

Reclame

lukasi
Berichten: 1141

#4 , 29 aug 2022 08:16

Eerst klacht bij de politie indienen voor oplichting
Dan rechtsbijstand zoeken want je voelt aan je kleine teen dat dit gaat escaleren
u burgerlijk partij stellen
en dan uw advocaat tot spoed aanmanen en hopelijk zit de gedaagde dan niet ergens op een eilandje

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 29 aug 2022 11:24

Goud koop je toch niet via 2de hands.
Dat was niet slim van TS, en ik vrees ervoor dat hij/zij de centen nooit meer zullen terug zien.
Ga in het vervolg via een erkende goudhandelaar of een bank.
Hoeveel heb je er voor betaald?

coffeecup
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 aug 2022 12:52

Eerst klacht bij de politie indienen voor oplichting
Dan rechtsbijstand zoeken want je voelt aan je kleine teen dat dit gaat escaleren
u burgerlijk partij stellen
en dan uw advocaat tot spoed aanmanen en hopelijk zit de gedaagde dan niet ergens op een eilandje
Bedankt voor je antwoord.
Maar doe ik dit gewoon bij de Belgische politie? Of moet ik bij de Nederlandse zijn omdat de oplichter een Nederlander is?

coffeecup
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 aug 2022 12:52

Goud koop je toch niet via 2de hands.
Dat was niet slim van TS, en ik vrees ervoor dat hij/zij de centen nooit meer zullen terug zien.
Ga in het vervolg via een erkende goudhandelaar of een bank.
Hoeveel heb je er voor betaald?
Ah ja, oordelen zonder enige hulp. Dat had ik nodig.

coffeecup
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 aug 2022 14:15

Beste mensen,

Bedankt voor de antwoorden, maar hij is blijkbaar bijgedraaid en heeft me het bedrag terug gestort. Ik denk dat hij tot inzicht is gekomen.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 04 sep 2022 22:28

Dan hebt u veel geluk gehad.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 sep 2022 22:43

Dit onderwerp is opgelost en kan afgesloten worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”